افزایش قیمت و ورود مجدد دلالان در کمین بازار خودرو!!

با بازگشت قیمت به سایت‌های اینترنتی افزایش قیمت و ورود مجدد دلالان در کمین بازار خودرو!! مهدی قره‌داغلی –اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بود که مراجع قضایی به دلیل نابه‌سامانی‌های بازار خودرو با هدف کنترل قیمت‌ها، درج هرگونه قیمت در سایت‌های فروش اینترنتی را برای خودرو و مسکن ممنوع اعلام کرد. با گذشت چند ماه از این اتفاق، […]

با بازگشت قیمت به سایت‌های اینترنتی

افزایش قیمت و ورود مجدد دلالان در کمین بازار خودرو!!

مهدی قره‌داغلی اردیبهشتماه سال‌جاری بود که مراجع قضایی به دلیل نابه‌سامانی‌های بازار خودرو با هدف کنترل قیمتها، درج هرگونه قیمت در سایت‌های فروش اینترنتی را برای خودرو و مسکن ممنوع اعلام کرد. با گذشت چند ماه از این اتفاق، چندی پیش خبرهای مبنی بر بازگشت قیمتها به گوش می‌رسید که این خبر با اعلام خبری از سوی مهدی طغیانی؛ نماینده مجلس که مجلس موافق بازگشت قیمتها به سایت‌هاست رنگ جدی‌تری به خود گرفت و بالاخره پس از هشت ماه از عصر پنجشنبه (۱۸دی‌ماه) قیمت خودرو به پلتفرم‌های آگهی آنلاین بازگردانده شد. البته به گفته رضا الفت‌نسب؛ رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی دادستانی کل کشور پیش از این نسبت به حذف قیمت از آگهی‌های خودرو جهت جلوگیری از دلال‌بازی در این بازار اقدام کرده بود. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی، افزود: چند روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی ‌به این توافق رسیدند که این تصمیم دادستانی باید برداشته شود و با ارسال نامه‌ای به این نهاد حقوقی، درخواست درج قیمت در آگهی‌های خودرو را دادند. که البته ممکن است دادستانی با درج قیمت مسکن در آگهی‌ها نیز موافقت کند. اما به گفته عده‌ای از کارشناسان با بازگشت قیمتها ممکن است که دوباره حضور دلالان در این بازار افزایش یابد و آرامش نسبی آن را بهم بریزند. اسد کرمی‌؛ نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، اظهار کرد: اگر قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی شروع شود، امکان اینکه دوباره با افزایش یا کاهش قیمت‌ها در این سایت‌ها به دنبال سوداگری در بازار خودرو باشند، بالاست. بنابراین نمایش قیمت در سایت‌های اینترنتی احتمالاً تأثیر منفی گذاشته و دوباره به افزایش قیمت خودرو منجر شود. کرمی‌، در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: خریداری در بازار خودرو وجود ندارد، خرید و فروشی انجام نمی‌شود و فقط کسانی که برای مصرف خود نیاز به خودرو دارند خرید می‌کنند آن هم به صورت بسیار محدود خرید می‌کنند. خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری دیگر وجود ندارد. اگر کسی ۵۰ نمایشگاه خودرو هم داشته باشد دو خریدار هم پیدا نمی‌کند. وی با تأکید بر اینکه بازار خودرو نوعی ثبات به خود گرفته و دست واسطه‌ها از آن کوتاه شده، تصریح کرد: قیمت‌ها تقریباً ثابت و دست دلال تقریباً کوتاه شده و بازار حالت ثابتی به خود گرفته است. اگر ایرانخودرو و سایپا تولیدات خود را به‌موقع به دست مردم برسانند، بازار خودرو مانند ارز و دلار نوسان نخواهد داشت و قیمت خود را ثابت نگه نمی‌دارد. کرمی، با اشاره به احتمال نمایش قیمت خودرو در سایت‌های اینترنتی خطر سوداگری مجدد دلالان را جدی دانسته و گفت: با وجود این اگر قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی شروع شود امکان اینکه دوباره با افزایش یا کاهش قیمت‌ها در این سایت‌ها به دنبال سوداگری در بازار خودرو باشند بالاست. با این اقدام ممکن است ثبات بازار خودرو تحت‌تأثیر قرار بگیرد. بنابراین نمایش قیمت در سایت‌های اینترنتی احتمالاً تأثیر منفی گذاشته و دوباره به افزایش قیمت خودرو منجر شود. همچنین کاظم محمدی‌نیکخواه؛ کارشناس خودرو، با اشاره به اینکه بازار خودرو در هفته گذشته از یکسو تحت‌تأثیر جو فرمول جدید شورای رقابت و تمایل کارخانجات به اجرای این فرمول و از سوی دیگر مخالفت سازمان بازرسی با این فرمول قرار گرفت و به نوسانات قیمت خودرو دامن زد و طبیعتاً قیمت‌ها روند افزایشی پیدا کرد اما به طورکلی تأثیر خاصی بر بازار نداشت و معامله‌ای انجام نشد. گفت از طرف دیگر با کاهش نرخ ارز در یک و دو روز اخیر علی‌رغم جو بازار مبنی بر کاهش قیمت‌ها، به دلیل توقف معاملات آثار قیمتی را نمی‌توان رصد کرد و تنها تأثیر افت قیمت دلار بر توقف معاملات بوده است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نمایش قیمت خودرو در سایت‌ها می‌تواند مجدداً حضور واسطه‌گران در بازار خودرو را پررنگ کند، گفت: همان طورکه در گذشته شاهد بودیم نمایش قیمت در سایت‌ها هنگام افزایش قیمت دلار بسیار خطرناک است و هشداری برای افزایش قیمت کالاهای سرمایهای خواهد بود. اگرچه خودرو کالای مصرفی است اما هنگام افزایش نرخ ارز جای خود را به کالا سرمایهای خواهد داد. اما اگر روند قیمت دلار کاهشی باشد که به‌نظر می‌رسد همین طور است، با توجه به رکود بازار خودرو و توقف معاملات اعلان قیمت در سایت‌ها تأثیری بر افزایش واسطه‌گری در بازار خودرو نخواهد گذاشت. این فعال بازار خودرو در پاسخ به سؤال دیگری که آیا در صورت تأیید فرمول شورای‌رقابت و اجرای آن از اول بهمن‌ماه ممکن است قیمت‌ها مجدداً افزایشی شود، عنوان کرد: بله این احتمال می‌رود که با اجرای این فرمول مجدداً هیاهو در بازار ایجاد شود و به طورکلی هرگونه دخالت از سوی سازمان حمایت، شورای رقابت و هر نهاد دیگری به جز اتحادیه نمایشگاهداران که متولی این امر است موجب هیجان در بازار می‌شود.