استادان حل صورت مسأله! !

سفته‌بازی مرهم درد فوتبال ایران استادان حل صورت مسأله! ! مسعود طاهری خبر کوتاه بود و خوشحال‌کننده. این که سرخابی‌ها به اضافه تیم تراکتور‌سازی تبریز می‌توانند با دریافت مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. این که پرطرفدار‌ترین تیم‌های فوتبال ایران می‌توانند در مهم‌ترین مسابقات باشگاهی آسیا حضور داشته […]

سفته‌بازی مرهم درد فوتبال ایران

استادان حل صورت مسأله! !

مسعود طاهری

خبر کوتاه بود و خوشحال‌کننده. این که سرخابی‌ها به اضافه تیم تراکتور‌سازی تبریز می‌توانند با دریافت مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند.

این که پرطرفدار‌ترین تیم‌های فوتبال ایران می‌توانند در مهم‌ترین مسابقات باشگاهی آسیا حضور داشته باشند به خودی خود خبری امیدوارکننده است، اما این‌که چطور این تیم‌ها می‌توانند بنا بر اعلام وزارت ورزش اجازه حضور را به دست آورند، سؤالی است که باید آن را مورد بررسی قرارداد.

پرسپولیس و استقلال به عنوان دو غول فوتبال ایران به همراه تراکتورسازی تبریز تیم‌هایی هستند که بدهی‌های میلیاردی دارند. بدهی‌هایی که براساس آخرین آمار ارایه‌شده برای پرسپولیسی‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان و برای آبی‌های تهرانی هم بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است. با این ارقام ویران‌کننده چگونه سرخابی‌ها توانستند با نزدیک شدن به ضرب‌العجل کنفدراسیون فوتبال آسیا تمامی بدهی‌هایشان را پرداخت کنند؟ آن هم در شرایطی که امثال علی‌دایی، مرفاوی و محمودفکری و… به صراحت اعلام کردند که هیچ توافقی با آنها برای پرداخت طلبشان انجام نشده است!

اینجاست که دور زدن قانون مثل همیشه برگ برنده مسؤولان ما می‌شود! اگر یادتان باشد پیشتر نیز مسؤولان فدراسیون فوتبال به رغم امکانات بسیار ضعیف تیم‌های ایرانی توانستند با سند‌سازی کاری کنند که سهمیه تیم‌های ایرانی به‌خاطر نداشتن زمین مناسب و یا امکانات مطلوب کم نشود.

این بار نیز سفته‌بازی مرهم درد فوتبال ایران شده و ۳ تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی با اعتراض به مطالبه اشخاص حقیقی و حقوقی، در ازای بدهی خود، نزد کمیته تعیین وضعیت سفته گرو گذاشته‌اند تا با تأیید این کمیته مبنی بر تلاش برای حل مشکلات، مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورند.

عزیزان سفته‌باز و مسؤولانی که آن را قبول زحمت کرده‌اند، بی‌شک می‌دانند که این تنها پاک کردن صورت مسأله است و همان‌طور که پیشتر گفته شد، بسیاری از طلبکاران هنوز نمی‌دانند که چگونه بدون رضایت آنان سرخابی‌ها و تراکتور توانستند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند!

در واقع این باشگاه‌ها ابتدا ایراداتی را به مبالغ تعیین شده از سوی کمیته انضباطی و کمیته استیناف برای پرداخت مطالبات به بازیکنان و مربیان طلبکار گرفته‌اند و به ازای مبالغ بدهی خود، نزد کمیته تعیین وضعیت سفته گرو گذاشته‌اند تا جایگزین مقدار بدهی‌هایشان به اشخاص حقوقی و حقیقی شود تا با این کار، بررسی مجدد پرونده‌ها به جریان بیفتد. با این کار فدراسیون فوتبال تأیید کرده که این ۳ تیم پرطرفدار پرونده طلبکاران خود را به جریان انداخته‌اند و آن را به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است. با این اقدام بوده که تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال خبر از حل مشکل ۳ تیم پرطرفدار ایرانی به لیگ قهرمانان آسیا داده است. همچنین تنها نفت تهران نتوانسته تا خود را آسیایی کند و احتمالاً ذوب آهن اصفهان جایش را خواهد گرفت.

حال چند نکته باقی‌مانده که ذکر این نکات خالی از لطف نیست. اول این‌که ممکن است عزیزان طلبکاری که از سیاهه سرخابی‌ها برای دریافت طلبشان جامانده باشند، مستقیماً به مقر فدراسیون فوتبال مراجعه و شکایت کنند و…!

دوم آن که فدراسیون فوتبال و سرخابی‌ها باید از هم‌اکنون به فکر عدم برگزاری دربی در آلمان باشند که باشگاه بیله فلد به عنوان میزبان خواهان دریافت غرمان شده…!

سوماً و مهم‌تر از همه آن‌که در صورت لو رفتن سند‌سازی، کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند به راحتی تیم ملی ایران را از مسابقات جام ملت‌های آسیا حذف کند و…!!

 

به امید روزهای خوب و سندسازی‌های بدون مشکل و پاک کردن صورت‌های مسأله به جای حل آن…