تعیین قیمت پایه ارتباطی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد

وزیر صمت در واکنش به حواشی قیمت‌گذاری فولاد در بورس تعیین قیمت پایه ارتباطی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد محمد قره‌داغلی -وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت در رابطه با آنچه در مورد قیمت‌گذاری فولاد در طول روزهای گذشته مطرح شده است، گفت: باید تأکید کنم که این وزارتخانه به هیچ عنوان موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست و تعیین قیمت پایه […]

وزیر صمت در واکنش به حواشی قیمت‌گذاری فولاد در بورس

تعیین قیمت پایه ارتباطی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد

محمد قره‌داغلی -وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت در رابطه با آنچه در مورد قیمت‌گذاری فولاد در طول روزهای گذشته مطرح شده است، گفت: باید تأکید کنم که این وزارتخانه به هیچ عنوان موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست و تعیین قیمت پایه ارتباطی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد. علیرضا رزم‌حسینی؛ وزیر صمت، امروز در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: من همان طورکه پیش از این بارها اعلام کرده‌ام مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستم و شیوه نامه‌ای که امروز اجرای آن نهایی شده مربوط به سرپرست قبلی این وزارتخانه است. به گفته وی؛ هرچند در همه جای دنیا برای ورود کالاها به بورس یک قیمت پایه تعیین می‌شود و این قیمت ارتباطی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد، اما سهامداران خرد باید بدانند که این وزارتخانه با قدرت پیگیر منافع آنهاست. وزیر صمت، با بیان اینکه در مدت کوتاه واگذاری این وزارتخانه امکان برخی اصلاحات ساختاری وجود ندارد اما تلاش‌ها برای برطرف کردن برخی مشکلات آغاز شده است، توضیح داد: از ۲۲ آبان‌ماه و براساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت حدود ۱۰میلیارد و ۳۰۰ میلیوندلار پرونده در سامانه جامع تجارت ثبت شده که از این مقدار حدود سه میلیارددلار آن تاکنون به سفارش نهایی تبدیل شده است. از این‌رو این امیدواری وجود دارد که تا پایان سال ما افزایش صادرات داشته باشیم و حتی تراز تجاری کشور مثبت شود. رزم‌حسینی، با بیان اینکه به‌دنبال حذف امضاهای طلایی و امتیازات ویژه هستیم، و هرگز منع صادراتی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت، برخی از بخشنامه‌ها مربوط به گذشته است، ادامه داد: با برخی اصلاحات صورت گرفته در وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت تلاش کردیم با همکاری و تعامل با بانکمرکزی شرایط رفع تعهد ارزی و پرونده‌های صادرکنندگان فراهم شود تا بتوانیم اوضاع را برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم در این مدت افزایش آمار واردات که بخش مهمی‌از آن به واردات کالاهای ضروری و مواداولیه اختصاص داشته نشان‌دهنده بهبود نسبی شرایط است که امیدواریم همین عملکرد در ماه‌های باقیمانده از فعالیت دولت ادامه پیدا کند. با اشاره به حواشی قیمت‌گذاری و توقف صادرات فولاد، اظهار داشت: در بحث فولاد به هیچوجه کمبود عرضه مطرح نیست؛ در حال‌حاضر کل نیاز کشور برای مقاطع فولادی میانگین ۱۶میلیون تن است، چرا با رفتارهای غیرمنطقی جلوی صادرات مقاطع گرفته شده است؟ این موضوع به تحریم مربوط نیست. محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در این مراسم با انتقاد از شرایط به وجود آمده در حوزه فولاد توضیح داد: ما در این بازار به هیچ عنوان کمبود عرضه نداریم. گفت: در شرایطی که تمام نیاز حدوداً ۱۷ میلیون تنی فولاد کشور تأمین می‌شود اما متأسفانه برخی تصمیم‌های غلط هم مانع از صادرات شده و هم قیمت‌گذاری دستوری در دیگر حوزه‌ها نیز این بازار را با چالش مواجه می‌کند. وی افزود: هیچ تناسبی بین خرده‌فروشی فولاد و قیمت عرضه شده در بورس نیست؛ این رانت ۱۲ هزار میلیاردتومانی به دلیل همین مابه‌التفاوت ایجاد شد.

جلوگیری از خام‌فروشی

حمید زادبوم؛ رئیس سازمان توسعه تجارت کشور در این مراسم، گفت: به صادرکنندگان اقتصادی تبریک می‌گوییم که در خط‌مقدم اقتصادی حضور داشتند و نسبت به رشد شاخص‌های کشور اقدام کردند. وی افزود: سیاست وزارت صمت در بعد تعهد ارزی صادرکنندگان بسیار موفق عمل کرده و در این خصوص آرامش خاصی را احساس می‌کنیم و تجار درخصوص رفع تعهدات ارزی مناسب عمل کرده‌اند. رئیس سازمان توسعه تجارت، بیان کرد: در حیث کشوری، اولویت اول همسایگان مرزی و کشور‌های هند و چین هستند و از حیث کالایی، کالا‌هایی هستند که ارزش‌افزوده زیادی برای کشور دارند و با صادرات آن‌ها کمبودی در کشور احساس نمی‌شود. زادبودم ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که در بلندمدت از خام‌فروشی محصولات ایرانی جلوگیری کنیم که این مهم بسیار دشوار است، اما با همت واحد‌های تولیدی و تجار اقتصادی شدنی است. وی در پایان تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از تجار کشور از تجربه‌های زیادی برخوردار هستند، اما با آموزش‌هایی که در چند ماه اخیر برای این افراد در نظر گرفته شده بود، توانستیم نتایج قابل قبولی کسب کنیم.