آینده اقیانوس‌‌ها آبی نیست

آینده اقیانوس‌‌ها آبی نیست همه ما می‌دانیم که اقیانوس‌‌ها زیر فشار بی‌سابقه‌ای از جریان‌های گرمایش، اسیدی شدن، ماهیگیری بیش ‌از حد و آلودگی‌های پلاستیکی قرار دارند که هر یک از آنها چالشی جدی برای اکوسیستم آبی کره زمین محسوب می‌شوند. به گزارش سینا‌پرس به نقل از weforum به نظر می‌رسد با استفاده از فناوری‌های انقلاب […]

آینده اقیانوس‌‌ها آبی نیست

همه ما می‌دانیم که اقیانوس‌‌ها زیر فشار بی‌سابقه‌ای از جریان‌های گرمایش، اسیدی شدن، ماهیگیری بیش ‌از حد و آلودگی‌های پلاستیکی قرار دارند که هر یک از آنها چالشی جدی برای اکوسیستم آبی کره زمین محسوب می‌شوند.

به گزارش سینا‌پرس به نقل از weforum به نظر می‌رسد با استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم و در گیرکردن ترکیب مناسب سهامداران دولتی و خصوصی، اقدامات گروه زیست‌محیطی دوستان اقیانوس در برخی از این مشکلات می‌تواند دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد. این گروه به تازگی در رابطه با شرایط اقیانوس‌‌ها و حفاظت از اکوسیستم آنها در مجمع جهانی اقتصاد، بیانیه‌ای منتشر کرده است.

میلیارد‌ها نفر از مردم در سراسر جهان به اقیانوس برای تهیه غذا و درآمد تکیه می‌کنند. با این‌ حال، ماهیگیری غیرقانونی عمدتاً شامل تله‌های صنعتی هستند که به‌طور عمده‌ای منابع دریایی را از بین برده و کنترل این موضوع می‌تواند موجب حفظ ذخایر آبزیان باشد. در نظر داشته باشید که ترمیم ذخایر آبزیان یک منطقه می‌تواند به سایر مناطق دریایی نیز کمک کند زیرا آنها می‌توانند از محل زندگی خود حرکت کرده و شرایط سایر مناطق را نیز بهتر کنند.

بهتر است برای بررسی این موضوع از امکاناتی که فناوری در اختیار ما قرارداده است، شروع کنیم. در حال حاضر سیل گسترده‌ای از داده‌ها توسط سنسورهای پیشرفته، کشتی‌ها، ماهواره‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، شبکه‌های ماهیگیری و حتی قایق‌های عبوری از دریاهای مختلف تولید می‌شود، اما معمولاً این اطلاعات به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. گروه زیست‌محیطی دوستان اقیانوس با شبکه‌ای از دانشمندان، توسعه‌دهندگان فناوری و کارآفرینان همکاری می‌کنند تا این داده‌های ارزشمند موجود در اقیانوس‌ها گردآوری شده و در یک منبع جامع، باقابلیت دسترسی عمومی و آزاد و پلتفرم‌های دیجیتال به‌صورت عمومی در جهانی در دسترس قرار گیرد.

در بیانیه این گروه اعلام شده است: همان‌طور که پلیس بین‌الملل اطلاعات سازمان‌های مبارزه با جرم و جنایت را در سراسر جهان به اشتراک می‌گذارد، ما امیدواریم که این پلتفرم به دولت‌‌ها کمک کند تا شیلات و مراکز ماهیگیری خود را ترمیم کرده و از دادوستدهای غیرقانونی ماهیگیری و قاچاق محصولات دریایی جلوگیری کرده و به شرکت‌های قانونی تولید غذاهای دریایی، خرده‌فروشان و افراد متکی به اقیانوس برای امرار معاش خود، کمک کنند.

ممکن است این سؤال مطرح شود که اقدامات فوق برای جوامع محلی و معیشت آنها چه معنایی دارد؟ میلیارد‌ها نفر از مردم در سراسر جهان به اقیانوس برای تهیه غذا و درآمد تکیه می‌کنند. بااین‌حال، ماهیگیری غیرقانونی عمدتاً شامل تله‌های صنعتی هستند که به‌طور عمده‌ای منابع دریایی را از بین برده و کنترل این موضوع می‌تواند موجب حفظ ذخایر آبزیان باشد. در نظر داشته باشید که ترمیم ذخایر آبزیان یک منطقه می‌تواند به سایر مناطق دریایی نیز کمک کند، زیرا آنها می‌توانند از محل زندگی خود حرکت کرده و شرایط سایر مناطق را نیز بهتر کنند.

این فناوری‌ها به ما اجازه می‌دهد مقرراتی را که درگذشته از سوی شرکت‌ها و دولت‌‌ها نادیده گرفته ‌شده، اجرا کنیم. در ادامه ما باید اراده سیاسی برای اجرای این قوانین را ایجاد کرده و در راستای اجلاس سران سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ کشور‌ها را به اجرای قوانین حفاظت از اقیانوس‌‌ها ترغیب کنیم. از جمله دیگر فعالیت‌های گروه دوستان اقیانوس، می‌توان به مشارکت در کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد در چین در سال ۲۰۲۰ و تلاش در سازمان ملل متحد برای ثبت دهه اقیانوس بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، ائتلاف چندجانبه در نشست G7 اشاره کرد.

به نظر می‌رسد این اقدامات در راستای یک ابتکار عمل چندگانه صورت می‌گیرد. مهم‌ترین اقدام گروه دوستان اقیانوس تلاش برای متقاعد کردن دولت‌‌ها برای تصویب و اجرای توافقنامه اقدامات محدودکننده ماهیگیری غیرقانونی است. متخصصین با تحلیل اطلاعات و داده‌هایی در مراکزی مانند راه‌حل‌های اقیانوس در دانشگاه استنفورد (Centre for Ocean Solutions)؛ حفاظت از طبیعت؛ سازمان دیده‌بان جهانی ماهیگیری و… قادر خواهند بود تا زنجیره‌های عرضه پایدار را تضمین کنند.

در سال ۲۰۱۹ می‌توان انتظارات زیادی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست دریایی داشته و پیش‌بینی می‌شود نشست سالانه گروه دوستان اقیانوس در ماه ژانویه، مردم را با دانش و شبکه‌های این حوزه مرتبط و همراه کند تا به ‌این ‌ترتیب بتوان راه‌حل‌های قطعی و مستحکمی برای محافظت از اقیانوس ایجاد کرد. موضوع بسیار مهم دیگری که باید در نظر داشت، بحث معادن دریایی و نحوه استخراج آنها است که تأثیرات مخرب زیادی در اکوسیستم اقیانوسی داشته و این حوزه نیازمند وضع قوانینی اساسی و جدید است.