صدرنشینی رنکینگ را در جام‌جهانی پس می‌گیریم؟

کاری سخت اما ممکن صدرنشینی رنکینگ را در جام‌جهانی پس می‌گیریم؟ در چند روز گذشته تیم ملی ایران به دلیل لغو مسابقات دوستانه خود قبل از شروع جام‌جهانی، صدر رنکینگ آسیا را از دست داده بود و حالا به دنبال پس گرفتن آن است. به گزارش ورزش سه، چند روز قبل آخرین رنکینگ تیم‌های ملی […]

کاری سخت اما ممکن

صدرنشینی رنکینگ را در جام‌جهانی پس می‌گیریم؟

در چند روز گذشته تیم ملی ایران به دلیل لغو مسابقات دوستانه خود قبل از شروع جام‌جهانی، صدر رنکینگ آسیا را از دست داده بود و حالا به دنبال پس گرفتن آن است.

به گزارش ورزش سه، چند روز قبل آخرین رنکینگ تیم‌های ملی قبل از شروه جام‌جهانی از سوی فیفا منتشر شد که تیم ملی کشورمان با ۷۰۸ امتیاز در رده۳۷ جهان قرار گرفت. از سوی دیگر تیم ملی استرالیا با ۷۱۸ امتیاز در رده۳۶ رنکینگ جهانی قرار گرفت و به جای ایران در صدر جدول تیم‌های آسیایی تکیه زد.

فیفا در دوره‌های معینی اقدام به انتشار رنکینگ جهانی می‌کند و ملاک آن برای تعیین رده تیمهای ملی، بازی‌های رسمی و دوستانه است که هر تیم برگزار می‌کند. به همین جهت هم تیم ملی ایران صدر رنکینگ آسیایی را تقدیم استرالیا کرد. استرالیا در آخرین بازی تدارکاتی خود به مصاف جمهوری چک رفت و با نتیجه ۴برصفر این تیم را شکست داد و از طرف مقابل شاگردان کارلوس‌کی‌روش با لغو مسابقات دوستانه برابر یونان و کوزوو هیچ دیداری را برگزار نکردند و اینگونه با یک پله سقوط در رده دوم آسیا قرار گرفتند.

همانطور که گفتیم ملاک فیفا برای امتیازدهی به تیم‌های مختلف، مسابقاتی است که آنها برگزار می‌کنند. طبق قانون فیفا هر برد ۳ امتیاز، مساوی یک امتیاز و باخت صفر امتیاز دارد. همچنین ذکر این نکته واجب است که ضریب قاره‌های گوناگون مختلف است. به‌طور ساده‌تر یک تیم اگر مقابل تیم‌های اروپایی و آمریکاجنوبی به برتری برسد، ارزش بیش‌تری پیدا می‌کند. به همین دلیل برتری برابر تیم‌های اروپایی ضریب یک، آمریکایی ضریب ۰٫۹۸، آفریقایی و آسیایی ضریب ۰٫۸۵ دارد. همچنین رنکینگ حریف هم برای فیفا مهم است و هر چه قدر حریف قدرتمندتر باشد، شکست دادنش امتیاز بیش‌تری دارد.

حال با بررسی گروه‌ تیم‌های آسیایی حاضر در جام‌جهانی به این نکته پی میبریم که تیم ملی استرالیا کار سختی برای حفظ صدر آسیا دارد و تیم ملی ایران با کمی دقت می‌تواند جایگاه خود را پس بگیرد. شاگردان کارلوس‌‌کی‌روش ابتدا امروز آخرین دیدار تدارکاتی خود را برابر لیتوانی انجام می‌دهند. تیمی که در رده ۱۴۵ جهان قرار دارد و طبیعتاً بردش ارزش کم‌تری دارد. استرالیا هفته گذاشته تیم ملی جمهوری چک که در رده۴۶ جهان قرار دارد را با نتیجه قاطع شکست داد و به همین دلیل امتیاز خوبی را به دست آورد.

اما اصل رقابت استرالیا و ایران در جام‌جهانی شروع می‌شود. دو تیمی که اختلاف زیادی با رقیبان سنتی خود از جمله ژاپن و کره ایجاد کرده‌اند و حالا در جنگ با یکدیگر بر سر تصاحب عنوان بهترین تیم آسیایی قرار دارند. شاگردان کارلوس‌کی‌روش در گروه B مسابقات جام‌جهانی با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش هم گروه هستند. گروه مرگی که تیم ملی مراکش یکی از گزینه‌های ایران برای کسب پیروزی است. این تیم آفریقایی در حال‌حاضر رده۴۸ رنکینگ جهانی را تصاحب کرده که اگر شاگردان کی‌روش بتوانند مقابل مراکش به برتری برسند با توجه به این که مسابقات رسمی و جهانی است، امتیاز خوبی به دست می‌آوردند. از طرف دیگر پرتغال و اسپانیا به ترتیب در رده سوم و هشتم جهان قرار دارند و کسب برد و یا حتی مساوی برابر این دو تیم باعث می‌شود ایران مقتدرانه صدر جدول آسیایی را از استرالیا پس بگیرد.

از طرف دیگر تیم ملی استرالیا هم در گروه سختی قرار دارد و هر ۳حریفش در آخرین رده‌بندی فیفا رنکینگ زیر ۲۰ را به دست آوردند. در این گروه فرانسه در رده هفتم، پرو در رده دهم و دانمارک در رده نوزدهم قرار دارد و طبیعتاً برد برابر هر یک از این تیم‌‌ها امتیاز زیادی را برای استرالیا به ارمغان می‌آورد.

در نهایت می‌توان گفت تیم ملی ایران با کسب برتری در بازی‌های خود برابر لیتوانی و مراکش و در ادامه کسب تساوی برابر یکی از دو تیم پرتغال و اسپانیا و همچنین امیدوار بودن به عدم نتیجه‌گیری تیم ملی استرالیا در جام‌جهانی، می‌تواند صدر جدول آسیایی را از حریف نامدار خود پس بگیرد.