آلودگي حاشيه خزر با توسعه صنعت پتروشيمی ‌و پالايشگاهي صحت ندارد

 آلودگي حاشيه خزر با توسعه صنعت پتروشيمی ‌و پالايشگاهي صحت ندارد خروج مدیریت هزینه‌های تولید از كنترل سازندگان داخلی عضو هیأت‌مدیره استصنا گفت: دولت در شرایط تحریمی ‌نه‌تنها حمایتی از تولید داخل نکرده بلکه با ضبط ضمانتنامه‌های بانکی بخش‌خصوصی، آسیب جدی به اعتبار آنها وارد کرده است. به گزارش مهر،‌ سیروس تالاری؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن […]

 آلودگي حاشيه خزر با توسعه صنعت پتروشيمی ‌و پالايشگاهي صحت ندارد

خروج مدیریت هزینه‌های تولید از كنترل سازندگان داخلی

عضو هیأت‌مدیره استصنا گفت: دولت در شرایط تحریمی ‌نه‌تنها حمایتی از تولید داخل نکرده بلکه با ضبط ضمانتنامه‌های بانکی بخش‌خصوصی، آسیب جدی به اعتبار آنها وارد کرده است.

به گزارش مهر،‌ سیروس تالاری؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران درباره آخرین وضعیت تأمین تجهیزات مورد نیاز پروژه خط لوله انتقال نفت گوره جاسک، گفت: در این پروژه در بخش تأمین تجهیزات با سه چالش در برابر کارفرما مواجه بودیم که شامل تأمین پمپ‌ها، وَلوها و تجهیزات کنترلی بود. خوشبختانه در بخش پمپ و وَلو، قراردادهایی را با سازندگان داخلی منعقد کردند و در بخش تجهیزات کنترلی نیز در حال بررسی و عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی هستند.

وی افزود: به این ترتیب می‌توان گفت، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در طرح خط انتقال لوله نفت گوره جاسک و در بخش اجراء به صورت صددرصدی توسط بخش داخلی انجام شده است.

این مقام مسؤول در ارتباط با میزان مطالبات این انجمن از بخش کارفرمایی صنعت نفت نیز، توضیح داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شاهد افت فضای کسب‌وکار و کُندی پیشرفت پروژه‌ها هستیم. به این ترتیب، باید گفت عمده مطالبات سازندگان داخلی مربوط به گذشته است و بخش دیگر نیز به دلیل پیشامدهای حوزه کارفرمایی و پیمانکاری در صورت حل‌وفصل پرداخت می‌شود. بنابراین نمی‌توان رقم دقیقی را به عنوان مطالبه نهایی و کلان اعلام کرد.

به گفته تالاری، یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازندگان داخلی در حال‌حاضر اجرایی نشدن بند «فُرس‌ماژور» در قراردادها است چرا که در حال‌حاضر مدیریت هزینه‌های تولید به دلیل چالش و نوسان‌های افسارگسیخته بازار ارز و عدم تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی از دست سازندگان داخلی خارج شده است و در این میان، دولت نه‌تنها حمایتی نمی‌کند بلکه ضمانتنامه‌های ارائه شده در قراردادها را ضبط کرده که هر چند حق قانونی کارفرماست اما با در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور، چنین اقدامی‌نه‌تنها منجر به پیشبرد پروژه‌های در حال انجام نمی‌شود، بلکه آسیب جدی به اعتبار بخش‌خصوصی و ضعیف شدن آن وارد می‌کند.

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اظهار داشت: برآیند اقدامات دولت نشان می‌دهد با وجود تأکیداتی که رئیس‌جمهوری داشت اما اقداماتی در راستای حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی انجام نشده است.

وی در رابطه با طرح احداث انتقال پروپیلن نیز توضیح داد: هر چند در جنوب کشور ظرفیت مناسبی برای احداث واحدهای پتروشیمی‌یا پالایشگاهی وجود دارد، اما ایران تنها کشوری است که دارای دو قطب انرژی است؛ به این معنا که در شمال ایران نیز ارتباطات و راه‌های صادراتی با همسایگان وجود دارد. بنابراین در صورتی که بتوانیم از تمرکز جنوب کشور کاسته و حاشیه دریای خزر را توسعه دهیم، می‌توانیم حتی ۴۰ درصد هزینه‌های صادراتی خود را کاهش داده و با سهولت بیشتری به بازارهای اروپا دسترسی داشته باشیم. اظهارنظری مبنی بر اینکه توسعه صنعت پتروشیمی‌و پالایشگاهی در حاشیه دریای خزر منجر به ایجاد آلودگی شده، غیرکارشناسی است چرا که با پیشرفت تکنولوژی شاهد احداث واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی‌سبز هستیم.