صنعت سنگ‌های تزئینی نیازمند حمایت‌های دولتی

صنعت سنگ‌های تزئینی نیازمند حمایت‌های دولتی گروه زمین‌ومعدن -ایران ظرفیت خوبی در حوزه سنگ‌های تزئینی دارد، اما متأسفانه سازوکار به‌گونه‌ای نیست که از این بخش به صورت شایسته بهره‌برداری شود و همچنان همچون گنجی نهفته در دل کوه پنهان است، در حالی که می‌توان درآمد سرشاری را از این بخش کسب کرد و علاوه بر […]

صنعت سنگ‌های تزئینی نیازمند حمایت‌های دولتی

گروه زمین‌ومعدن -ایران ظرفیت خوبی در حوزه سنگ‌های تزئینی دارد، اما متأسفانه سازوکار به‌گونه‌ای نیست که از این بخش به صورت شایسته بهره‌برداری شود و همچنان همچون گنجی نهفته در دل کوه پنهان است، در حالی که می‌توان درآمد سرشاری را از این بخش کسب کرد و علاوه بر ارزآوری باعث اشتغالزایی در سطح کشور شد. اما از این صنعت با ظرفیت، هیچ استفاده مثبتی برای تجارت خارجی نشده است. با توجه به اینکه سود تجارت جواهرات و گوهر‌های قیمتی بسیار زیاد است و ایران نیز در بین کشور‌های اسلامی‌منابع قابل‌توجهی دارد، بدیهی است که با حمایت دولت و برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه می‌توانیم در این تجارت پرسود، سهم زیادی داشته باشیم. در این باره احمد شریفی؛ دبیر انجمن سنگ‌ ایران با بیان اینکه نبود مشوق، رمق را از تولیدکننده گرفته است، گفت: دولت برای گسترش صادرات سنگ‌های تزئینی اقدام عملی انجام نداده است. شریفی، ضمن اشاره به دو هزار و ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری سنگ‌های تزئینی در کشور، اظهار داشت: از این تعداد یک هزار معدن فعال و مابقی غیرفعال هستند و با یکسوم ظرفیت معادن سنگ‌های تزئینی کشور مشغول به فعالیت هستند و این موضوع می‌تواند عوامل مختلفی را شامل بشود. کامران وکیل؛ دبیر اتحادیه‌های سنگی‌های معدنی ایران ضمن اشاره به زنجیره ارزش حوزه سنگ‌های معدنی، اظهار کرد: در سنگ‌های تزئینی همین که سنگ از دل معدن به سلامت استخراج می‌شود خود به نوعی فرآوری است، چرا که هیچ قسمتی پرریسک‌تر از مرحله اول نیست و بر همین اساس سنگی که از معدن استخراج می‌شود، یک نوع فرآوری است و بعد از این مرحله هنوز ۱۰ مرحله دیگر وجود دارد. وی با بیان اینکه استخراج سنگ تزئینی به نوعی فرآوری است و اصطلاح خام‌فروشی به نوعی صحیح نیست، افزود: دلیل اینکه حلقه‌های بعدی فرآوری در همان استان شکل نگرفته به نظر من به دلیل سیاست‌های غلط دولت است و به بهانه حمایت از صنایع داخلی جلوی واردات کالای خارجی را گرفتند و وقتی تولیدکننده داخلی با افزایش تعرفه حمایت شد به کیفیت اهمیت نمی‌دهد. دبیر اتحادیه‌های سنگی‌های معدنی ایران با بیان اینکه موضوع در حوزه‌های مختلف از ‌جمله سنگ معدنی و تزئینی وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از صنایع ایران که در گذشته صادرکننده و حرفی برای گفتن داشتند، امروز به دلیل سیاست‌های غلط کیفیت آنان کاهش و به ورشکستگی گرایش پیدا کردند و ضربه سختی به آنان وارد شده است‌. وی با بیان اینکه افزایش تعرفه در زمینه حمایت از محصولات داخلی سیاستی بسیار غلط است، گفت: به دلیل اینکه بازار سنگ ایران رقیب خارجی ندارد و محصولات با هر کیفیتی به فروش می‌رسد، تولیدکنندگان زیاد به کیفیت اهمیت نمی‌دهند در حالی که نمی‌توانند در بازار کشورهای خارجی رقابت کنند و دلیل آن هم این است که اقتصاد ما فلج و مریض است. همچنین بهرام شکوری؛ رئیس کمیسیون معادن و صنایع‌معدنی