تمدن ۱۰هزار ساله دهلران در انتظار گردشگران

وجود ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی تمدن ۱۰هزار ساله دهلران در انتظار گردشگران شهرستان دهلران با تمدن ۱۰هزار ساله و آثاری مثل تپه علی کش، چشمه‌های آبگرم، غار خفاش، چشمه قیر و… در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است. به گزارش مهر، دهلران در ۲۲۰کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار گرفته است، این شهرستان با ۶هزارو۸۱۷کیلومتر […]

وجود ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی

تمدن ۱۰هزار ساله دهلران در انتظار گردشگران

شهرستان دهلران با تمدن ۱۰هزار ساله و آثاری مثل تپه علی کش، چشمه‌های آبگرم، غار خفاش، چشمه قیر و… در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش مهر، دهلران در ۲۲۰کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار گرفته است، این شهرستان با ۶هزارو۸۱۷کیلومتر مربع از لحاظ مساحت بزرگ‌‌‌‌ترین شهرستان استان محسوب می‌شود که دارای ۴بخش مرکزی، زرین‌آباد، میمه و موسیان است.

این شهرستان با داشتن۲۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از امن‌‌‌‌‌ترین شهرهای مرزی کشور محسوب می‌شود.

 طبق مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که توسط فرانک هول، باستان‌شناس آمریکایی در تپه‌های تاریخی علی‌کش با ۱۰هزار سال قدمت، موسیان، سبز، خزینه، فرخ‌آباد، چغا سفید و… پیشینه تاریخی در این حوزه مهم فرهنگی به هزاره‌های هفتم پیش از میلاد می‌رسد.

برابر بررسی‌ها و پژوهش‌های پروفسور فرانک هول در علی‌کش، برای نخستین بار به کشت دانه‌های گیاهی مانند گندم و جو پرداخته شده و در دوران تاریخی هم دهلران با توجه به این‌که در همسایگی خوزستان و در آغوش بین‌النهرین قرار گرفته بدون شک منطقه‌ای مسکونی و آباد بوده به خصوص در دوران ساسانی که وجود دژ‌‌‌‌ها (قلعه شیاخ، انجیر، سرقلا و…) و برخی شهرهای تاریخی مثل شهر ساسانی-اسلامی کلاته و کنه‌رو به حیات درخشان خود ادامه داده است.

این شهرستان در دوران اسلامی نیز با توجه به تعدد امامزاده‌ها به ویژه امامزاده ۷۰۰ساله سیدابراهیم(ع) موجودیت تاریخی خود را به اثبات رسانده است.

شهرستان دهلران داشتن آثار تاریخی، اماکن مذهبی و جاذبه‌های طبیعی و دفاع مقدس سبب شده در کانون توجه گردشگران و مسافران قرار بگیرد و هرساله خیل عظیمی از گردشگران به این شهرستان سفر می‌کنند.

۴۰۰ اثر تاریخی دهلران مهیای نوروز ۹۷

درشهرستان دهلران بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری وجود دارد که از این تعداد ۸۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

چشمه‌های آب گرم دهلران نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود که به صورت چشمه‌های بزرگ و کوچک از دل زمین می‌جوشند و با دمای حدود ۵۰درجه سانتی‌گراد و دبی آب بین ۴۰۰ تا ۵۰۰لیتر در ثانیه متغیر است.

چشمه‌های آب گرم دهلران به‌طور معمول برای درمان بیماری‌های پوستی و دردهای مفاصل و استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 برای رونق دادن گردشگری شهرستان آبگرم به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واگذارشده است که خوشبختانه بخش خصوصی با احداث تأسیسات شنا و استخر سرپوشیده، پارک توانسته زمینه جذب توریست را در شهرستان فراهم کند.

چشمه قیر

چشمه قیر دهلران یکی از چشمه‌های نادر قیر در جهان است که در ۶کیلومتری شمال شرقی این شهر و در دامنه کوه سیاه‌کوه قرار گرفته است.

چشمه قیر به صورت حوضچه طبیعی سیاه رنگ با دبی آب ۳ تا ۴ لیتر در ثانیه بوده و از راه خروجی از حوضچه جدا و آب گوگرد دار و قیر در آن جریان می‌یابد.

اطراف چشمه قیر به منظور جلوگیری از ورود دام یا حیوانات وحشی توسط حفاظت محیط‌زیست حصار کشی شده است و سفره زیرزمینی چشمه‌ها نیز در حدود ۸۰هکتار برآورد می‌شود.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیسی‌‌‌‌ها به فکر بهره‌برداری از این مجموعه و منابع بزرگ نفتی اطراف آن بودند و اقدام به احداث تأسیسات ساختمانی و مراحل مقدماتی به منظور ریل گذاری قطار در اطراف آن کرده بودند که به علت شرایط جنگ جهانی دوم موضوع منتفی می‌شود.

