جای خالی ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه در صنایع بالادستی

   محسن حائری‌نژاد – کارشناس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)   صنعت نفت به عنوان پیشران اقتصادی و توسعه کشور بابیش از یک قرن تأثیرگذاری در اقتصاد ایران ، محرکی مهم برای زیر ساخت‌های ملی و توسعه بخش‌های بزرگ و کوچک صنعتی محسوب می شود. افق صنعت نفت ایران به گونه‌ای […]

 

 محسن حائری‌نژاد – کارشناس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)

 

صنعت نفت به عنوان پیشران اقتصادی و توسعه کشور بابیش از یک قرن تأثیرگذاری در اقتصاد ایران ، محرکی مهم برای زیر ساخت‌های ملی و توسعه بخش‌های بزرگ و کوچک صنعتی محسوب می شود. افق صنعت نفت ایران به گونه‌ای غیرقابل انکار با راهکارهای تدوین شده برای افزایش حجم تولید و توسعه پایدار صنعت نفت و گاز گره خورده است.

پس از گذشت یک سده هنوز هم نفت نقش اساسی را در توسعه دارد، حفظ سقف تولید مخازن نفتی کشور در کنار تولید صیانتی از آنها به عنوان اصلی‌‌ترین تعهد وزارت نفت است.

امروز این صنعت در دوره خاصی برای توسعه قرار دارد و بازگشت به سقف تولید، تلاش برای دستیابی به شرایط پیش از تحریم‌ها، کلید خوردن پروژه‌های مهم نفت و گاز، انتقال دانش و فناوری روز جهانی با قرار گرفتن شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی و بتوانند تا نقشی مؤثر در صنعت نفت کشور ایفا کنند.

صنعت نفت صنعتی سرمایه‌بر است و فقط برای بخش بالادستی صنعت نفت ۱۳۰ میلیارد دلار اعتبار  جذب شود.  درصورتی که  سرمایه مورد نیاز آن تأمین نشود و اقدام‌های لازم برای توسعه آن صورت نگیرد با افت شدید تولید مواجه خواهد شد.

در سال ۹۷ باید شاهد صنعت نفت توسعه پرشتاب میادین نفت و گاز کشور باشیم و از اولویت‌های مهم در صنعت نفت کشور سرعت بخشیدن به توسعه و سرمایه‌گذاری در میدان‌های جدید و مشترک است.

با توجه به توسعه گاز و اهمیت آن در سبد انرژی کشور بدون شک صنعت هیدروکربور و صنایع وابسته به آن در حال حاضر نقش اصلی را در توسعه اقتصادی ایران دارند. آنچه مهم است میدان‌های نفتی آسان و قابل دسترس پیش از این اکتشاف و در حال تولید هستند، دوران تولید آسان نفت رو به پایان است اغلب میدان‌ها در موقعیت‌های دشوار نظیر آب‌های عمیق، لایه‌های عمیق با دما و فشار بالا و گنبدی قرار دارند که این مهم نیز به نوع خود ضرورت بهره‌مندی از فناوری‌های نوین را پیش از پیش آشکار می‌سازد.

راهکارهای اصلی افزایش تولید و توسعه نفت و گاز

افق صنعت نفت ایران به گونه‌ای غیرقابل انکار با راهکارهای تدوین شده برای افزایش حجم تولید و توسعه پایدار صنعت نفت و گاز گره خورده است و حال آن‌که بار مسؤولیت بخش عمده‌ای از تولید کنونی نفت ایران بر دوش تعدادی از میادین سالخورده نفتی است. در این میان، به‌کارگیری روش‌ها و راهبردهایی همچون تولید ثانویه و ثالثیه، افزایش تزریق گاز برای فشار افزایی میادین قدیمی، به موازات اعمال راهکارهای مربوط به بهینه‌سازی مصرف و نیز ممانعت از اتلاف گسترده انرژی در بخش‌های مصرفی، می‌تواند حلقه توسعه صنعت نفت و گاز ایران را تکمیل کند.

به هر روی، توسعه پرشتاب صنعت نفت در سال‌های آینده به گونه‌ای غیرقابل انکار با دو مؤلفه پر اهمیت فناوری و سرمایه گره خورده است. در این میان شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی تولید نفت و گاز ایران با طراحی‌های هوشمندانه و برنامه‌ریزی‌های گسترده این مؤلفه تعیین‌کننده در مدار توسعه پایدار به سطحی از عمل‌گرایی برساند که در نهایت شاخص‌های تولید هیدروکربور ایران را ارتقا دهد.

از صادرات نفت تا تصمیم دولت ترامپ

تنوع مشتریان و صادرات نفت خام و میعانات گازی از موارد مهم دیگر در سال جدید در صنعت نفت کشور خواهد بود. ایران در سال ۲۰۱۷، معادل ۷۷۷ میلیون بشکه نفت صادر کرد که مقاصد نفت ایران کشورهای آسیایی و اروپایی بودند. سهم صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی ۶۲ درصد و به کشورهای اروپایی ۳۸ درصد بود. این در شرایطی می‌باشد که قیمت‌های نفت مدام در حال تغییر می‌باشند. این در شرایطی می‌باشد فعالان و تحلیلگران بازار نفت بی‌صبرانه نظاره‌گر تصمیم آتی دولت ترامپ در ماه آینده‌ هستند. وزیر نفت در این خصوص اعلام کردند ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همه تجارب و ظرفیت‌ها را برای این‌که ترامپ نتواند به ایران ضرر برساند به‌کار می‌بریم و هیچ گزینه‌ای را کنار نمی‌گذاریم.

 

صنعت نفت کشورمان برای افزایش حداکثری برداشت از مخازن نفتی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. توسعه میدان‌های جدید نفتی، حضور شرکت‌های بین‌المللی و استقبال کشورهای جهان از نفت ایران نشان از روزهای خوب برای صنعت نفت است.

در پایان می‌توان گفت نفت به عنوان موتور محرک توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان، اهمیت و اولویت مضاعف دارد، انتظار می‌رود مسیر فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت سرعت بیش‌تری بگیرد و دوران طلایی توسعه‌ای صنعت نفت و گاز آغاز شود.