ظرفیت بالای معادن ایران در ژئوتوریسم معدنی

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ظرفیت بالای معادن ایران در ژئوتوریسم معدنی محمد قره داغلی-رییس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: کمیته حقیقت‌یاب درباره حادثه معدن زمستان‌یورت در هفته آینده تشکیل خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی‌اسماعیلی با تأکید بر این‌که لغو برجام، شرایط را به حالت قبل برنمی‌گرداند، گفت: اروپایی‌ها علاقه‌مند به‌کار در معادن ایران […]

رییس سازمان نظام مهندسی معدن

ظرفیت بالای معادن ایران در ژئوتوریسم معدنی

محمد قره داغلی-رییس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: کمیته حقیقت‌یاب درباره حادثه معدن زمستان‌یورت در هفته آینده تشکیل خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی‌اسماعیلی با تأکید بر این‌که لغو برجام، شرایط را به حالت قبل برنمی‌گرداند، گفت: اروپایی‌ها علاقه‌مند به‌کار در معادن ایران هستند و به نظر نمی‌رسد دیگر شرایط به حالت قبل از برجام برگردد؛ بنابراین جای نگرانی نیست.

به گفته وی بعد از توافق برجام مذاکراتی بین شرکت‌های معدنی خارجی با وزارت صنعت و سازمان توسعه معادن صورت گرفته و در برخی موارد نیز یارگیری‌هایی از بخش خصوصی صورت گرفته ولی این مذاکرات هنوز روی کاغذ هستند و تبدیل به قرارداد نشده‌اند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به رفع موانع موجود در این زمینه در دولت دوازدهم، افزود با توجه به قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ضمانت‌های پیش‌بینی‌شده در این بخش، مشکلی در جهت خروج طرف‌های خارجی از پروژه‌های مشترک نخواهیم داشت.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن در خصوص سهم بخش خصوصی معدنی از فاینانس‌ها افزود: جهت‌گیری دولت در تخصیص فاینانس‌ها حضور حداکثری بخش خصوصی است که بر این اساس، مسؤولان بخش معدن مصمم هستند تا کار را با بخش خصوصی پیش ببرند.

وی تصریح کرد: البته کشوری موفق است که بخش خصوصی موفقی داشته باشد و اقتصادی موفق است که دولت در آن نظارت و راهبری داشته باشد؛ البته در جلسات متعددی که با وزیر جدید صنعت برگزار شده، تأکید بر حضور بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

اسماعیلی با تشریح جزییات آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده معدن زمستان‌یورت نیز گفت: کمیته حقیقت‌یاب در دومین یا سومین جلسه خود به این نتیجه رسید که اتفاقی که در این معدن رخ داده، ناشی از تجمع گاز بوده ولی علت این‌که چرا انفجار رخ داده است، منوط به این بود که لوکوموتیو مربوطه از زیر آوار خارج شود، که خوشبختانه هفته گذشته این لوکوموتیو از زیر آوار خارج شده و بررسی‌های فنی در مورد آن آغاز شده است.

وی اظهارداشت: هفته گذشته دادستان استان در محل حادثه حضور یافته و بررسی نهایی را صورت داده است و قرار است که ظرف هفته جاری و یا هفته آینده، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل جلسه داده و با توجه به گزارش‌های جدید تهیه شده، اعلام‌نظر کند.

اسماعیلی معتقد است که بیش‌ترین مشکل در بروز چنین حوادثی مرتبط با سهل‌انگاری است؛ در حالیکه در برخی از معادن، نکات ایمنی به درستی رعایت می‌شود و سخت‌گیری‌های لازم نیز صورت می‌پذیرد، بنابراین باید در تمامی معادن، ایمنی در رتبه اول آغاز هر کاری باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به نقش مهم تهویه مناسب و همچنین برخورداری از دستگاه‌های گازسنج در معادن زغال‌سنگ، یادآوری کرد: در حادثه یاد شده، با وجود برخورداری از دستگاه گازسنج، اما به دلیل سهل‌انگاری از آن استفاده نشده است.

وی با بیان این‌که به درخواست سازمان نظام مهندسی معدن، از ۵ استان دارای معدن زغال‌سنگ کشور، گزارش‌هایی تهیه شده است؛ گفت: ۱۱۵ معدن در این ۵ استان مورد بازرسی قرار گرفته و گزارش آن نیز تهیه شده است، بر این اساس یک گزارش چند صفحه‌ای هم به وزیر صنعت ارایه داده شده که قرار است از سوی وی، در جلسه هیأت دولت نیز طرح و پیشنهادات لازم برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه، ارایه شود.

اسماعیلی گفت: ۸۶ درصد از معادن فعال کشور گازخیز هستند که باید تهویه مناسب داشته باشند و نکات ایمنی در آنها رعایت شود؛ ضمن این‌که توافق شده تا آموزش‌های لازم به مهندسان داده شود و چند دوره نیز در ارتباط با معادن زغال برگزار شود؛ همان‌طور که اکنون سازمان فنی و حرفه‌ای و ایمیدرو نیز قراردادی برای آموزش فعالان معدنی دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به لزوم سختیگری در خصوص ورود نشدن وسایل ممنوعه به داخل معادن زغال‌سنگ، اظهارداشت: در جیب متوفیان این حادثه تلفن همراه کشف شده که بسیار خطرناک است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن، یکی از پتانسیل‌های معادن ایران را ژئوتوریسم معدنی دانست و خاطرنشان‌کرد: ایران می‌تواند از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کرده و البته سازمان نظام مهندسی معدن با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه، تلاش دارد تا هر جای کشور که پدیده زمین‌شناسی دارد، با اولویت متخصصان خارج از کشور، به عنوان ژئوتوریسم معدنی آن را فعال کند.

وی با بیان این‌که قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایران می‌تواند کمک شایانی به سرمایه‌گذاران کند، گفت: این قانون در صورتی که سرمایه‌گذار ذخیره کشف کند، حمایت بسیار خوبی را صورت می‌دهد و می‌تواند زمینه‌ساز تشویق سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

وی با بیان این‌که ذخایر طلای کشور بسیار خوب است ولی کشفیات پایین است، افزود: تولید در معادن طلای ایران کاملاً اقتصادی است

 

وی در ادامه از برگزاری ششمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی از ۱۸تا ۲۰ مهرماه در مصلی تهران خبر داد و گفت این نمایشگاه با هدف شناسایی توانمندی‌های معدن و صنایع معدنی کشور، معرفی آخرین دستاورد‌ها و تجهیزات و خدمات معدنی و همچنین معرفی طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری و همکاری برگزار می‌شود.