فراخوان های برگزیده

Arrow
Arrow
PlayPause
ArrowArrow
Slider

رئیس مجلس

در صنعت خودرو دچار بد‌ترین رانت هستیم

گروه خودرو- با توجه به وضیت بازار خودرو و طرح واردات که برای چند بار متوالی از سوی شورای‌نگهبان با مشکل رو‌به‌رو شده است، در همین راستا رئیس مجلس، درخصوص ماجرای واردات بنز در زمان تصدی ناجا، گفت: ما در آن زمان در پلیس نیازمند خودرویی بودیم که بتواند سارق را تعقیب کند و امنیت و کیفیت لازم را داشته باشد و به همین خاطر اقدام به واردات این خودرو‌‌ها کردیم. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس، افزود: آن زمان یک پژوی پرشیا ۱۳ میلیون تومان قیمت داشت و بنز‌هایی که برای پلیس وارد شد قبل از ورود به داخل قیمتش ۱۵ میلیون تومان بود. رئیس مجلس، گفت: راه تولید و افزایش کیفیت دقیقاً همین موضوع است. قالیباف؛ افزود: همین الان دولت به شرکت‌های خودرویی ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. رئیس مجلس، ادامه داد: اخیراً شورای‌رقابت برای یک پژو ۲۰۶، صدو۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرد و برای کارخانه تمام می‌شد حدود ۷۰ میلیون تومان و در بازار ۲۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. زمانی که شورای‌رقابت این قیمت را می‌گذارد و یک ثبت‌نام می‌گذاریم و برای ۱۰ هزار خودرو چهار میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند، این بیشتر به بخت‌آزمایی شباهت دارد. نتیجه آن ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شرکت‌های خودرویی می‌شود. ما نیازمند به تصمیمات شجاعانه هستیم و باید با شفافیت تصمیم بگیریم و مقابل تضاد منافع بایستیم. رئیس مجلس، ادامه داد: در بحث مربوط به افزایش ظرفیت دانشجو در رشته پزشکی، در خودرو، صنعت فولاد، مصرف گاز نیز، اوضاع همین است و این از عدالت و مرورت به دور می‌باشد. ملت ما نشان دادند در همه سختی‌‌ها ایستاده‌اند و ما باید عاقلانه و عادلانه تصمیم بگیریم و باید تصمیم انقلابی گرفت که معنی آن هم عاقلانه و هم عادلانه است و این به نفع مردم است. قالیباف؛ افزود: هم‌اکنون در حدود ۴۸ درصد خانواده‌های ایرانی دارای خودرو نیستند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی‌کنند و سؤال ما این است که سهم آنان کجاست؟ ما در مجلس مصمم هستیم و این اراده را در دولت هم دیده‌ام و در جلسه سران عرض کردم که مطمئن باشید و هستیم اگر تصمیمات ما به درستی انجام شود مردم پای این اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد در کشور هستند، چون با روشنی و وضوح این ناعدالتی را می‌بینند و این انصاف نیست. ما از خانواده‌هایی مطلع می‌شویم که اکنون نمی‌توانند از سویا هم در زندگی خودشان استفاده کنند، چون قدرت خرید ندارند. رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سهم شش درصدی دولت در صنعت خودرو، گفت: وقتی در صنعتی انحصار ایجاد شود آن صنعت دچار بد‌ترین رانت می‌شود و صنعت خودروی ما دچار این معضل است. از موضع یک نماینده مجلس با واردات خودرو و از طرفی با انحصار فسادبرانگیز مخالف هستم، راه درست این است که ما از طرفی جلوی رشد نقدینگی را بگیریم و دقیقاً در طرف مقابل از تولید حمایت کنیم و این ناترازی را از بین خواهد برد. وی گفت: اگر از تولید حمایت بی‌رویه شود، یعنی سقف و زمان نداشته باشد، این خود رانت‌برانگیز است و از طرفی دلالان و سوداگران بازار در زیر چتر تولید، بد‌ترین فساد را مرتکب می‌شوند، امروز ما در بحث خودرو دچار چنین مشکلی هستیم. وی با اشاره به دغدغه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات تولید، افزود: در بسیاری از کشور‌‌ها تولید خودرو وجود ندارد، اما یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات خودرو هستند، ما کشوری هستیم که نیروی جوان فنی فعال داریم و کارخانه‌های زیادی با ظرفیت تولید قطعه داریم و ما می‌توانیم قطعه تولید و صادر کنیم و در مقابل صادرات کالا و نیروی‌محرکه، واردات خودرو داشته باشیم. در واردات خودرو باید دقت کنیم چه خودرویی با چه ویژگی‌هایی و با چه ضمانتی اجازه ورود دارد و حتماً باید استاندارد‌‌ها و آییننامه‌هایی که در دولت و وزارت صمت تعیین‌کننده است، مدنظر قرار گیرد تا مردم ما مجبور به سوار شدن پراید ۱۷۰ میلیونی نباشند. وی گفت: در این مصوبه دقت شده است، این قانون منحصر به شرکت‌های بزرگ خودروساز نباشد و گفتیم هر شخصیت حقیقی و حقوقی که توان فنی این کار را داشته باشد و بتواند قراردادی برای صادرات قطعات به کشور‌های خارجی داشته باشد، این فرصت برای او فراهم است. رئیس مجلس، با اشاره به عدم تولید برخی قطعات خودرو‌های تولید داخل و واردات آن‌‌ها، افزود: بخشی از این قطعات در کشور‌های خارجی ساخته و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این جزء مشکلات جدی صنعت خودرو ماست. ما در مجلس مصمم هستیم تا صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه‌سازی در کشور با این مصوبه به رشد و بالندگی برسد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد