سلامت مغز با چند راهکار ساده

سلامت مغز یکی از چالش‌های جامعه بهداشت عمومی است. علاوه بر عوامل ژنتیکی، برخورداری از مغز سالم و قدرت تفکر تا پایان عمر، به ترک عادت‌های غلط مرتبط است.

 به گزارش ایرنا، برخی افراد با وجود سن بالا، از قدرت حافظه و تمرکز بالایی برخوردارند و بعضی دیگر به محض ورود به دهه ششم زندگی، به مرور با مشکلات حافظه مواجه می‌شوند.

علاوه بر مسائل ژنتیکی، برخورداری از مغز سالم و قدرت تفکر تا پایان عمر، به ترک عادت‌های غلط مرتبط است. کنترل ژن بر عهده ما نیست؛ ولی می‌توان با چند راهکار ساده، سلامت مغز را کنترل کرد. عادت‌های مخرب مغز عبارتند از:

-رژیم غذایی پرچرب و پرکالری

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، به مرور زمان مغز را فرسوده می‌کنند. مصرف شکر به اندازه‌ای در کاهش حافظه و قابلیت تفکر مؤثر است که محققان آلزایمر را دیابت نوع3 نامیده‌اند که مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است. بهترین رژیم برای محافظت از مغز، رژیم مدیترانه‌ای، شامل چربی‌های مفید، میوه، سبزیجات، آجیل و ماهی است.

-زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان‌های شلوغ

آلودگی هوا مهم‌ترین دلیل پیری زودرس مغز است. تحقیقات نشان می‌دهد زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان‌های پرتردد، سبب انباشتگی آلودگی در ریه و خون می‌شود و این حالت احتمال یک نوع آسیب مغزی به نام سکته مغزی خاموش را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز را کاهش می‌دهد و مهم‌ترین نشانه پیری زودرس مغز است.

-استرس مزمن

زندگی پر استرس، بزرگ‌ترین جنایت ممکن علیه مغز است. استرس سبب کوتاه شدن تلومر (انتهای رشته DNA) و پیری زودرس سلول‌‌‌ها و مغز می‌شود. به علاوه هورمون‌هایی که بر اثر استرس ترشح می‌شوند، به مغز آسیب وارد می‌کنند. توکل به خداوند یکتا، مهم‌ترین راه مبارزه با استرس است.

- کم خوابی

کم خوابی به مرور زمان سبب کاهش حجم مغز و بروز آلزایمر می‌شود. خواب مهم‌ترین فرایندی است که در آن سلول‌های مغز بازسازی می‌شوند.

– نشستن طولانی مدت در طول روز

نشستن طولانی مدت و کم تحرکی، مهم‌ترین دلیل بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و مرگ زودرس است. به علاوه نشستن زیاد مناطق مغز مرتبط با حافظه را منقبض می‌کند و سبب کاهش عملکرد مغز می‌شوند.

– تنبل کردن مغز

مطالعه، بازی‌های فکری، یادگیری زبان جدید، به خاطر سپردن اشعار و به‌طور کلی فعالیت‌هایی که سبب فعال شدن مغز می‌شوند برای سلامت مغز ضروری است.

-دخانیات و الکل

تقریباً تمام افراد از تأثیر سوءمصرف سیگار و الکل بر بدن و مغز آگاه هستند.

-رژیم غذایی ناسالم

مطالعات محققان دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد مصرف رژیم غذایی ناسالم، حجم مغز را کاهش می‌دهد. افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند و به‌طور مستمر از غذاهای آماده، پرچرب و پر کالری استفاده می‌کنند، هیپوکامپ کوچک‌تری دارند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که با یادگیری، حافظه و سلامت روانی مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد هیپوکامپ افراد میانسالی که رژیم غذایی سالم دارند و بیش‌تر از سبزیجات و ماهی استفاده می‌کنند، به نسبت هم سن و سالان خود بزرگ‌تر است.

مواد غذایی که مغز را جوان نگه می‌دارند

مطالعات محققان آمریکایی نشان می‌دهد آجیل، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، ماهی و تخم مرغ، توانایی مغز را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند و از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کنند. درست است که بخش عمده بهره هوشی ژنتیکی است ولی نوع تغذیه و آموزش محیطی نیز به همان اندازه اهمیت دارند. محققان به والدین توصیه می‌کنند که با رعایت رژیم غذایی صحیح در خانه، می‌توانند نقش مهمی در افزایش توانایی مغز و بهره هوشی فرزندان داشته باشند.

