لطفاً، فقر مطلق را تعریف کنید!

لطفاً، فقر مطلق را تعریف کنید! مائده شیرپور بار‌‌ها و بار‌‌ها در سخنان رییس‌جمهور شنیدیم که «فقر مطلق» تا پایان دولت دوازدهم، ریشه‌کن خواهد شد؛ حتی این مهم در لایحه بودجه نیز آمده است اما نکته مهم و اساسی تعریفی است که از فقر مطلق باید صورت گیرد. در تمام تحلیل‌‌ها و تعریف‌هایی که از […]

لطفاً، فقر مطلق را تعریف کنید!

مائده شیرپور

بار‌‌ها و بار‌‌ها در سخنان رییس‌جمهور شنیدیم که «فقر مطلق» تا پایان دولت دوازدهم، ریشه‌کن خواهد شد؛ حتی این مهم در لایحه بودجه نیز آمده است اما نکته مهم و اساسی تعریفی است که از فقر مطلق باید صورت گیرد.

در تمام تحلیل‌‌ها و تعریفهایی که از فقیر و فقر خوانده‌ایم، نمی‌توانیم تشخیص دهیم که فقر مطلق یعنی چه؟! حتی این مهم در لایحه بودجه و یا در دایره‌المعارف ریاست جمهوری هم تعریف نشده است. در حالی که از اقدام پسندیده‌ای که قرار است صورت گیرد، ابراز خوشحالی می‌کنیم و دوست داریم فقیری در کشور وجود نداشته باشد اما از آن جهت که تعریف دقیقی از «فقر مطلق» وجود ندارد، نگران می‌شویم. نگران می‌شویم چون احساس می‌کنیم که این واژه ساخته شده تا گفته شود نه تحقق یابد!

نگران می‌شویم چون حس می‌شود که این لغت بیشتر برای بازی با افکار عمومی بیان شده و وعده‌ای است که اصلاً نمی‌توان مصداق آن را یافت که بررسی کرد محقق شده یا خیر!

از آنجا که به‌طور دقیق هنوز خط فقر تعریفی ندارد و گاهی درآمد کم‌تر از دو میلیون‌و۷۰۰ هزار تومان و گاهی زیر یک میلیون به عنوان خط فقر بیان می‌شود، حالا باید از رییس‌جمهور پرسید که فقیر مطلق را چطور تعریف می‌کند و اصلاً چه آماری از فقر مطلق موجود است که قرار بر ریشه‌کنی آن گذاشتید؟!

قطعاً برای شما که عمری در کارهای استراتژیک و عملیاتی مسؤول بوده‌اید، واضح است که برای حل یک معضل ابتدا باید تعریف دقیقی از آن ارایه داد و سپس آماری دقیق از افرادی که دچار آن معضل هستند، بیان کرد و بعد برنامه‌ای دقیق جهت ریشه‌کن کردن آن نوشت. برای همین است که از شما انتظار داریم ابتدا تعریف دقیق «فقر مطلق» را ارایه داده و تعداد این افراد را بیان کنید تا بتوان درباره عملکردتان قضاوت کرد و گفت آیا توانستید این معضل را ریشه کن کنید یا خیر.

درست است که بسیار خرسند می‌شویم که شما در جهت معضلی به نام فقر گام مثبت برداشته و صدای مردم را شنیده و در جهت رفع این معضل تلاش کنید اما قطعاً برای اینکه بتوانیم درباره عملکردتان قضاوت کنیم نیاز به آمار و اطلاعاتی دقیق داریم.

جناب روحانی خودتان هم مستحضرید که با توجه به توسعه فضای مجازی و اطلاع یافتن مردم از هر حرکت مسؤولان، نمی‌توان با شعار و استفاده از اصطلاحات نامشخص و نامفهوم آنها را مشغول کرد و به آینده وعده داد. امروز مردم به خوبی درک می‌کنند که کدام یک از سخنان مسؤولانشان واقعی و کدام یک تنها به صورت شعاری بیان می‌شود. قصد نداریم بگوییم که ریشه‌کن کردن «فقر مطلق» تنها شعاری است که تحقق نمی‌پذیرد و برای آرام کردن افکار عمومی بیان شده است؛ اما برای اینکه چنین تصوری در اذهان ایجاد نشود، بهتر است هرچه سریعتر تعریف دقیقی از آن به همراه جامعه آماری موجود مرتبط با آن، ارایه کرده و اجازه ندهید که تصور‌‌ها به واقعیت مبدل شود.

برای پیدا کردن مصادیقی جهت تحقق وعده‌تان لایحه بودجه ۹۷ را هم مرور کردیم. لایحه‌ای که اساساً برنامه‌ای برای اشتغال‌زایی و البته ریشه‌کن کردن فقر مطلق ارایه نداده است. البته در لایحه گفته شده که قرار است اشتغال‌زایی صورت گیرد و فقر مطلق ریشه‌کن شود اما گفته نشده با چه راهکار و از چه روشی! این لایحه حتی بر خلاف گفته شما بودجه حمل و نقل عمومی را هم نصف کرده تا حتی قشر فقیر جامعه نتوانند آن‌طور که شایسته است از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرند.

 

آقای رییس‌جمهور، علاقه‌مندیم هرچه سریعتر توضیحات شما را در این خصوص بشنویم.