مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی! نمک دریایی یکی از منابع غذایی دریایی و در عین حال منبع قابل توجهی از ذرات میکروپلاستیک‌ است. به گزارش ایسنا، یک کیلوگرم از نمک دریایی حاوی بیش از ۶۰۰ قطعه میکروپلاستیک است. در صورتی‌که فرد روزانه حداکثر ۵ گرم نمک مصرف کند حدود ۳ […]

مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

نمک دریایی یکی از منابع غذایی دریایی و در عین حال منبع قابل توجهی از ذرات میکروپلاستیک‌ است.

به گزارش ایسنا، یک کیلوگرم از نمک دریایی حاوی بیش از ۶۰۰ قطعه میکروپلاستیک است. در صورتیکه فرد روزانه حداکثر ۵ گرم نمک مصرف کند حدود ۳ میکروپلاستیک در روز وارد بدن خود کرده است.

هر چند در مطالعات دیگر مقادیر مختلفی از میکروپلاستیک‌ها در نمک دریای پیدا شده که احتمالاً به دلیل تفاوت در روش‌های تهیه آن است. به‌طور مثال در یک مطالعه تنها میکروفایبر‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند در حالیکه در بررسی دیگر تنها میکروپلاستیک‌های بزرگ‌تر از ۲۰۰ میکرومتر مورد توجه بوده‌اند.

به رغم این یافته‌ها، در بررسی دیگری مشخص شد مقدار بیش‌تری از میکروپلاستیک‌های موجود در خوراکی‌های مصرفی از منابع غذایی غیر از منابع دریایی ناشی می‌شوند. محققان حتی در عسل نیز ذرات میکروپلاستیک را پیدا کرده‌اند.

به گفته محققان شاید یکی از بزرگ‌ترین منابع شناخته شده میکروپلاستیک‌ها، آب‌های بسته‌بندی شده باشد. محققان در بررسی روی انواع مختلف بطری‌های آب شیشه‌ای و پلاستیکی در بیش‌تر آنها ذرات میکروپلاستیک را پیدا کرده‌اند.

بطری‌های آب یک بار مصرف به ازای هر لیتر حاوی دو تا ۴۴ قطعه میکروپلاستیک هستند.

به گزارش ساینس الرت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌های موجود در مواد غذایی می‌توانند حتی از گرد و غبار فضاهای سرپوشیده هم ناشی شوند.