اوپک زعفران و دیگر هیچ !

اوپک زعفران و دیگر هیچ !  در خبرها آمده بود که قرار است به همت کشور عزیزمان، اوپک زعفران راه‌اندازی شود و یک سازمان جهانی برای زعفران مادرمرده تشکیل شود که هم این طلای سرخ را مردم دنیا بهتر و بیشتر بشناسند و هم سهم ایران در این بازار چند برابر شود. همان‌طور که لابد […]

اوپک زعفران و دیگر هیچ !

 در خبرها آمده بود که قرار است به همت کشور عزیزمان، اوپک زعفران راه‌اندازی شود و یک سازمان جهانی برای زعفران مادرمرده تشکیل شود که هم این طلای سرخ را مردم دنیا بهتر و بیشتر بشناسند و هم سهم ایران در این بازار چند برابر شود.

همان‌طور که لابد می‌دانید، هوشنگ‌خان به دلیل حضور در طبقه متوسط اساساً بیشتر از آنکه با طعم و بوی این ماده آشنا باشد با خواص و رنگ و لعاب آن که از پشت ویترین مغازه‌ها و یا صفحه تلویزیون قابل رؤیت است‌، آشناست! بنابراین بدیهی است که بهتر است در این باب سخنی نگوید و همچین نرم از کنار برود تا خدای ناخواسته پَر پیشنهاددهندگان این طرح‌، به ایشان نگیرد !

اما از آنجا که حدود ۹۵ درصد تولید زعفران در ایران است و فقط پنج درصد سهم دو کشور دیگر است و از قضا و همین‌طور بی‌جهت و الکی حدود ۹۵ درصد ارزش تجارت این طلا جان‌، سهم دیگران است و فقط پنج درصد آن دست ما را می‌گیرد خواستیم عرض کنیم که قرار است این اوپک زعفرانی با حضور کدام کشورها سرپا شود؟!

لابد می‌فرمایید با حضور همه تولیدکنندگان تا این تولیدکنندگان بتوانند بازار چند میلیاردی این محصول را از چنگ واسطه‌ها و مصرف‌کنندگان در بیاورند و همین‌طور یهویی درآمد ما هم چندین و چند برابر شود تا حساب کار دست بقیه بیاید و بفهمند ما همچین الکی هم نیستیم!

خب خدا را شکر انگار همه با همدیگر به تفاهم رسیده‌ایم که بهترین کار در این دنیا‌، تشکیل اوپک زعفران است تا آن کشوری که از قضا هم تولیدکننده است و هم بیش از ۹۰ درصد ارزش تجاری طلای سرخ را در دست دارد و هم اعتبارش بیش از ماست و البته برعکس ما استانداردهایش‌، مورد پسند خریداران است را با سلام و صلوات به اردو خود بپذیریم تا او بتواند با کمک ما و دیگر کشورها‌، مردم دنیا را از خواص و فواید و طعم و بوی خوش این شاه‌بیت کشاورزی آگاه نماید‌، بازارهای جدید برای فروش و سرزمین‌های مستعد برای کشت را بیابد و با پول و اعتبار بین‌المللی که دارد سهم ۹۵ درصدی تولید ما را‌، آرام‌آرام پایین بکشد و ما هم دلمان خوش باشد که اوپک و سازمان جهانی راه انداختیم و متولی آن بوده‌ایم و جهانیان زعفران را بیش از پیش شناخته‌اند و … بگذریم !

 یک سؤال دیگر هم داشتیم که اگر عزیزان پیشنهاددهنده و آن عزیزان صادرکننده و این عزیزان مسؤول و مرتبط به جای آنکه گل به خودی بزنند و اوپک و سازمان جهانی تشکیل دهند‌، همتی فرموده و یک اوپک ملی تشکیل داده و جهت ارتقای استاندارد و نحوه بسته‌بندی و برندسازی و برگزاری نمایشگاه در دیگر کشورها و فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید‌کننده و چند کار دیگر که ما بلد نیستیم و آقایان بهتر از ما می‌دانند‌، قدم بردارند، بهتر نیست ؟!  

 

                                                                                                هوشنگ خان