اتاق ایران نیز با بیان اینکه سنگ‌های تزئینی جزء سنگ‌های معدنی و از ذخائر کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: وال‌استریت ارزش منابع کشور را ۲۷٫۳ تریلیون دلار ارزیابی کرده و ما در رتبه پنجم دنیا قرار داریم و بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی داریم و پنج‌میلیارد تن ذخایر قطعی و احتمالی است که هنوز کشف نشده است. وی، افزود: استان‌هایی نظیر استان مرکزی در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است و بیشتر کارخانه‌های فرآوری سنگ در استان اصفهان وجود دارد اما متأسفانه نزدیک به ۵۰ درصد معادن مربوط به سنگ‌های تزئینی تعطیل شدند و مسائل و مشکلات زیادی دارند که یکی از مسائل مهم آنان مسأله مالی چه در حوزه سرمایه در گردش و چه در خرید تجهیزات است و در بخش زیرساخت‌ها نیز مشکلاتی دارند. رئیس کمیسیون معادن و صنایع‌معدنی اتاق ایران ضمن انتقاد از اجرای عوارض غیرکارشناسی روی معادن سنگ‌های تزئینی، ابراز کرد: یک نسخه واحد برای تمامی‌معادن پیچیده شد و حوزه سنگ‌های تزئینی تحت‌تأثیر قرار گرفت و این موضوع تحت عنوان جلوگیری از خام‌فروشی اتخاذ شد که امیدواریم با تجربه وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت این مشکل را حل کرد. وی با بیان اینکه با وجود این ذخایر تولید ۹میلیون تن را تحقق بخشیدیم، گفت: بیشترین میزان تولید سالانه بیشتر از ۱۵ میلیون تن نبوده و این بدین معنی است که ذخایر سنگی ما تا ۴۰۰ سال آینده پاسخگو است و بیشتر این سنگ‌های تولیدی تا حدود ۹۳ درصد در داخل کشور مصرف می‌شود و تنها هفت‌درصد به صورت فرآوری نشده صادر می‌شود. شکوری با بیان اینکه ارزآوری بیش از سالانه ۳۵۰ میلیون دلار نبوده است، تصریح کرد: کشور ترکیه که ذخایر آن تقریباً با ایران یکی است، بیش از ۷۵ درصد از تولید سنگ خود را به صورت خام صادر می‌کند و درآمد حاصل از این تولید و صادرات بیش از پنج میلیارد دلار است چراکه کل گردشگری سنگ در دنیا ۲۴میلیارد دلار است و توانسته ۲۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص دهد. وی با بیان اینکه دلیل این خام‌فروشی تغییر ذائقه و سلیقه مردم است، تأکید کرد: کالاهای جانشین زیادی برای سنگ آماده و اگر این کالا ارزشمند استفاده نشود در آینده ارزش خاصی پیدا نمی‌کنند و بر همین اساس این کشورها سنگ‌های تزئینی را با توان خود فرآوری و بخشی را به صورت خام صادرات می‌کنند و از این‌رو نمی‌توان برای تمامی‌سنگ‌های معدنی نسخه واحدی را پیچید. رئیس کمیسیون معادن و صنایع‌معدنی اتاق ایران ضمن تأکید بر نقش تأثیرگذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در سنگ‌های معدنی به ویژه سنگ‌های تزئینی، افزود: امروز هرچه قدر با استفاده از دانش جدید و علوم دانش‌بنیان بتوانیم ضایعات را به صفر برسانیم، توانستیم بهره‌وری را افزایش بدهیم و بر همین اساس برخی از طراح‌ها به‌گونه‌ای سنگ‌های غیرقابل فروش را طراحی می‌کنند که بازار بسیار خوبی را برای آنان ایجاد کرده است. وی ضمن انتقاد از عدم تخصیص تسهیلات کرونایی به حوزه صنایع‌معدنی و سنگ تزئینی، گفت: از آنجا که مردم عادی نیز حتی از منافع و تسهیلات کرونایی استفاده نکرده‌ است توقعی نیست که این حوزه نیز از تسهیلات استفاده برده باشند؛ دولت ما دولت بزرگی شده است و هزینه‌های جاری کشور بسیار زیاد شده است و باید به سمت کوچک کردن دولت باشیم و بخش‌خصوصی را نیز تقویت کنیم.