حال بازار ارز خوب نیست

حال بازار ارز خوب نیست  مائده شیرپور بازار ارز در آستانه رسیدن به ماه پایانی سال، حال و روز مساعدی ندارد. علی‌رغم تلاش‌هایی که در دولت نخست حسن‌روحانی برای ثبات نرخ ارز و تک نرخی شدن آن انجام شد، بعد از انتخابات دوره دوازدهم، انگار تمام تلاش‌ها بی‌سرانجام ماند و قیمت همچنان افسارگسیخته رو به […]

حال بازار ارز خوب نیست

 مائده شیرپور

بازار ارز در آستانه رسیدن به ماه پایانی سال، حال و روز مساعدی ندارد. علی‌رغم تلاش‌هایی که در دولت نخست حسن‌روحانی برای ثبات نرخ ارز و تک نرخی شدن آن انجام شد، بعد از انتخابات دوره دوازدهم، انگار تمام تلاش‌ها بی‌سرانجام ماند و قیمت همچنان افسارگسیخته رو به صعود دارد.

دلار تا آخرین ساعات اداری روز گذشته، به مرز ۵هزار تومان رسید و یورو مرز ۶هزارو۱۰۰تومان را رد کرد تا باز هم مردمی که در روزهای پایانی سال به فکر نونوار شدن و خرید اقلام خانه و زندگی و حتی طلا هستند را در شوک فرو برده و همین شوک، رکودی تازه را به بازار وعده دهد، رکودی به نیت ثبات قیمت‌ها! نیتی که معلوم نیست چه زمانی برآورده می‌شود.

روند صعودی دلار و ارز در بازار‌‌ها، ناخودآگاه ذهن هر کارشناسی را به سمت واکنش مردم از منعقد شدن قرارداد برجام و خوشحالی آنها بابت همسان شدن ریال و دلار می‌کشاند، خوشحالی که نه تنها در همان مقطع جوابگوی مطالبه به حق یا ناحق به وجود آمده افکار عمومی نشد، بلکه در سال‌های بعد از این انعقاد هم روزنه امید ایجاد شده را کور کرد و رفته‌رفته به ناامیدی رسید. مردمی که روزی مطالبه‌شان همسانی و یا حداقل افزایش قیمت ریال بود، حالا سطح توقعشان به ثبات نرخ دلار و سقوط نکردن ثانیه‌ای نرخ پول ملی تقلیل یافته و متأسفانه این توقع پایین هم برآورده نشده است.

برخی می‌گویند دولت به سبک و سیاق دولت‌های گذشته برای جبران کسری بودجه، نرخ دلار را بالا می‌برد و از چند نرخی بودن برای پر کردن کسری خود بهره می‌برد و برخی پای دلال‌‌‌ها و محتکرین را به میان می‌کشند؛ ولی نکته عجیب، بی‌توجهی و سکوت عمیق بانک مرکزی و دولت در قبال همه این آشفته‌‌بازاری‌ است. آشفته‌بازاری‌ که به راحتی می‌تواند خواب و خوراک را از قشر متوسط رو به پایین در آستانه سال جدید دور کند و باعث شود آنها حتی با مشت هم نتوانند صورت خود را سرخ نگه‌دارند.

این روز‌‌ها که حال بازار ارز خوب نیست، تنها دلخوشی‌مان این است که کسی همه تقصیر‌‌ها را بر گردن افرادی چون جمشید‌بسم‌ا… نمی‌‌اندازد تا اعصاب و روان جامعه را بیش‌تر به بازی بگیرد، اما با توجه به امضا شدن تعهد هسته‌ای، نمی‌توانیم بگوییم دلار گران می‌شود، چون مقابل خواسته‌های ناحق هسته‌ای مقاومت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسن‌روحانی وعده داده با مردم صادق باشد و دلیل هر اتفاق را ساده با آنها در میان بگذارد، سخنش را باور کردیم؛ او روز گذشته در سخنرانی خود علت گرانی مجدد تخم‌مرغ را شرح داد و گفت که برای رعایت مسایل بهداشتی و تأمین جانی مردم مجبور به معدوم کردن تخم‌مرغ‌‌ها و مرغ‌های آلوده به آنفولانزای پرندگان شده است، اما درباره اختلالات ارزی و حال این روزهای بازار ارز سخنی به میان نیاورد تا همچنان منتظر صحبت‌های صادقانه‌اش باشیم.

البته مردم حتماً فراموش نکردند که روحانی در آخرین صحبتی که با مردم داشت در پاسخ به رضارشیدپور درباره نرخ ارز گفت: «مردم خیالشان از بابت نرخ ارز و نوسانات راحت باشد» صحبتی که توسط افکار عمومی باور شد و کم‌تر از یک ماه بعد خلافش رخ داد! حالا شاید افکار عمومی بیش از هر چیزی نیازمند شنیدن حقایق از زبان رییس‌جمهوری یا رییس بانک مرکزی باشند تا بدانند این گرانی‌ که در ماه‌های پایانی سال به آنها تحمیل می‌شود به چه علت به وجود آمده و تمهیدات دولت برای بهبود اوضاع معیشتی مردم در روزهای منتهی به عید نوروز چه خواهد بود.

بر همین اساس، لازم است که روحانی بار دیگر با مردم سخن گفته و توصیه‌های لازم را به آنها داشته باشد تا شاید از خرید هیجانی ارز و لوازم خانه و یا نخریدن بی‌دلیل دست کشیده و با عمل به توصیه‌ای که رییس‌جمهور به آنها خواهد داشت، به یاری دولت آیند و در تثبیت نرخ ارز و ثبات بازار مؤثر واقع شوند.