تمام پرچمداران کاروان‎های آسیایی ورزش ایران

تمام پرچمداران کاروان‎های آسیایی ورزش ایران ورزش ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی که تا یک ماه دیگر در جاکارتا و پالمبانگ اندونزی آغاز می‌شود، پانزدهمین حضور خود در ادوار مختلف این بازی‌‌ها را تجربه خواهد کرد. برای این حضور اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک در نشستی کیمیا علیزاده را به عنوان پرچمدار کاروان […]

تمام پرچمداران کاروانهای آسیایی ورزش ایران

ورزش ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی که تا یک ماه دیگر در جاکارتا و پالمبانگ اندونزی آغاز می‌شود، پانزدهمین حضور خود در ادوار مختلف این بازی‌‌ها را تجربه خواهد کرد. برای این حضور اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک در نشستی کیمیا علیزاده را به عنوان پرچمدار کاروان اعزامی انتخاب و معرفی کردند.

علیزاده در واقع دوازدهمین پرچمدار ایرانی در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی است.

۱۲ پرچمدار از ۶ رشته

کاروان ورزش ایران طی ۶ دهه گذشته در ۱۴ دوره بازی‌های آسیایی شرکت داشت اما فقط ۱۱ نفر را به عنوان پرچمدار معرفی کرد. این تعداد پرچمدار برای این تعداد حضور از آن جهت است که دو نفر از پرچمداران کاروان ورزش ایران در بیش‌تر از یک دوره مسؤولیت این کار را برعهده داشتند.

محمود نامجو اولین پرچمدار کاروان ورزش ایران در اولین دوره بازیهای آسیایی بود که از میان اعضای تیم ملی وزنه‌برداری عهده‌دار این مسؤولیت شد. مرحوم نامجو در بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ ژاپن هم به هنگام رژه ورزشکاران ایرانی پیشاپیش همه آنها پرچم به دست حرکت کرد.

از سال ۱۹۶۶ که ایران برای سومینبار در بازیهای آسیایی شرکت کرد تا سال ۱۹۹۴ و بازیهای آسیایی ژاپن همه پرچمداران ایران از میان کشتی‌گیران انتخاب شدند. در این میان رضا‌سوخته‌سرایی طی ۳ دوره متوالی عهده‌دار این مسؤولیت بود.

اما برای نخستینبار در بازیهای آسیایی ۱۹۹۸ تایلند بود که ورزشکاری غیر از رشته‌های وزنه‌برداری و کشتی به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد. آرش میراسماعیلی، پرچمدار ایران در این بازی‌ها بود. علی‌دایی هم اولین پرچمدار ایران در اولین بازی‌های آسیایی برگزار شده در هزاره سوم بود.

در مجموع و از میان ۱۱ نفری که تا پیش از این به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی انتخاب شدند، هفت نفر از آنها کشتی‌گیر بوده‌اند که اتفاقاً همگی هم به مدال طلا در بازیهای آسیایی دوره خود دست یافتند. ۴ بار هم پرچمدار کاروان ایران از میان وزنه‌بردار‌ها انتخاب شد و فوتبال، جودو و بسکتبال هم رشته‌هایی بودند یک نماینده در میان پرچمداران آسیایی داشتند.

کیمیا، دومین بانو

کاروان ورزش ایران در رویدادهایی مانند بازی‌های المپیک ریو، بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های داخل سالن با پرچمداری بانوان در مراسم افتتاحیه رژه رفت. این هم برای دومین بار است که یک ورزشکار از جمع بانوان به عنوان پرچمدار کاروان بازی‌های آسیایی انتخاب می‌شود.

علیزاده در حالی عهده‌دار این مسؤولیت شده که در بازی‌های المپیک ریو با کسب مدال برنز مسابقات تکواندو، ورزش زنان ایران را برای نخستین بار در طول تاریخ صاحب مدال المپیک کرد.

همه پرچمداران آسیایی ایران

اسامی ورزشکارانی که در ادوار گذشته بازیهای آسیایی پرچمدار کاروان ورزش ایران بوده‌اند و رنگ مدال‌های به دست آمده توسط آنها به شرح زیر است:

* بازیهای آسیایی ۱۹۵۱ هند

پرچمدار: محمود نامجو (مدال طلا – وزنه‌برداری)

* بازیهای آسیایی ۱۹۵۴ فیلیپین

– ایران غایب بود

* بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ ژاپن

پرچمدار: محمود نامجو (مدال نقره‌ـ وزنه‌برداری)

* بازیهای آسیایی ۱۹۶۲ اندونزی

– ایران غایب بود

* بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ تایلند

پرچمدار: منصور مهدی‌زاده (مدال طلا- کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ تایلند

پرچمدار: عبدا… موحد (مدال طلا – کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ ایران

پرچمدار: اسکندر فیلابی (مدال طلا – کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۷۸ تایلند

– ایران غایب بود

* بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲هند

پرچمدار: رضا سوخته‌سرایی (مدال طلا – کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ کره‌جنوبی

پرچمدار: رضا سوخته‌سرایی (مدال طلا – کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ چین

پرچمدار: رضا سوخته‌سرایی (مدال طلا – کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ ژاپن

پرچمدار: امیررضا خادم (مدال طلا – کشتی)

* بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ تایلند

پرچمدار: آرش میراسماعیلی(جودو – طلا)

* بازیهای آسیایی ۲۰۰۲ کره جنوبی

پرچمدار: علی‌دایی (مدال طلا – فوتبال)

* بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ قطر

پرچمدار: حسین‌رضازاده (مدال طلا – وزنه‌برداری)

* بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو

پرچمدار: صمد نیکخواه بهرامی (مدال برنز – بسکتبال)

* بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی

پرچمدار: بهداد سلیمی (مدال طلا – وزنه‌برداری)