ساماندهی بازار خودرو و برنامه‌های وزارت صمت

ساماندهی بازار خودرو و برنامه‌های وزارت صمت مهدی قره‌داغلی – در شرایطی که در جامعه با افزایش قیمت دلار، ریال با شدت و سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد در این شرایط مردم با تبدیل ریال به کالاهای باثبات‌تر مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن پناه می‌برند تا ارزش سرمایه‌های خود را از سقوط […]

ساماندهی بازار خودرو و برنامه‌های وزارت صمت

مهدی قره‌داغلی – در شرایطی که در جامعه با افزایش قیمت دلار، ریال با شدت و سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد در این شرایط مردم با تبدیل ریال به کالاهای باثبات‌تر مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن پناه می‌برند تا ارزش سرمایه‌های خود را از سقوط نجات دهند و بیش از این متضرر نشوند. با توجه به این مسأله نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازارهایی مانند خودرو می‌رود که ورود این سرمایه علاوه بر تورم باعث آشفتگی در قیمت‌ها شده است و تا وقتی که این حجم نقدینگی از سطح جامعه جمع‌آوری نشود، هیچ امیدی به ارزان شدن خودرو وجود ندارد و همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم. این در حالی است که علاوه بر اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت‌گذاری خودرو، دلالان در این میان با رانت‌هایی که دارند و قیمت‌گذاری‌های خارج از عرف در بازار بر این آشفتگی می‌افزایند‌.

در این ارتباط مهدی صادقی‌نیارکی؛ معاون صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت درباره گرانی خودرو در بازار، گفت: نخستین وظیفه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت در حوزه خودرو، توجه به تولید و عرضه خودرو از طریق ساماندهی وضع موجود خودروسازان است، این وزارتخانه با پیگیری موضوعات درصدد تداوم تولید در این شرکت‌هاست.

وی با بیان اینکه تولید به ریال نیاز داشته و در حوزه قطعات وارداتی نیازمند ارز است، افزود: پس از پیگیری تداوم تولید در خودروسازی‌ها، وزارت صمت نحوه عرضه خودرو به بازار را پیگیری می‌کند که برای تحقق این مهم برنامه‌ای تحت عنوان «عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا» تدوین شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت اضافه کرد: مقرر است تا پایان سال ۱۵۳هزار دستگاه خودرو با تحویل سه ماهه، (ماهانه حدود ۲۵ هزار دستگاه) در برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان به بازار عرضه شود تا بخشی از تقاضای بازار پاسخ داده شود.

گرانی خودرو ناشی از نقدینگی و سوداگری است

صادقی‌نیارکی با بیان اینکه فاصله حاشیه بازار و قیمت‌های مصوب توسط شورای رقابت ناشی از نقدینگی و سوداگری است و این امر موجب رشد چشم‌گیر قیمت خودرو شده است، ادامه داد: این موضوع در طرحی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تحت عنوان طرح ساماندهی و تحول بازار خودرو در دست بررسی دارد، پیگیری می‌شود. ما نیز پیشنهادات مشخصی مانند عایدی سرمایه و گسترش پایه‌های مالیاتی جدید داریم تا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی به عنوان کالای مصرفی بادوام برسد.

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت تصریح کرد: در تلاش هستیم با همکاری با کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدل و فرمولی برای ساماندهی بازار خودرو تدوین کنیم تا از یکسو خودروسازان دچار زیان و ضرر نشده و سود منطقی به دست آورند تا بتوانند در پلتفرم‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند و از سوی دیگر نحوه عرضه به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌های سرگردان وارد این بازار نشده و انگیزهای برای سوداگری در بازار ایجاد نشود.

در این رابطه سعید زرندی؛ معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت گفت: تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذی‌نفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو از فردا کلید می‌خورد.

وی با تأکید بر نگاه کارشناسانه و متوازن به دو وجه مهم صنعت خودرو شامل شرایط تولید و تولیدکنندگان و نیز اولویت‌ها و حقوق مصرف‌کنندگان، لزوم طراحی یک برنامه واقع‌بینانه که هر دو این ابعاد را به طور جامع در بر داشته باشد را ضروری توصیف کرد.

وی با اشاره به نگاه وزارت صمت در هماهنگ‌سازی و تجمیع امور صنعت حمل‌ونقل کشور، افزود: وزارتخانه‌ یکپارچگی در برنامه‌ریزی و راهبری مسائل مربوط به تولید خودروهای سواری، ناوگان سنگین، صنایع ریلی و شناور را از طریق مشارکت و هم‌افزایی ذی‌نفعان و سیاست‌گذاران با محوریت ایدرو مدنظر دارد.

همچنین محسن صالحی‌نیا؛ رئیس جدید هیأت‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: تلاش برای تأمین حداکثر رضایت مصرف‌کنندگان، ‌توسعه پلتفرم مشترک، ثبات و کاهش التهابات بازار و تعمیق ساخت داخل خودروهای سواری و تجاری، به عنوان محورهای اساسی فعالیت‌های ایدرو در دستور کار خواهد بود.

صالحی‌نیا با اشاره به دانش انباشته و تجربه نیم قرن فعالیت و نیز انجام بیش از دو دهه پروژه‌های عظیم پیمانکاری از جمله در حوزه انرژی، بهره‌گیری از این ظرفیت ملی در حوزه‌های تخصصی را از محورهای جدید فعالیت ایدرو در شرایط ویژه بین‌المللی کنونی برشمرد.