لطفاً استیضاح نفرمایید ! !

 لطفاً استیضاح نفرمایید ! !      قبل از هر چیز باید عرض کنم که شخصاً از استیضاح خوشم نمی‌آید، یعنی یک‌جورایی بنده را یاد آن داستان جوانی می‌اندازد که روز اولی که باید به خدمت سربازی می‌رفت آنقدر اضطراب و هول داشت که شلوارش را اشتباه به پا کرد و جلو و عقب آن برعکس […]

 لطفاً استیضاح نفرمایید ! !

     قبل از هر چیز باید عرض کنم که شخصاً از استیضاح خوشم نمی‌آید، یعنی یکجورایی بنده را یاد آن داستان جوانی می‌اندازد که روز اولی که باید به خدمت سربازی می‌رفت آنقدر اضطراب و هول داشت که شلوارش را اشتباه به پا کرد و جلو و عقب آن برعکس شد و مادر مهربان و دلسوزش همان‌طورکه آب پشت سرش می‌ریخت با خود زمزمه می‌کرد که قربان فرزندم بروم که رفتنش هم عین آمدن است!

    حالا چه کاریه که می‌کنید، اقتصاد و سیاست و جامعه که نیم بند به هم ریخته است با طرح استیضاح و فرمایشات مخالفان و موافقان و وزیر محترم کمی بیش‌تر به هم بریزد و آخر کار یا حکم به ابقا می‌دهید و یا حکم به رفتن، از موقع طرح استیضاح هم که وزیر محترم دست و دلش به‌کار نمی‌رود و بعد رفتنش هم تا مدت مدیدی کسی حرف سرپرست و رییس چند روزه را نمی‌خواند و آخرش هم که دیگری می‌آید که از همان روز اول کلی مخالف دارد و کلی موافق و روز از نو و روزی از نو!  

    به‌ نظر جنابمان، اشکال اصلی اینجاست که وزرای محترم براساس شرایط سیاسی و بده بستان‌های جناحی و زور و نظر شخصی مقامات انتخاب می‌شوند ولی همه از طفل صغیر گرفته تا شیخ کبیر، از ایشان کار تخصصی و علمی و درست درمان مطالبه می‌کنند.

 روز رأی اعتماد موافقان از تعهد و سابقه و دلسوزی و بصیرت و تجربه و خدوم و شریف بودن وزیر پیشنهادی داد سخن می‌دهند و روز استیضاح، مخالفان از عدم تخصص و توان اجرایی و اشراف بر امور وزارتخانه‌ای و قس علی‌‌‌هذا سخن می‌رانند!

    ما که می‌گوییم قانونی، اصلی، چیزی تصویب شود که من‌بعد وزرای محترم رأی اعتماد بگیرند ولی معاونان ایشان استیضاح شوند و اگر استیضاح رأی آورد، وزیر مربوطه را مرخص کنند تا درس عبرتی بشود برای دیگران که اگرچه با چاشنی سیاست و تعهد و احساس وظیفه تشریف آورده‌اند ولی همه آنها را پیش خودشان حفظ کنند و لااقل ۴ تا معاون و قائم مقام متخصص و مجرب و متعهد و کار بلد به‌کار گیرند که آش شورتر از اینی که هست نشود!

     اگر این پیشنهاد هوشنگ خانی ما را نپسندید، لااقل این یکی را به‌کار بگیرید و بعد از هر رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، یک حکم مصونیت وزارتخانه‌ای هم برایش صادر کنید تا با خیال راحت برود ۴ سال همه احساس وظیفه و دلسوزی و تعهد و خدمت و بصیرت و سابقه‌ای که دارد را خرج وزارتخانه کریمه خود کند و کسی نه بخواهد و نه بتواند متعرض ایشان شود. شاید اینجور تکلیف‌‌ها هم بهتر معلوم شود که یا آباد، آباد می‌شود و یا خراب، خراب و از قدیم گفته‌اند که خرابی که از حد گذشت آباد می‌گردد، بنابراین در هر صورت نتیجه آبادی و آبادانی است حال با چند سال یا چندین سال دیرتر یا دیرترتر !

هوشنگ خان