سفر نروید

معاون وزیر بهداشت سفر نروید معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا تأکید کرد. به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی با تأکید بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: در خانه […]

معاون وزیر بهداشت

سفر نروید

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا تأکید کرد. به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی با تأکید بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: در خانه ماندن هموطنان و عدم حضور در معابر و خیابان‌ها رمز غلبه بر ویروس کرونا بوده و با تحمل و بردباری در مدتی کوتاه خواهیم توانست از این مرحله عبور کنیم. وی افزود: بدون شک حضور مردم در خیابان‌ها و سفرهای آنان به استان‌های مختلف باعث گسترش و تثبیت ویروس کرونا می‌شود و فقط در خانه ماندن و پیگیری اصول خود مراقبتی یگانه راه غلبه بر این ویروس است. رئیسی ضمن اشاره به سفرهای برخی از هموطنان به استان‌های شمالی کشور در این روزها اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در این استان‌ها و اختصاص کامل امکانات بهداشتی و درمانی به اهالی این مناطق، دیگر امکانی برای خدمت‌رسانی حوزه سلامت به مسافران وجود ندارد و در صورت بیماری، مسافران با مشکلات وسیعی مواجه خواهند شد. رئیسی در پایان گفت: با قدری تحمل و گذر از وضعیت فعلی می‌توان در ماه‌های آتی و در فضایی ایمن و مطمئن سفرها به اقصی‌نقاط کشور را انجام داد.

مردم همکاری کنند

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نیز ضمن ارائه روش‌هایی برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا از تشکیل کمیته مقابله با استرس و اضطراب کرونا در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور خبر داد. محمد حاتمی بیان کرد: از مردم کشورمان درخواست دارم موضوع ویروس کرونا را جدی بگیرند، البته نه اینکه فاجعه‌انگاری کنیم، اولین و مهم‌ترین برنامه این است که سبک زندگی جدیدی حداقل برای سه ماه آینده برای خود و خانواده تنظیم کنیم. وی افزود: این سبک زندگی جدید با توجه به امکانات، شرایط و نیاز افراد خانوادها برنامه‌ریزی و انجام شود استرس و اضطرابی که اکنون مردم دارند، خیلی بیشتر از آسیبی است که خود کرونا دارد. اضطراب، اضطراب می‌آورد، ترس، ترس می‌آورد و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان و نوجوانان گروه‌های در معرض خطر هستند و این استرس باعث می‌شود، آسیب‌های جدی ببینند. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در سبک زندگی جدیدی که تببین می‌شود نباید توقع داشته باشیم با سبک زندگی قبلی همخوانی داشته باشد، گفت: سبک زندگی سالم حدود ۲۰ مؤلفه دارد، مافقط چند تا را نمی‌توانیم در خانواده اجرا کنیم مثلاً مسافرت نمی‌توانیم برویم، کارهای دسته جمعی و گروهی نمی‌توانیم انجام دهیم، اما می‌توانیم بنشینیم و برنامه‌ای مطالعاتی تنظیم کنیم. می‌توانیم در خانواده کارهای تفریحی دیگری مثل فعالیت‌های هنری و ورزشی انجام دهیم. ریلکسیشن، مدیتیشن، تنفس عمیق، کتابخوانی از دیگر فعالیت‌های لذت‌بخش است. کتاب‌درمانی، قصه‌درمانی و معنویت درمانی روش‌های درمانی هستند که در سبک زندگی جدید می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. وی افزود: در سبک زندگی جدید مهم‌ترین اصل این است که کودکان و نوجوانان را در آن برنامه‌ریزی‌ها مشارکت دهیم. متأسفانه در برخی خانواده‌ها خود والدین برنامه را تنظیم می‌کنند و این با نیازها و خواسته‌های کودکان و نوجوانان متفاوت است. هوش هیجانی یعنی اینکه ما بتوانیم با بچه‌هایمان خوب صحبت کنیم، نظراتشان را دریافت کنیم و با همدیگر ارتباط داشته و بتوانیم یک زندگی لذت‌بخشی داشته باشیم. حاتمی‌تصریح کرد: بگذارید بچه‌ها در خانه صحبت کنند و اگر انتقادی هم نسبت به خانواده دارند، آن را مطرح کنند. کاری به چالش‌های گذشته که باعث رنجش خاطر بچه‌ها می‌شود، نداشته باشید اگر برنامه‌ریزی‌ها مطابق خواسته‌های کودکان و نوجوانان نباشد، قطعاً بدانید که مقاومت‌هایی وجود دارد و آن مقاومت‌ها منجر به اضطراب و استرس بچه‌ها می‌شود.