آغاز قرنطینه ۷۹ میلیون‌نفری؛ کرونا زمین‌گیر می‌شود؟!

آغاز قرنطینه ۷۹ میلیون‌نفری؛ کرونا زمین‌گیر می‌شود؟! گروه اجتماعی- از دیروز(شنبه) طرح قرنطینه مناطق پُرخطر برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا آغاز شد. طرحی که دولت امیدوار است، همچون آغاز سال۹۹ مؤثر باشد و بتواند جلوی شیوع بیشتر ویروس قرن را بگیرد. ویروسی که تاکنون میلیون‌ها نفر را مبتلا و ده‌ها هزار نفر را […]

آغاز قرنطینه ۷۹ میلیون‌نفری؛ کرونا زمین‌گیر می‌شود؟!

گروه اجتماعی- از دیروز(شنبه) طرح قرنطینه مناطق پُرخطر برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا آغاز شد. طرحی که دولت امیدوار است، همچون آغاز سال۹۹ مؤثر باشد و بتواند جلوی شیوع بیشتر ویروس قرن را بگیرد. ویروسی که تاکنون میلیون‌ها نفر را مبتلا و ده‌ها هزار نفر را نیز به کام مرگ کشانده است. حال در اولین روز از آخرین ماه فصل پاییز دولت طرح را اجراء می‌کند که بنا به گفته مقامات ارشد وزارت بهداشت بیش از ۷۹ میلیون نفر در آن حضور دارند؛ طرحی که البته نقدهای بسیاری به آن وارد است، اما دولت را ناگزیر به اجرای آن کرده است. در این بین چندی پیش معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به سعید نمکی؛ وزیر بهداشت استعفای خود را به دلیل بی‌کفایتی در مدیریت و مهار این ویروس منحوس چینی خوانده بود، اعلام کرد. حال علیرضا رئیسی؛ یکی دیگر از معاونان وزیر بهداشت که سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کروناست از مثبت بودن طرح قرنطینه سراسری خبر می‌دهد.

۷۹ میلیون نفر در وضعیت هشدار

سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه ۷۹میلیون نفر جمعیت در شهرهای مختلف کشور در وضعیت‌های هشدار۱، ۲و۳ کرونا به‌سر می‌برند، ابراز امیدواری کرد که پس از گذشت چهار تا پنج هفته از محدودیت‌های جدید کرونا، شاهد کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کشور باشیم. رئیسی با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونا، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های جدید اجراء شد و بر همین اساس در جلسه دیروز(شنبه) ستاد، گزارشی از وضعیت و روند بیماری در کشور ارائه شد، مبحث طرح بسیج محله‌محور و مقابله با اپیدمی‌ کرونا بود که با کمک بسیج و مردم در سراسر کشور شروع شده است. همچنین گزارشی از روند بیماری در ۴۳ شهری که قبلاً در آنها محدودیت ایجاد کرده بودیم، داده شد. خبر خوب این است که محدودیت‌های اعمال شده در این شهرها که وضعیت قرمز داشتند مؤثر بوده و ۴۱شهر دارند روند نزولی بیماری را طی می‌کنند، در یکی از شهرستان‌ها نیز روند نزولی شروع شده و دو مورد دیگر هنوز زمان خواهد برد که روند نزولی بیماری شروع شود. در مجموع این موضوع نشان‌دهنده آن است که طرحی که پنجم‌آبان‌ماه شروع کردیم کاملاً مؤثر بوده است و براساس شواهد ایجاد محدودیت‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

محدودیت‌های ۱۶۰ شهر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: محدودیت‌هایی نیز برای ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع شده است. جمعیتی که مشمول این طرح می‌شوند به این ترتیب است که در شهرهای قرمز بالغ بر ۵۳ میلیون نفر را شامل می‌شود. در مجموع حدود ۷۹ میلیون نفر جمعیت در وضعیت‌های هشدار۱، ۲ و۳، هستند؛ یعنی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد. امیدوارم با رعایت مردم و همکاری دستگاه‌ها بتوانیم شاهد کاهش ورودی بیمار به بیمارستان‌ها، کاهش ابتلا و نهایتاً بعد از چهار، پنج هفته شاهد کاهش مرگ‌ومیرها خواهیم بود. خواهش من از همه مردم که صبوری می‌کنند و از آنها ممنون هستیم، این است که عده‌ای هم هستند که متأسفانه نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و این عده می‌توانند زحمات همه‌ افراد را هدر دهند.

دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل ابتلا در حال‌حاضر

رئیسی تأکید کرد: امروزه تحقیقات علمی ‌نشان داده است که ۱۰درصد مبتلایان می‌توانند باعث ۸۰درصد ابتلا در سطح جامعه شوند و مهم‌ترین عامل ابتلا اکنون همین دورهمی‌های خانوادگی است. درست است کسب‌وکارها متأسفانه تعطیل می‌شوند اما از طرف دیگر باید کاملاً مراقب باشیم. اگر این پروتکل‌ها به دقت اجراء نشود ممکن است همه‌ زحمات ما به هدر برود. بنابراین از مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را جدی بگیرند.

افزایش تست‌های کرونا به ۱۰۰هزار تست روزانه تا ۲ هفته آینده

معاون وزیر بهداشت، ادامه داد: ما هفت برنامه مشخص داریم که یکی از آنها بحث محدودیت‌های هوشمند است، اما بقیه برنامه‌ها هم باید اجرایی شوند. همچنین تست‌های تولید داخلی آزمایش سریع کرونا (آنتی‌ژن) آغاز می‌شود و از ۱۰۰هزار تست دستمان رسیده است که بین مراکز بهداشتی‌درمانی کشور توزیع خواهد شد و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده بتوانیم میزان تست‌ها را به حدود ۷۰هزار،۸۰هزار و طی دو هفته به مرز ۱۰۰هزار تست روزانه برسانیم. این تست‌ها در مراکز بهداشتی رایگان انجام می‌شود و این کار در کنترل و قطع زنجیره بیماری بسیار مؤثر خواهد بود. وی در خاتمه بیان کرد: به دلیل پشتیبانی از این طرح بسته‌های حمایتی-‌اقتصادی بسیار خوبی مصوب شد که بتواند پشتیبانی کند. این مصوبات در ارتباط با بحث‌های پرداخت‌های مالیاتی، پاس کردن چک‌ها، کمک‌های معیشتی و… خواهد بود که دکتر نهاوندیان برای مردم توضیح خواهند داد و برای پشتیبانی طرح، کمیته اقتصادی ستاد ملی تصمیمات بسیار خوبی گرفته‌اند. امیدوارم این موضوع را جدی بگیریم و بر وضعیت فعلی سطح کشور که مطلوب هم نیست فائق آییم.