خودروهای پرمصرف شماره‌گذاری نمی‌شوند

خودروهای پرمصرف شماره‌گذاری نمی‌شوند گروه خودرو- در طی ماه‌های اخیر مشکلات شماره‌گذاری برخی از خودرو‌ها باعث نارضایتی مردم شده است. البته در این میان شرکت‌های خودروسازی که عامل اصلی به وجود آوردن این مشکل هستند، سکوت کرده و اعلام نمی‌کنند براساس چه معیاری خودرو‌های فاقد استاندارد سوخت را پیش‌فروش کرده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده این در […]

خودروهای پرمصرف شماره‌گذاری نمی‌شوند

گروه خودرو- در طی ماه‌های اخیر مشکلات شماره‌گذاری برخی از خودرو‌ها باعث نارضایتی مردم شده است. البته در این میان شرکت‌های خودروسازی که عامل اصلی به وجود آوردن این مشکل هستند، سکوت کرده و اعلام نمی‌کنند براساس چه معیاری خودرو‌های فاقد استاندارد سوخت را پیش‌فروش کرده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده این در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و BYD S۶ را به دلیل بالا بودن مصرف سوخت متوقف کرد.

به دنبال مصوبه اخیر هیأت دولت مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی را متوقف کرده است.

۲۴ مرداد ماه سال‌جاری معاون اول رییس‌جمهوری مصوبه جدید هیأت دولت در زمینه هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه خودروسازان داخلی برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود مشمول جریمه‌ در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شده‌اند، به‌گونه‌ای که از زمان اجرایی شدن این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸٫۵ لیتر و بیش‌تر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

از چند روز پیش نیز پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به همین مصوبه هیأت دولت، شماره‌گذاری چند مدل خودروی داخلی را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی داخلی با مصرف سوخت ۸٫۵ لیتر و بیش‌تر شده است.

در این زمینه مؤتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز با بیان این‌که اخیراً شماره نکردن تعدادی از خودرو‌ها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشکلات خریداران را افزایش داده است، به تسنیم گفته است: مردم این خودرو‌ها را پیش خریده کرده و باید در زمان مقرر تحویل می‌گرفتند اما ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده عاملی شده تا امکان شماره‌گذاری این خودرو‌ها فراهم نشود.

وی تصریح‌کرد: مردم وقتی به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کرده و دلیل عدم تحویل خودروهای خود را پیگیری می‌‌کنند هم با پاسخ قانع‌کننده‌ای روبه‌رو نمی‌شوند.

براساس جدید‌ترین اخبار به دست آمده، خودروهایی که شماره‌گذاری آنها متوقف شده شامل تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳ (خودروسازی مدیران)، جک S۵، لیفان ۸۲۰ (کرمان موتور)، سوزوکی‌گراند‌ویتارا، هایما S۷ (ایران خودرو) و BYD S۶ (کارمانیا) هستند.

مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط به زودی در هیأت دولت اصلاح می‌شود

در همین زمینه احمدنعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران از اصلاح مصوبه جدید اسقاط خودرو‌ها در هیأت دولت خبر داد.

نعمت‌بخش اظهارداشت: طی چند روز آینده مصوبه اخیر هیأت دولت مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت ۸٫۵ به بالا اصلاح می‌شود.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات و به دنبال پی‌گیری صورت گرفته از سوی وزارت صنعت و معدن، هیأت دولت در اولین جلسه هفته جاری این مصوبه را اصلاح خواهد کرد.

وی گفت: متأسفانه از اواخر شهریورماه پلیس راهور ناجا با استناد به این مصوبه شماره‌گذاری چند مدل خودروی داخلی را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی داخلی با مصرف سوخت ۸٫۵ لیتر و بیش‌تر شده است.

وی با اشاره به ایراد مجلس به مصوبه اخیر اسقاط خودروهای فرسوده اظهارداشت: علی‌رغم این‌که این مصوبه به موجب رأی مقدماتی هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، مغایر با قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تشخیص داده شده و مورد ایراد اداره تنقیح قوانین مجلس قرار گرفته اما همچنان پلیس راهور ناجا خلاف قانون عمل کرده و با وجود ایراد مجلس و نارضایتی خریداران خودرو‌ها اصرار بر اجرای این مصوبه دارد.

وی با تأکید بر این‌که نارضایتی مردم برعهده پلیس راهور بوده و باید در این زمینه پاسخگوی مردم باشد، تصریح‌کرد: این مصوبه با توجه به ایراد مجلس قابلیت اجرا ندارد اما متأسفانه پلیس راهور ناجا، بیش از دو هفته است که شماره‌گذاری تعدادی از خودرو‌ها را متوقف نموده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح‌کرد: با توجه به افزایش مشکل خودروسازان و خریداران و ارایه گزارش آن به دولت، به زودی این مصوبه در هیأت دولت مطرح و اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.

 

توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف در حالی است که خودروسازان هنوز مصوبه جدید هیأت دولت مبنی بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف را اجرایی نکرده‌اند.