در ادامه به مواد غذایی اشاره شده است که غذای مغز هستند و با مصرف آنها می‌توان مطمئن بود که مغز در بهترین حالت خود قرار دارد.

1-ماهی: ماهی غذای مغز است. اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی، به رشد مغز کمک می‌کنند. این ماده غذایی منبع بی‌نظیر پروتئین است و با تأمین اسیدهای آمینه مورد نیاز، به مغز در برقراری ارتباط با سایر اعضای بدن کمک می‌کند.

2-تخم مرغ: تخم مرغ حاوی نوعی ویتامینB به نام کولین است که به بهبود حافظه کمک می‌کند.

3-آجیل: یک منبع غنی از ویتامینE و فولات است. فولات نوعی ماده معدنی است که برای توسعه مغز حیاتی است. مصرف ویتامینE کمک می‌کند که از بروز بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری شود.

4-انواع کلم: کلم بروکلی، برگ کلم و گل کلم، منبع خوبی از ویتامینK هستند که به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند. همچنین کلم حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان است که سبب افزایش بهره هوشی شده و از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

5-انواع توت، به ویژه بلوبری: خانواده توت‌‌‌ها با آنتی‌اکسیدان‌های قوی، از بروز انواع سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند و در تقویت حافظه مؤثرند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبح ناشتا یک کاسه کوچک بلوبری مصرف می‌کنند، مغز فعال تر و تمرکز بهتری دارند.

6-مغز آفتابگردان و کدو تنبل: این دانه‌ها منبع خوبی از ویتامینE، منیزیم و امگا3 هستند و علاوه بر افزایش حافظه، مغز را در حالت آرامش و تمرکز قرار می‌دهند.

7- گوجه‌فرنگی: آنتی‌اکسیدان قوی موجود در گوجه‌فرنگی لیکوپن نام دارد و از آسیب رادیکال‌های آزاد به مغز جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از آلزایمر دارد.

در ادامه این گزارش آمده است که علاوه بر تغذیه سالم، خواب کافی، عدم استعمال دخانیات، ورزش و پیاده‌روی و اجتناب از استرس نیز در سلامت مغز مؤثرند

8- سالاد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه سالاد مغز را 11 سال جوان می‌کند. این مطالعه با بررسی حدود هزار فرد با میانگین سنی 80سال نشان می‌دهد مصرف روزانه سالاد نقش مهمی در حافظه و سلامت مغز دارد.

** سکوت برای مغز مفید است

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال2011 که آلودگی صوتی را «طاعون مدرن» نامید، مدارک محکمی وجود دارد که آلودگی‌های صوتی محیط اثرات مضر شدیدی بر سلامت عمومی جامعه دارد. با افزایش انواع صدا در محیط‌های درون و خارج از خانه، افراد بیش‌تری به دنبال سکوت هستند و در نتیجه آن تدابیری مانند رژیم سکوت 10دقیقه‌ای صبحگاهی یا برنامه سکوت 10روزه شکل گرفته است. سکوت موجب کاهش استرس و تنش می‌شود، سکوت توان ذهنی را بازیابی می‌کند، در سکوت شبکه پیش فرض مغز فعال می‌شود و سکوت امکان بازسازی سلول‌های مغز را فراهم می‌کند.

یوگا عملکرد مغز را در میان سالی افزایش می‌دهد

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ایلینویز در آمریکا نشان می‌دهد که تمرین یوگا 3بار در هفته و به مدت 8هفته، باعث افزایش عملکرد مغز در افراد میانسال و مسن می‌شود. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد یوگا در افزایش حافظه و تمرکز نیز بسیار مؤثر است. در این مطالعه آمده است که یوگا دارای اثر آرامبخش فوری در سیستم عصبی سمپاتیک و پاسخ بدن به استرس است و استرس و اضطراب باعث کاهش عملکرد شناختی می‌شود. افرادی که به‌طور منظم یوگا تمرین می‌کنند، به راحتی می‌تواند خشم و استرس خود را مدیریت کنند.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد