آبشار سنگان، جلوه ای  دیدنی در طبیعت استان تهران

  ناصر بهزادفر- آبشار سنگان در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. آبشار سنگان در دامنه‌های قله پهنه‌ حصار در روستایی به همین نام، از توابع بخش کن و شهر تهران، جاری است. این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح ارتفاع دارد و ارتفاع آن در حدود ۳۰ متر است و در شمال […]

 

ناصر بهزادفر- آبشار سنگان در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. آبشار سنگان در دامنه‌های قله پهنه‌ حصار در روستایی به همین نام، از توابع بخش کن و شهر تهران، جاری است.

این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح ارتفاع دارد و ارتفاع آن در حدود ۳۰ متر است و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است.

 سرچشمه این آبشاردریا، رودخانه فصلی سنگان به طول ۱۲ کیلومتر از دامنه‌های شرقی کوه کرکو در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن (سولقان) می‌ریزد.

آبشار سنگان در ماه‌های پایانی سال (به ویژه اسفند ماه) نمایشگر یکی از زیبا‌ترین صحنه‌های طبیعت است. قندیل‌های بزرگی از یخ و برف که سرتاسر آبشار را پوشانده است. در فصل زمستان قطره‌های آبی که از آبشار فرو می‌ریزند، به محض برخورد به زمین یخ می‌زنند و به مرور زمان، تپه‌ای از قطرات یخ‌زده زیر آبشار درست می‌شود که شبیه تونلی توخالی است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به آبشار سنگان لازم از از بزرگراه آبشناسان به سمت میدان دوم شهران حرکت کرده و سپس به سمت کن وارد شویم. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود و پس از حدود ۱۰ کیلومتر در سه‌راهی به سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می‌دهد، حرکت کرده و در مسیر روستای سنگان پایین و آنگاه به روستای سنگان بالا می‌رسیم.

فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود یک ساعت است. شیب مسیر پس از عبور از باغ‌ها، به تدریج زیاد شده و بر روی یال‌های متعددی امتداد می‌یابد که دیواره‌ای سنگی تمام این یال‌ها را نصف کرده است. این دیواره بلند باعث به وجود آمدن آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می‌کند.

منابع:

درگاه اینترنتی کویر‌ها و بیابان‌های ایران

راهنمای مصور ایرانگردی

دانشنامه شهری ایران

irangasht.org

تور طبیعت گردی دالاهو

 

hamshahrionline.ir