نگاهی به چگونگی انجام عملیات مزایده و تملیک در دعاوی مربوط به چک

نگاهی به چگونگی انجام عملیات مزایده و تملیک در دعاوی مربوط به چک این روزها معضل چک‌های برگشتی بیداد می‌کند و آمارها حاکی از تعدد چک‌های برگشتی دارند. در این بین قانون جدید چک راه‌حلی است که می‌تواند کمی‌ از معضلات چک‌های برگشتی را کم کند. به گزارش مهر، از آنجایی که طرق وصول وجه […]

نگاهی به چگونگی انجام عملیات مزایده و تملیک در دعاوی مربوط به چک

این روزها معضل چک‌های برگشتی بیداد می‌کند و آمارها حاکی از تعدد چک‌های برگشتی دارند. در این بین قانون جدید چک راه‌حلی است که می‌تواند کمی‌ از معضلات چک‌های برگشتی را کم کند. به گزارش مهر، از آنجایی که طرق وصول وجه چک در کشور ما در مراجع گوناگون به‌عمل می‌آید وکلایی که در این زمینه فعالیت دارند باید آشنایی کامل با محاکم حقوقی و کیفری و همچنین دوایر اجرای ثبت داشته باشند.

راه‌های وصول وجه چک

۱. طرح دادخواست حقوقی:

از آنجایی که چک برابر با قانون تجارت سند تجاری محسوب می‌شود، امکان طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه آن در محاکم عمومی‌حقوقی کشور وجود دارد. به این ترتیب که دارنده چک پس از برگشت زدن و اخذ گواهی عدم پرداخت با طرح دادخواست، دعوای خود را مطرح نموده و پس از ارجاع پرونده به شعبه، دادگاه دفاعیات طرفین را استماع کرده و اقدام به صدور رأی می‌نماید. پس از صدور رأی در صورتی که اعتراضی به رأی وارد نشود اصطلاحاً رأی قطعیت یافته و امکان اجرای آن وجود دارد، که با درخواست خواهان اجراییه صادر و به محکوم‌علیه که همان صادرکننده چک می‌باشد، ابلاغ می‌شود. در صورتی که ظرف مدت ۱۰روز اقدام به پرداخت محکوم‌به ننماید استعلامات سه‌گانه صورت گرفته و نهایتاً حکم جلب جهت اعزام به زندان صادر می‌گردد.

هزینه دعوای حقوقی مطالبه وجه چک

از آنجایی که این دعوا از جمله دعاوی مالی محسوب می‌گردد، مانند سایر دعاوی مالی باید هزینه دادرسی در ابتدای امر و در زمان تقدیم دادخواست در دفاتر خدمات قضایی پرداخت شود. هزینه دادرسی این دعوا سه‌ونیم درصد از ارزش خواسته می‌باشد.

۲. طرح شکایت کیفری چک بلامحل:

از آنجایی که قانون‌گذار قانون خاصی را تحت عنوان قانون صدور چک برای چک‌های برگشتی به تصویب رسانده و در این قانون صدور چک بلامحل جرم‌انگاری شده است شما می‌توانید در صورت مراجعه به بانک و اخذ گواهی عدم پرداخت شکایت کیفری چک بلامحل علیه صادرکننده مطرح کنید. پس از طرح شکایت و ارجاع پرونده به شعبه دادیاری یا بازپرسی در صورتی که مدارک شما تکمیل باشد مقام رسیدگی‌کننده پس از بررسی مدارک ابلاغیه جهت حضور صادرکننده چک بلامحل صادر نموده و به ایشان ابلاغ می‌کند. در صورت عدم حضور متهم در شعبه حکم جلب وی صادر و شما می‌توانید او را جلب کرده و به دادرسی بیاورید. هزینه طرح دعوای شکایت کیفری جز دعاوی غیرمالی محسوب شده و بسیار کمتر از طرح دعوای مالی می‌باشد. فقط این نکته را باید بدانید که چک‌هایی که به صورت وعده‌دار صادر می‌شوند امکان طرح شکایت کیفری درخصوص آنها وجود نداشته و صرفاً از طریق حقوقی قابل پیگیری خواهند بود.

۳. اجراء گذاشتن چک از طریق دوایر اجرای ثبت:

از آنجایی که قانون‌گذار در ماده(یک) قانون صدور چک این سند را در حکم اسناد لازم‌الاجراء می‌داند و با توجه به اینکه اسناد لازم‌الاجراء این قابلیت را دارند که از طریق دوایر اجرای ثبت برای آنها اجراییه صادر شود، شما می‌توانید با اجراء گذاشتن چک بلامحل از طریق دایره اجرای ثبت در مدت کوتاه اموال و دارایی‌های صادرکننده چک را شناسایی نموده توقیف و تملیک کنید. در ابتدای امر دایره اجرای ثبت اصل برگه چک را به عنوان امانت از شما تحویل گرفته و تا پایان روند اجراء نزد خود نگه می‌دارد. در صورت شناسایی اموال نیم‌عشر اجرایی را از اموال شناسایی شده برداشته و عملیات مزایده و تملیک را انجام می‌دهند. در صورت عدم شناسایی اموال اگر شما قصد استرداد چک را داشته باشید باید دوونیم درصد از مبلغ چک را به اجرای ثبت پرداخت نموده و سپس اصل چک را دریافت کنید.

بهترین راه وصول وجه چک چیست؟

همان‌طور که ملاحظه فرمودید چهار روش جهت وصول وجه چک برگشتی وجود دارد، اما انتخاب هر کدام از این راه‌ها بستگی به وضعیت صادرکننده چک و شرایط دارنده چک دارد. اگر شما می‌دانید که صادرکننده چک بلامحل دارای اموالی می‌باشد که قابل توقیف است، بهتر است از طریق اجرای ثبت اقدام کنید، در صورتی که می‌دانید صادرکننده چک بلامحل نظر به اعتبار و آبرویی که در محل کار خود و بازار دارد از طرح شکایت کیفری و صدور حکم جلب واهمه دارد بهتر است طریق کیفری را انتخاب کرده و به قید فوریت در پی صدور حکم جلب باشید. همان‌طور که گفته شد انتخاب هر یک از این راه‌ها بستگی به شرایط و موقعیت شما و صادرکننده چک بلامحل دارد و بهتر است قبل از هرگونه اقدام در این خصوص با وکیلی که متخصص در دعاوی مربوط به چک می‌باشد مشورت نموده و ترجیحاً پیگیری کار خود را به وی بسپارید.