تنگ تهی، مسیری فرح‌بخش از طبیعت خوزستان

  ناصر بهزادفر-تنگ تهی در ۳۲ کیلومتری شهرستان باغملک واقع شده است. تهی در گویش محلی همان تیهو است که نام پرنده معروفی شبیه کبک و کمی کوچک‌تر از آن است. تنگ تهی دره‌ای به طول ۵ کیلومتر است و در منطقه‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که رودخانه‌ای مواج و سرد از […]

 

ناصر بهزادفر-تنگ تهی در ۳۲ کیلومتری شهرستان باغملک واقع شده است. تهی در گویش محلی همان تیهو است که نام پرنده معروفی شبیه کبک و کمی کوچک‌تر از آن است. تنگ تهی دره‌ای به طول ۵ کیلومتر است و در منطقه‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که رودخانه‌ای مواج و سرد از کنار آن می‌گذرد و مسیر فرح‌بخش و زیبایی را ایجاد کرده است، دیدن تپه‌ها و کوه‌ها و نسیم خنک کوهستان و جنگل‌های انبوه بلوط، دنیایی متفاوت‌تر از طبیعت خوزستان را در این منطقه به نمایش گذاشته‌اند.

رودخانه رود زرد از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این منطقه زیبا است. حرکت در خلاف جهت آب در دره‌هایی که رود زرد و سرشاخه‌های آن در آن‌ها جریان دارند، تجربه خوشایندی از لذت احساس حرکت در طبیعت است. به علت اختلاف ارتفاع ۵۰۰ متری این مسیر در چند جا آبشارهای زیبایی پدید آمده‌اند که به همراه درختان بلوط و چنار کهنسال مناظری زیبا آفریده‌اند.

دو فصل بهار و تابستان بهترین ایام دیدار از این جاذبه طبیعت است.

مسیر دسترسی

 

علاقه‌مندان دیدار از این منطقه باید از شهر باغملک به سمت روستای مال آقا حرکت کرد . از این روستا و پس از پیمودن حدود ۳ کیلومتر راه در مسیر دره به سمت شرق به منطقه‌ای به نام سر تنگ خواهیم رسید که مسیر دره دو شاخه شده و یک سمت رو به شمال و سمت دیگر رو به جنوب است. دره جنوبی تنگ تهی نام دارد. در انتهای راه وارد تنگه‌ای بسیار کم‌عرض و مرتفع خواهیم شد که برای عبور از آن باید از داخل آب بسیار سردی عبور کرد. در انتهای این تنگه آبشار تهی با ارتفاعی در حدود ۵ متر قرار دارد و مسیر بن‌بست می‌شود.