گنبد نمکی کوه مهران، جاذبه‌ای طبیعی در هرمزگان

  ناصر بهزادفر-گنبد نمکی کوه نمک مهران در اطراف شهر بستک استان هرمزگان واقع است. این جاذبه طبیعی در واقع نام معدن نمک بخش کوخرد است. گنبد نمکی دایره‌ای شکل و قطر آن در حدود ۷ کیلومتر است. جاده ارتباطی بستک به بندرلنگه از وسط گنبد نمکی عبور می‌کند و آن را به دو بخش […]

 

ناصر بهزادفر-گنبد نمکی کوه نمک مهران در اطراف شهر بستک استان هرمزگان واقع است. این جاذبه طبیعی در واقع نام معدن نمک بخش کوخرد است.

گنبد نمکی دایره‌ای شکل و قطر آن در حدود ۷ کیلومتر است. جاده ارتباطی بستک به بندرلنگه از وسط گنبد نمکی عبور می‌کند و آن را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند. در قسمت شمالی گنبد نمکی دره زیبایی وجود دارد که در داخل آن آبشار نمکی مهران واقع شده است. طول این دره در حدود ۳۰۰ متر است و ارتفاع دیواره‌های آن به ۵ متر می‌رسد. در داخل دره آبراهه شوری جریان دارد که پس از عبور از دره به رودخانه مهران واقع در شمال تنگه می‌ریزد. جهت دره غربی شرقی و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۲۷۰ متر است.

 نمک طعام به صورت معادن عظیمی در ته‌نشین‌ها و رسوبات در ضمن چین‌خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل نمک سنگ آن‌را استخراج می‌کنند. نمک از مهم‌ترین املاحی است که در اغذیه روزانه مورد استفاده است. نمک طعام جزو مهمی از تبخیری‌های پرکننده حوضه‌های بزرگ و کانی تبخیری اصلی در دریاچه‌های نمکی، رودخانه‌های آب شور، و حوضچه‌های شور عصر حاضر است. تنوع زیادی در خصوصیات بافتی و لایه‌بندی نمک طعام وجود دارد، که بیش‌تر به محیط رسوبگذاری بستگی دارد، که آیا در زیر آب در یک توده آبی تقریباً پایدار تشکیل شده است، یا این‌که در یک حوضچه شوری که مکرراً در معرض چرخه‌های سیلابی، خشک‌شدگی قرار گرفته است، به‌وجود آمده‌اند.

مسیر دسترسی

 دسترسی به این دره از طریق جاده ارتباطی بستک به بندرلنگه، بعد از عبور از روستای اسو امکان‌پذیر است.

معدن نمک در فاصله ۳ کیلومتری جنوب روستای مِهران در بخش کوخرد شهرستان بستک واقع شده است.

منبع:

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران