بحران آب را جدی بگیریم

بحران آب را جدی بگیریم با وضعیت بارش‌‌ها در کشور ۳۴٫۵ میلیون نفر در ۳۳۴ شهر در تابستان امسال در معرض تنش آبی قرار خواهند گرفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ۳۴٫۵ میلیون نفر در کشور با تنش آبی روبه‌رو هستند و کشور ما با بحران جدی آب مواجه است و در این میان ۶ […]

بحران آب را جدی بگیریم

با وضعیت بارش‌‌ها در کشور ۳۴٫۵ میلیون نفر در ۳۳۴ شهر در تابستان امسال در معرض تنش آبی قرار خواهند گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ۳۴٫۵ میلیون نفر در کشور با تنش آبی روبه‌رو هستند و کشور ما با بحران جدی آب مواجه است و در این میان ۶ کلان‌شهر اصفهان، یزد، بندرعباس، شیراز، کرمان و بوشهر بیش از همه در وضعیت بحرانی هستند.

امسال در کشور حدود ۴۳ درصد کاهش بارندگی و ۷۸ درصد کاهش بارش برف داشتیم؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت امسال در کشور هیچ برفی برای ذوب شدن نداشتیم.

این در صورتی است که سرانه آب کشوربرای هر نفر سالانه ۵۵۰۰ مترمکعب در سال ۵۵ به میزان ۱۷۰۰ مترمکعب در سال ۸۵ رسیده و اکنون این رقم به زیر ۱۵۰۰ مترمکعب است. همچنین میزان آب سالانه در دسترس کشور از بارش‌ها از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در ۱۰ سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

لازم به ذکراست که با وضعیت بارش‌ها در کشور ۳۴٫۵ میلیون نفر در ۳۳۴ شهر در تابستان امسال در معرض تنش آبی قرار خواهند گرفت.

امسال حدود ۴۵ درصد مخازن سدهای کشور پر و بیش از ۵۰ درصد این سد‌ها خالی هستند که این موضوع می‌تواند منابع آبی و همچنین صنایع کشور از جمله کشاورزی را با چالش بحران آب رو‌به‌رو کند.

کمبود بارش‌ها بیش‌تر در محدوده فلات مرکزی ایران بوده که حدود ۵۲ درصد کاهش بارندگی داشته؛ این در حالی است که فلات مرکزی ایران با استقرار جمعیت شهری حدود ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری بحرانی‌‌ترین وضعیت آبی را در سال ۹۷ تجربه می‌کند.