رمزگشایی یک مومیایی!

رمزگشایی یک مومیایی! مسعود طاهری شهر ری این روز‌ها علاوه بر وجود بارگاه حضرت‌عبدالعظیم(ع) و قدمتش به یک دلیل خاص دیگر بر سر زبان‌ها است: کشف جسدی که گفته می‌شود متعلق به رضاشاه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خبر رسید جسد مومیایی منتسب به رضاشاه پیدا شده است، پهلوی اول که پیدا شدن جسدش بیش از […]

رمزگشایی یک مومیایی!

مسعود طاهری

شهر ری این روز‌ها علاوه بر وجود بارگاه حضرت‌عبدالعظیم(ع) و قدمتش به یک دلیل خاص دیگر بر سر زبان‌ها است: کشف جسدی که گفته می‌شود متعلق به رضاشاه است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، خبر رسید جسد مومیایی منتسب به رضاشاه پیدا شده است، پهلوی اول که پیدا شدن جسدش بیش از زمان رفتنش از ایران – در زمان خودش- خبرساز شد!

کارگران طرح توسعه حرم عبدالعظیم‌حسنی(ع)، شاید تصور نمی‌کردند که پیدا کردن یک جسد مومیایی بتواند این چنین فضای مجازی را به اشغال خود درآورد؛ ‌اما این اتفاق افتاده و انتساب این جسد مومیایی به رضاشاه پهلوی موضوعی نبود که ذهن‌ها را به خود درگیر نکند؛ چرا که روایت‌های بسیاری از سرنوشت شاه سابق ایران منتشر شده بود.

اتفاقاً داستانی که باعث شد تا همه از این اتفاق مطمئن شوند، سخنان مدیرروابط عمومی حرم عبدالعظیم(ع) بود. آجرلو پیدا شدن این جسد مومیایی را اتفاقی طبیعی دانست و گفت: در جایی که جسد مومیایی پیدا شده، قبرستان بوده است. همچنین توقف عملیات ساخت‌وساز و توسعه نیز خبر از سِر درون می‌داد!

از اینها که بگذریم به روایت‌هایی از سرنوشت پهلوی اول می‌رسیم.

براساس اسناد، پهلوی اول بعد از تبعید، به جزیره موریس و سپس به آفریقای‌جنوبی رفت و درگذشت. جسدش سپس به مصر رفت و در آنجا به امانت به خاک سپرده شد. جسد پهلوی اول سرانجام در اردیبهشت۱۳۲۹ و در زمان زمامت پسرش به ایران برگشت و مومیایی شده و در کنار حضرت‌عبدالعظیم(ع) به خاک سپرده شد.

اما در کتاب آیت‌ا…خلخالی وجود جسد رضاخان به کلی رد شده است. در این کتاب نوشته شده که وقتی قرار به تخریب مقبره پهلوی اول گرفته شده، وی به همراه گروهی از پاسداران تا شب مشغول انجام وظیفه بودند که در نهایت موفق به خواباندن مقبره نشدند، اما با تلاش بسیار مقبره به مخروبه‌ای تبدیل شد. در بخش دیگری از کتاب آمده است: «هرچه قبر رضاخان را کندند، حتی استخوان‌های او هم به دست نیامد. بعداً معلوم شد که شاه به هنگام فرار، استخوان‌های پدرش را برداشته و با خود به قاهره برده است و حالا هم در یک جای امن، در لوس‌آنجلس، نگهداری می‌شود. این استخوان‌ها را در کنار جنازه فرزند اشرف، آقای شفیق، به امانت نگاهداری می‌کنند تا به اصطلاح، در یک فرصت مناسب، در ایران، دفن کنند.»

حال با توجه به ورود نهادهای رسمی به این جسد مومیایی همه چشم انتظار تأیید این جسد به رضاشاه هستند؛ در همین رابطه احمدشجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفته که احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد اما امکان آن به شکل ۱۰۰ درصدی نیست. به گفته وی، برای شناسایی یک جسد مومیایی شده ابتدا باید بافت استخوان‌‌ها و بافت بدن بررسی شده و در صورتی که سالم باشد DNA را از آن استخراج کرده و تحت آزمایش قرارداد.

حال باید منتظر نتیجه آزمایشات ماند تا مشخص شود آیا مومیایی پیدا شده متعلق به پهلوی اول بوده یا همان‌طور که مدیر روابط عمومی حرم‌عبدالعظیم(ع) اعلام کرده احتمالش بسیار ضعیف است.