«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟

«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟ امیرحسین خان‌احمدی، کارشناس و تحلیل‌گر کسب‌وکارهای رسانه‌ای عنوان کرد: طبق محاسبات صورت گرفته، سینماهای کشور تنها در اکران نوروزی به‌واسطه تعطیلات کرونایی ۴۲ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. وی درباره تهیه اینفوگرافیک ضررهای سینما در تعطیلات نوروزی به مهر، گفت: اطلاعات این اینفوگرافی را از داده‌های رسمی‌پنل «سینما شهر» […]

«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟

امیرحسین خان‌احمدی، کارشناس و تحلیل‌گر کسب‌وکارهای رسانه‌ای عنوان کرد: طبق محاسبات صورت گرفته، سینماهای کشور تنها در اکران نوروزی به‌واسطه تعطیلات کرونایی ۴۲ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. وی درباره تهیه اینفوگرافیک ضررهای سینما در تعطیلات نوروزی به مهر، گفت: اطلاعات این اینفوگرافی را از داده‌های رسمی‌پنل «سینما شهر» استخراج کرده‌ایم. باید بگویم وقتی در کشوری بحرانی پیش می‌آید، اولین جایی که دچار آسیب می‌شود حوزه سرگرمی‌است. با شیوع بیماری کرونا هم سینماها به دلیل ایجاد تجمع مخاطبان در آن، یکی از اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند، از همین‌رو برایمان جذاب بود بررسی کنیم و ببینیم آثار و عواقب شیوع این ویروس بر اقتصاد سینمای ایران تا چه اندازه بوده است. وی افزود: به همین ترتیب آمار فروش سال گذشته و سال‌های پیش را بررسی کردیم و نرخ رشد درآمد سینماها را برای کل سال و اکران نوروزی محاسبه کردیم. براساس این محاسبه در اکران نوروزی سال ۹۸ مجموع فروش سینماها مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود، ما با احتساب رشد ۱۰ درصدی در نوروز ۹۹ نسبت به سال ۹۸، پیش‌بینی کردیم که فروش سینماها در اکران نوروزی سال ۹۹ می‌توانست در حدود ۴۲میلیارد تومان باشد که به‌واسطه بحران کرونا ما آن از دست دادیم و این ضرر متوجه کل سینمای ایران شد چون از این فروش تنها ۴۵ درصد سهم سینمادار است و سهم تهیه‌کننده و شرکت‌های پخش هم در این میان از دست رفته است.

ضرر ماهانه ۲۵ میلیاردتومانی با تمدید تعطیلات

خان‌احمدی توضیح داد: محاسبه دیگری که برای این اینفوگرافیک انجام دادیم مبنی‌بر این بود که هر یک ماهی که تعطیلی سینماها تمدید شود چه اتفاقی خواهد افتاد. در این محاسبه، رقم فروش اکران نوروزی امسال و ماه اسفند سال ۹۸ را که تعطیل بود، حذف کردیم و مجموع درآمد کل سینماها از اردیبهشت تا بهمن‌ماه سال گذشته را محاسبه و تقسیم بر تعداد ماه‌ها کردیم که با احتساب همان رشد ۱۰ درصدی به نسبت سال قبل، عدد به دست آمده ۲۵ میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: یعنی در صورت ادامه تعطیلی‌ها در هر ماه ۲۵ میلیارد ضرر خواهیم داشت. ضمن اینکه ظرفیت اکران سینماهای کشور در طول سال گذشته ۷۳ فیلم بوده که در بهترین شرایط این تعداد به ۱۰۰ می‌رسد چراکه عامل محدودکننده این موضوع، زمان است وقتی سینماها دو یا چهار ماه تعطیل باشد، عملاً تعداد کمتری فیلم می‌توانیم اکران کنیم و در این صورت تعدادی از فیلم‌ها از چرخه اکران حذف می‌شوند که گویا قرار است برخی از فیلم‌ها بدون اینکه اکران شوند، وارد شبکه نمایش خانگی بشوند. این اتفاق خودش یک آسیب دیگر است یعنی صاحبان این آثار اگر سینماها بازگشایی شوند از اکران نشدن فیلم‌ها آسیب می‌بینند.

شرایط پس از کرونا

این کارشناس اقتصاد رسانه، درباره شرایط پس از کرونا اظهار کرد: به نظر می‌رسد سبک زندگی جدید مردم، دارد آنلاین‌تر می‌شود و برای مدتی به راحتی در تجمعات شرکت نمی‌کنند. به خاطر همین فکر می‌کنم بعد از اتمام دوران کرونایی، دوران طلایی سینماها به این زودی‌ها شروع نخواهد شد. خان‌احمدی درباره اهمیت این بررسی‌ها گفت: زمانی که تازه به حوزه عرضه آنلاین محصولات ویدیویی مثل وی‌اودی‌ها ورود کرده بودیم، احساس کردیم کسی به حوزه‌های پژوهشی کسب‌وکارهای این حوزه نمی‌پردازد، یعنی هر چند پژوهش‌هایی در رابطه با محتوا و تحلیل فیلم، همیشه وجود داشته و دارد اما شناخت درباره ماهیت اقتصادی کسب‌وکارهای ویدیو آنلاین کمتر وجود دارد. وی در پایان افزود: در نتیجه ما فعالیت‌هایی را در این زمینه شروع و برندی به نام «پژوها» را انتخاب کردیم که برگرفته از دفتر پژوهش‌های صنعت رسانه و محتواست. به هر حال وقتی حرف از صنعت به میان می‌آید جنبه‌های اقتصادی و مالی و مدیریتی آن پررنگ‌تر از جنبه‌های محتوایی به نظر می‌رسد از همین‌رو «پژوها» شکل گرفت و تاکنون در آن حدود ۲۵ گزارش در تحلیل صنعت ویدیو، تغییر رفتار مصرف‌کننده تلویزیون و… تهیه شده است که این گزارش‌ها بیشتر حالت مشاوره و مشورت به مدیران تصمیم‌گیر حوزه وی‌اودی‌ها را داشته است.