رازهای هراس‌انگیز گیاهان شکارچی

 رازهای هراس‌انگیز گیاهان شکارچی گیاهان هر آنچه را که بشر برای ادامه حیات به آن نیاز دارد، ارایه می‌کنند.  آنها هوای پاکی به انسان‌ها می‌دهند، از آنها می‌توان آب استخراج کرد، موادغذایی تولید کرد و فیبرهای ارزشمند به دست آورد. مهم‌تر از همه این‌که گیاهان منبعی ارزشمند برای تولیدات دارویی هستند. به گزارش سیناپرس، مجله […]

 رازهای هراس‌انگیز گیاهان شکارچی

گیاهان هر آنچه را که بشر برای ادامه حیات به آن نیاز دارد، ارایه می‌کنند.

 آنها هوای پاکی به انسان‌ها می‌دهند، از آنها می‌توان آب استخراج کرد، موادغذایی تولید کرد و فیبرهای ارزشمند به دست آورد. مهم‌تر از همه این‌که گیاهان منبعی ارزشمند برای تولیدات دارویی هستند.

به گزارش سیناپرس، مجله Earth نوشته است : پروفسور کتی‌ویلیس، مدیر علوم Royal Botanic Gardens بریتانیا می‌گوید: نکته اینجاست که ما به‌طور طبیعی تمایل داریم به گیاهان از جمله زیبایی، رنگ، رایحه و ساختار گل آنها فکر کنیم.

این محقق که عطش چشمگیری در خصوص مطالعه در دنیای گیاهان دارد، تلاش می‌کند توجه ما را به جنبه‌های مختلف گیاهان و در واقع روی دیگری از آنها جلب کند. وی در همین خصوص کتابی تحت عنوان Botanicum نیز نوشته است. او به دنبال آن است که علاقه‌مندان جوان و سایر بزرگسالان را به دنیای عجیب و حتی وحشتناک برخی از انواع گیاهان جلب کند، گیاهانی که به طرز عجیبی شکار می‌کنند و گوشت می‌خورند.

گیاهان موجودات حیرت‌انگیزی هستند. آنها در هر جایی از دنیا رشد می‌کنند، از مرتفع‌‌ترین کوهستان‌ها گرفته تا عمیق‌‌ترین دره‌ها. آنها همه جا هستند. در داغ‌‌ترین و سرد‌ترین نقاط زمین می‌توان آنها را پیدا کرد. گیاهان در اندازه‌های بسیار متنوعی دیده می‌شوند. برخی از آنها زشت هستند و بسیاری نیز زیبا و چشم‌نواز، بعضی از آنها رایحه خوشی دارند و البته برخی نیز بویی عجیب و آزاردهنده و جالب این‌که بعضی از گیاهان انسان را وحشت‌زده می‌کنند. به عنوان مثال گونه‌ای از گیاهان با برگ‌های بزرگ وجود دارند که خفاش‌ها را به دام انداخته و نکته حیرت‌انگیز آن‌که آنها را می‌خورند! اما عجیب‌تر این است که ما تازه وارد دنیای واقعی گیاهان شده‌ایم و باید قبول کنیم که در برابر کوهی از ناشناخته‌ها ایستاده‌ایم. نقشه‌برداری و دستیابی به درک روشنی از گیاهان به ما در درک این ناشناخته‌ها یاری می‌رساند. دانشمندان تاکنون موفق شده‌اند حدود ۴۰۰ هزار گونه گیاه را در سراسر جهان ثبت کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد سالانه تنها دو هزار گونه جدید به این مجموعه اضافه می‌شود. در کتاب Botanicum و به نقل از ویلیس آمده است: برخی از گیاهان همدیگر را می‌خورند، آنها از گوشت مار و موش‌ها هم تغذیه می‌کنند. این محقق می‌گوید: این کتاب کمک می‌کند تا تفکر تازه‌ای درباره گیاهان داشته باشیم.

در بخش دیگری از این کتاب به گونه متفاوتی از گیاهان اشاره شده که شاید تا این لحظه فکر می‌کردیم تنها در دنیای جانوران وجود دارد: زندگی انگلی. گونه‌ای گیاه موسوم به Cuscuta europaea وجود دارد که به طرز حیرت‌انگیزی زندگی می‌کند. ویلیس در ابتدا اطلاعات بسیار اندکی از این گیاه داشت اما پس از انجام تحقیقات منسجم متوجه ابعاد حیرت‌انگیز آن شد. این مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه بویی شبیه گیاه مجاور خود تولید کرده و به تدریج مسیر رشد خود را به سمت آن ادامه می‌دهد. بدین‌ترتیب شاهد یکی از عجیب‌‌ترین شیوه‌های زندگی در دنیای گیاهان هستیم، یعنی گیاهانی که زندگی انگلی دارند.

اما دنیای حیرت‌انگیز گیاهان همچنان ادامه دارد. این‌که بعضی از گونه‌های گیاهی آنقدر بزرگ هستند که به سختی بتوان آنها را گیاه نامید در کتاب پروفسور ویلیس مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. در بخشی از این کتاب به گونه‌ای از گیاهان با ویژگی شاخص «غول پیکر» بودن پرداخته شده است. به باور این محقق، این دسته از گیاهان آنقدر بزرگ هستند که شاید بهتر باشد آنها را حیوان نامید تا گیاه. یکی از این نوع گیاهان Rafflesia arnoldii نام دارد که در آن از رنگ سبز که نشانه اصلی گیاهان است، خبری نیست و در عوض با ساختار عجیب و غول پیکری سر و کار داریم که به رنگ قرمز روشن است. نکته جالب‌تر این گیاه آن است که گیاه دیگری را برای انجام عمل فتوسنتز به‌ کار می‌گیرد تا نور جذب شده از خورشید را به انرژی شیمیایی تبدیل کند. در این گیاه گوشت جانوران به دام افتاده پس از فاسد شدن به‌ کار گرفته می‌شود.

در دنیای گیاهان، ارکید‌ها گونه‌های خاصی محسوب می‌شوند که مورد توجه محققان گیاه‌شناس قرار می‌گیرند. تاکنون حدود ۲۸ هزار گونه شناخته شده از ارکید‌ها ثبت شده است. می‌توان این دسته از گیاهان را پیچیده‌‌ترین و تکامل یافته‌‌ترین گیاهان گلدار در سراسر زمین به شمار آورد. نکته جالب اینجاست که می‌توان این گیاهان را در هر قاره‌ای پیدا کرد. از آن گذشته طول عمر برخی از گونه‌های این گیاه است که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است به‌طوری‌که مشخص شده برخی از آنها چندین دهه عمر می‌کنند. بیش از نیمی از آنها به عنوان گیاهان هوایی شناخته می‌شوند، زیرا بر روی یکدیگر و به سوی آسمان رشد کرده و مواد مغذی مورد نیازشان و حتی آب را از هوا می‌گیرند.