راه دسترسی به این چشمه‌ها از شرق جاده آسفالت آب گرم به طول ۵٫۵کیلومتر و ۳کیلومتر راه شنی است.

بخش زیبای میمه در دامنه کبیرکوه با باغ‌های مثمر خود، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، رازهای زیادی از تاریخ در دل خود دارد و از عصر آهن تا دوران اسلامی دارای پیشینه تاریخی و قابل سکونت بوده است.

 آب و هوای بخش میمه معتدل و وجود باغ‌ها باعث شد که والی‌های ایلام نیز در این شهر سنگ‌نوشته‌ای از خود به یادگار بگذارند.

تنها غار خفاش ایران در دهلران

یکی از آثار طبیعی شهرستان دهلران که در کشور نادر محسوب می‌شود، غار خفاش است، این غار در ۴کیلومتری شمال شهر دهلران در دامنه ارتفاعات سیاه کوه و ۴۰۰متری غرب‌تنگه موسوم به تنگ تاپو و داخل دره‌ای به ارتفاع ۶۰۰متر از سطح دریا واقع شده که دهانه آن با شعاع حدود ۱۵متر به سمت جنوب قرار گرفته به‌طوری که دورنمای آن از شهر دهلران قابل دیدن است.

طول غار حدود ۱۶۰متر و در قسمت داخل دارای دهلیزهای بزرگ و کوچک است و حفره‌های داخل آن ناشی از حل شدن مواد آهکی و گچی است.

ستون‌های داخل این غار که حالت قندیل دارد، برخی در سقف و برخی در کف قرار گرفته که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند و ساختمان خاک آن دارای مواد آلی مربوط به فضولات خفاش‌هاست که نوعی کود از آن تولید و در برخی مصارف کشاورزی کاربرد فراوانی دارد.

بنا بر برآوردهای نخستین جمعیت خفاش‌‌‌‌ها از ۳۰هزار قطعه نیز بیش‌تر بوده که به صورت دائمی درون غار زیست می‌کنند؛ البته برخی از آنها به‌طور موقتی مهاجرت‌های فصلی دارند و بر اساس نظریه باستان‌شناسان این غار در گذشته‌های دور محل اسکان و سکونت گاه انسان غارنشین بوده و راه دسترسی به آن از شمال جاده آسفالته چشمه قیر با پیمودن حدود یک کیلومتر راه مالرو است.

دریاچه سپتون، بخش موسیان دیگر منطقه زیبای گردشگری دهلران است، که در فاصله ۹۵کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان و حد فاصل روستاهای سپتون و ذوالفقار واقع شده که از زمان احداث سد کرخه آب برگشتی پشت سد به وسعت حدود ۷ در ۳۵کیلومتر باعث به وجود آمدن دریاچه‌ای معروف به دریاچه سپتون شده است.

دریاچه سپتون یکی از مناظر زیبای تفریحی-گردشگری منطقه با قابلیت اقتصادی فراوان از نقطه نظر پرورش و صید ماهی بوده همچنین با استفاده از تعدادی قایق امکان تفریح و قایق سواری در سطح آن فراهم شده است.

یکی دیگر از مناطق طبیعی دهلران در بخش مرکزی، منطقه سرسبز هور و آماکو با بقایای آسیاب‌های قدیمی، غار و استخر طبیعی-تفریحی بیشه دراز، آبشار سرتاف در مسیر میمه به ایلام، غار قلاپیکه در نزدیکی روستای کاور است.

قلعه شیاخ

 شهرستان دهلران دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است که مهم‌ترین آن قلعه شاخ یا شیاخ است که در ۱۵کیلومتری شرق شهر پهله و نزدیک روستای سرکمر از توابع بخش زرین آباد قرار گرفته است.

  با توجه به مصالح به‌کار رفته در ساخت آن (قلوه سنگ و ملات گچ)، این اثر به احتمال فراوان مربوط به اواخر دوران ساسانی و اوایل اسلامی است که از شمال به ارتفاعات تخت پیران، از شرق و غرب به مسیل رودهای کم آب ختم می‌شود.

دهلران در انتظار کاروان‌های راهیان نور

 ۱۱امامزاده و بقعه متبرکه در شهرستان دهلران پذیرای دوستان خاندان عصمت و طهارت است که از جمله آنها می‌توان به امامزاده سیدابراهیم، سیدناصرالدین، سیدفخرالدین، ابراهیم قتال، سید اکبر و امامزاده عباس اشاره کرد

منطقه عملیاتی شرهانی و چیلات نیز به عنوان مناطق عملیاتی این شهرستان پذیرای کاروان‌های راهیان نور است.