عضو انجمن قطعهسازان کاهش قیمت خودرو، مستلزم پایین آمدن نرخ مواداولیه است مهدی قرهداغلی – عضو انجمن قطعهسازان، گفت: ۸۰ درصد قیمت نهایی خودرو ناشی از قیمت مواداولیه است از اینرو برای کاهش قیمت خودرو، باید نرخ مواداولیه کاهش یابد. مازیار بیگلو؛ در نشستی خبری اظهار داشت: در حالحاضر در قیمتگذاری خودرو همه نهادها نظر […]
عضو انجمن قطعهسازان
کاهش قیمت خودرو، مستلزم پایین آمدن نرخ مواداولیه است
مهدی قرهداغلی – عضو انجمن قطعهسازان، گفت: ۸۰ درصد قیمت نهایی خودرو ناشی از قیمت مواداولیه است از اینرو برای کاهش قیمت خودرو، باید نرخ مواداولیه کاهش یابد. مازیار بیگلو؛ در نشستی خبری اظهار داشت: در حالحاضر در قیمتگذاری خودرو همه نهادها نظر میدهند، اما هیچکدام جرأت اصلاح ساختار را ندارند؛ بزرگترین بازنده، خودروسازان و مردم هستند که نمیدانند با چه مکانیزمیو با چه قیمتی بفروشند و بخرند و از آن طرف نیز بازار دلالی تقویت میشود و بعد هم قطعهسازان که برای ۵۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کردهاند زیان میکنند. بیگلو؛ تأکید کرد: یک نفر بالاخره باید تصمیم بگیرد؛ وزارت صمت، مجلس، قوهقضاییه، ایدرو، سران قوا، شورای رقابت همه درگیر قیمتگذاری هستند ولی هیچ تصمیمیگرفته نشده است؛ از طرح وزارت صمت هیچ خبری نیست؛ شورایرقابت پا پس کشید و مشخص نشد فرمول میدهد یا خیر؛ طرح مجلس کماکان با سرعت کمیجلو میرود که آن هم بدون نظرخواهی از قطعهسازان بوده و ما حتی چند بار نامه زدیم که ما هم باید نظر بدهیم اما هیچ توجهی نشد؛ سازمان گسترش و نوسازی صنایع طرح جداداشت که مشخص نشد چه شد؛ دهها نهاد دخیل هستند و هیچیک تصمیم نهایی را نمیگیرند. بیگلو؛ ادامه داد: همین الان اگر قیمت مواداولیه در فولاد و آهن و محصولات پتروشیمیاصلاح شود و به قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف برسد، قیمت خودرو درب کارخانه تا ۳۰ درصد قابل کاهش است. عضو انجمن قطعهسازان گفت: ما میخواهیم کاهش قیمت مواداولیه داشته باشیم تا محصول نهایی ارزانتر به دست مصرفکننده برسد؛ ۸۰ درصد قیمت یک خودرو قطعه و مواداولیه است. نباید ذهن را به سمت ۲۰ درصد بهرهوری خودروسازان منحرف کنیم بلکه باید توجه به این ۸۰ درصد باشد. آهن و معدن ثروت ملی است اما سود این معدن به سمت دولت میرود و هیچ عایدی برای مردم ندارد در حالی که میتواند منجر به کاهش قیمت خودرو و لوازم خانگی شود. بیگلو؛ با تأکید بر ضرورت کاهش قیمت مواداولیه، ادامه داد: در صورت کاهش قیمت مواداولیه، قطعهسازان قیمت را به سمت مصرفکننده تعدیل میکنند. عضو انجمن قطعهسازان تأکید کرد: ما به هیچ وجه به دنبال افزایش قیمت نیستیم اما باید وضعیت فعلی اصلاح شود. بیگلو؛ همچنین درخصوص وضعیت عرضه خودرو نیز گفت: در حالحاضر عرضه بیشتر از تقاضاست زیرا به دلیل حاشیه سود، به جای مصرفکننده واقعی بیشتر دلالان در بازار حضور دارند. حتی طبق آمار ۸۰ درصد خودروهای تحویلی بعد از سه ماه پیمایش صفر داشتند. عضو انجمن قطعهسازان، افزود: در صورت اصلاح قیمت نیاز بازار کشور یک میلیون دستگاه خودرو است اما با توجه به شرایط فعلی، عرضه بیش از تقاضا نیز است. وی در ادامه اظهار داشت: طبق دستور وزیر صمت کنسرسیومیمتشکل از قطعهسازان تشکیل شد اما تاکنون خودروسازان یک جلسه با این کنسرسیوم نگذاشتهاند. بیگلو؛ گفت: سال آینده سناریوهای مختلفی پیشرو است و ممکن است گشایشی در حوزه سیاسی و اقتصادی رخ دهد که در هر حال ما در خطمقدم هستیم و پروژههای خودکفایی را با تمام توان جلو خواهیم برد. عضو انجمن سازندگان