خروج از انحصار آغازی بر اتمام زیاندهی خودروسازان گروه خودو -به اذعان کارشناسان، صنعت خودرو در ایران دچار سیاستزدگی در تصمیمگیری توسط مدیران مختلف که منافع بلندمدت را فدای منافع کوتاهمدت میکنند، شده است که نتیجه آن چیزی جز زیان چند هزار میلیاردی خودروسازان نیست به طوریکه در دوسالونیم گذشته زیان انباشته خودروسازان به بیش […]
خروج از انحصار آغازی بر اتمام زیاندهی خودروسازان
گروه خودو -به اذعان کارشناسان، صنعت خودرو در ایران دچار سیاستزدگی در تصمیمگیری توسط مدیران مختلف که منافع بلندمدت را فدای منافع کوتاهمدت میکنند، شده است که نتیجه آن چیزی جز زیان چند هزار میلیاردی خودروسازان نیست به طوریکه در دوسالونیم گذشته زیان انباشته خودروسازان به بیش از ۶۰ میلیاردتومان افزایش یافته و پیشبینی میشود در صورت ادامه روند کنونی، به ۷۰ هزار میلیاردتومان هم تا پایان سال برسد که معنای آن، قرار گرفتن خودروسازان در معرض ورشکستگی است. اقبال شاکری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی درخصوص راهکارهای مناسب تولید خودرو بدون زیانآوری و با لحاظ تأمین حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان اظهار داشت: خودروسازی که به شکل انحصاری، یکطرفه و غیرپاسخگو عمل میکند، نه خود رشد میکند و در جهت ارتقای کیفیت گام برمیدارد نه در ارائه خدمات به مصرفکنندگان موفق خواهد بود. وی افزود: اکنون سهامداری شرکتهای خودروسازی به عنوان طرفهای ذینفع، در افزایش قیمت خودرو دخیل هستند که این موضوع بهتنهایی تعارض منافع ایجاد میکند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورایاسلامی، ضمن اشاره به اقدام کمیسیون صنایع در ارائه دو طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک و تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و همچنین بهبود شرایط تولید و فروش خودرو، گفت: در تمام نقاط دنیا، شرکتهای انحصاری به دلیل اینکه رقیبی در بازار ندارند، هیچ اقدامی برای بهبود عملکرد آنها مؤثر نمیافتد به طوری که با وجود افزایش چندین برابری قیمت خودرو، بحث زیاندهی این شرکتها مطرح میشود و این موضوع تناقض بزرگی است. شاکری؛ با بیان اینکه نخستین اقدام میبایست خروج این شرکتها از انحصار باشد، تصریح کرد: مجلس، دولت، کارشناسان و اندیشکدهها تدابیری در این باره اتخاذ کنند تا بتوان صنعت خودروی کشور را از انحصار خارج کرد. وی درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با توجه به شرایط فعلی و التهابات بازارسرمایه، فروش خودرو در بورس نیز، نمیتواند راهکار مؤثری برای رفع مشکلات صنعت خودروی کشور باشد. این نماینده مجلس شورایاسلامی، درخصوص راهکارهای کوتاهمدت گفت: با توجه به جریان بورسبازی و سفتهبازی در بازار خودرو و ورود واسطهها به این بازار، به طور معمول، مصرفکنندگان نهایی هستند که متحمل زیان میشوند و این امر ناشی از تفاوت فاحش قیمت خودرو از مبدأ در مقایسه با قیمت بازار است که در کوتاهمدت برای این موضوع میبایست راهکاری اندیشیده شود. شاکری؛ افزود: متأسفانه وزارت صمت تاکنون نتوانسته در جهت رفع مشکلات صنعت و بازار خودرو راهکار مؤثری ارائه داده و به مرحله اجراء برساند و مسأله تحریم و کشورهای خارجی نیز در وقوع چنین شرایطی مقصر نیستند و این وضعیت ناشی از ضعف مدیریتی در صنعت خودروی کشور است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامیدر پایان درخصوص تأثیر رشد نرخ نهادههای تولید در افزایش قیمت خودرو، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ نهادههای تولید هر چند موجب رشد قیمت سایر کالاها نیز شده اما به شدت رشد نرخ خودرو نبوده که این روند صعودی قیمتها، بیانگر ابهاماتی است که ورود نهادهای مستقل و ناظر از سوی حاکمیت به منظور ارزیابی دقیق و بیطرفانه و راستیآزمایی اطلاعات و دادههای موجود را میطلبد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.