قطعات مجموعههای خودرو ادامه داد: امیدواریم بتوانیم افزایش تیراژ تولید را داشته باشیم اما باید توجه داشت که تحریم روی صنعت خودروسازی و قطعهسازی متمرکز است. اما تلاش داریم از همین علمیکه در این دو سالِ تحریم به دست آوردیم نهایت استفاده را بکنیم زیرا میخواهیم کمترین وابستگی را به غرب و شرق داشته باشیم و رضایت مردم را جلب کنیم. وی در ادامه در مورد اوراق گام نیز، گفت: ایرانخودرو هزار میلیارد گرفته است اما به دلیل عدم تعیینتکلیف فروشندگان مواداولیه، قطعهسازان هنوز نتوانستهاند اوراق گام بگیرند که وزارت صمت باید پیگیر این موضوع باشد قیمتگذاری دستوری، قطعهسازان را در معرض نابودی قرار داده است. در ادامه اصغر خسروشاهی؛ عضو انجمن قطعهسازان، با بیان اینکه خودروسازان و قطعهسازان به دلیل زیان انباشته در حال نابودی هستند، گفت: قیمتگذاری دستوری زیانهای فراوانی به این صنعت وارد کرد. خسروشاهی؛ امروز اظهار داشت: امسال سال «جهشتولید» نامگذاری شد و در همین راستا قطعهسازان تلاش بسیار زیادی داشتند تا به اهداف جهشتولید برسند، میتوان گفت خوشبختانه نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم. وی بیان کرد: هر چند این میزان، مورد رضایت ما نیست و فکر میکردیم خیلی بیش از این میزان تولید میشد، اما مشکلاتی گریبانگیر صنعت خودرو سازی و قطعهسازی است، نتوانستیم بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. خسروشاهی؛ ادامه داد: با تمام مشکلاتی که وجود داشت ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم و جای قدردانی دارد. با توجه طرح تحول صنعت خودرو، بحث قیمتگذاری مطرح شد. نائبرئیس انجمن قطعهسازان، گفت: به دنبال این هستیم از این شرایط نابهسامان خارج شویم، یکی از مشکلاتی که داریم، مربوط به کمبود اتاق فکر برای صنعت خودرو است. خسروشاهی؛ بیان کرد: اتاق فکر صنعت خودرو باید راهاندازی و از کارشناسان استفاده شود، صنعت خودرو نیاز به اتاق فکر دارد تا در آن تصمیمات درست گرفته شود. همچنین محمد شهپری؛ عضو هیأتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، گفت: صورتهای مالی خودروسازان کشور از زیان هنگفت ایرانخودرو و سایپا حکایت دارد و این در حالی است که همزمان با زیان دیدن خودروسازان، سودهای میلیاردی به جیب دلالان واریز شده است. وی به وضعیت صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: گزارشات مالی صنایع فولاد نشان میدهد که هزاران میلیاردتومان سود دارند و کسی هم کاری به کار آنها ندارد و چقدر هم حاشیهسازی میکنند. در هر دوره هم شاهد جهش قیمت فولاد، ورق سرد و گرم و… هستیم اما کسی کاری به زیان خودروسازان ندارد. شهپری؛ گفت: بالای ۳۰ هزار میلیاردتومان زیان قطعهسازان است اما کسی اهمیت نمیدهد. اگر زیان انباشته ادامه یابد کدام قطعهساز میتواند به فعالیتش ادامه بدهد؟ کدام بانک برای دادن تسهیلات اعتماد میکند؟ وی با انتقاد از قیمتگذاری دستوری خودرو، گفت: با این قیمت دستوری چگونه میتوان کار کرد؟ اگرچه خودروسازان رشد تولید داشتند اما امسال سال خطرناکی داشتیم زیرا قیمت دستوری و شرایط کنونی، زیانهای فراوانی به این بخش وارد کرد. شهپری؛ اظهار داشت: احساس میکنم همه در صنعت خودرو بازیچه شدهایم. حساب و کتاب مالی خودروسازان نشان میدهد که صنعت خودرو در حال نابودی است و کسی اهمیت نمیدهد. عضو هیأتمدیره انجمن سازندگان قطعات مجموعههای خودرو، تصریح کرد: اگر قیمتها اصلاح نشود، هم خودروساز و هم قطعهساز نابود میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.