لزوم ظرفیت‌سازی نهادهای قضایی و داوری در حوزه حقوق احداث

لزوم ظرفیت‌سازی نهادهای قضایی و داور...

    تغییرات و پیشرفت های روز افزون نظام اجرایی پروژه ها و نیز استراتژی واگذاری کارها ...

اصلاح قانون یا نگارش قانونی با ابهامات و نواقص بیش‌تر

اصلاح قانون یا نگارش قانونی با ابهام...

بررسی پیش نویس طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازها...

جایگاه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور در برگزاری مناقصات کجاست؟

جایگاه قانون حداکثر استفاده از توان ...

    براساس بند د ماده 13 قانون برگزاری مناقصات «در صورتی که نیاز به برگزاری مناقصه بی...

اما و اگرهای اخذ کارمزد توسط سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد)

اما و اگرهای اخذ کارمزد توسط سامانه ...

    گسترش جوامع و پیچیدگی بیشتر امور اجتماعی و ضرورت تمهید روش‌های جدیدی که بتوان اقد...

پایگاه جامع اطلاعات مناقصات مزایدات ایران

اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 03-03-97

اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 03-03-97

03 خرداد 1397 307
تعداد مناقصات 87 تعداد مزایدات 20 مشارکت 1 خرید خدمات0 فروش 0 برای دریافت رایگان! اطلاعات مناقصه مزایده کلیک کنید ( داخلی )
برای دانلود رایگان آخرین شماره راهنمای مناقصه مزایده کلیک کنید
اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 02-03-97
02 خرداد 1397 1296
اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 01-03-97
01 خرداد 1397 2131
اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 31-02-97
31 ارديبهشت 1397 2158
اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 30-02-97
30 ارديبهشت 1397 2173
اطلاعات جامع مناقصات و مزایدات ایران 29-02-97
29 ارديبهشت 1397 2194

    فرآیند مناقصه ای با تعیین برآورد آغاز شده و پس از طی حدود هفت ماه از آغاز آن و پشت سر گذاشتن مراحلی از جمله تعیین معیارهای ارزیابی کیفی توسط کمیته فنی بازرگانی ، تهیه اجزای یک تا هشت بند الف ماده شش آیین نامه نظام مستندسازی و اطلاع رسانی مناقصات ، تایید آن توسط مدیریت های حقوقی و قراردادهای مالی ، HSE و واحد متقاضی و تصویب آن توسط کمیسیون مناقصات ، چاپ آگهی ارزیابی کیفی و به تبع آن تحویل و دریافت اسناد استعلام ارزیابی کیفی ، توزیع اسناد مناقصه و برگزاری جلسات بازدید از محل های اجرای پروژه و پرسش و پاسخ و رفع ابهامات و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان در مناقصه ، دریافت پاکت های الف ، ب و ج شرکت کنندگان و در نهایت برگزاری جلسه بازگشایی پاکت ها در کمیسیون مناقصات ، با مصوبه کمیسیون مناقصات به استناد بند « ز » ماده شش قانون برگزاری مناقصات و بدون هیچ گونه استنادی به موارد مندرج در بند الف ماده 24 قانون برگزاری مناقصات تجدید گردید.

این در حالی بود که قیمت شرکت‌های اول و دوم شرکت‌کننده در مناقصه به ترتیب 3.6 و 3.9 درصد از برآورد مصوب مناقصه کم‌تر است و یکی از این شرکت‌ها در سال گذشته انجام دهنده این خدمات بوده است.

کمیسیون مناقصات به استناد بند «ز» ماده 6 قانون برگزاری مناقصات که در مقام جواز اختیار تصمیم‌گیری به کمیسیون مناقصات می‌باشد، مناقصه مورد بحث را تجدید نموده است در حالی که بند «ز» ماده 6 قانون برگزاری مناقصات، تصمیم‌گیری در خصوص لغو و یا تجدید مناقصه را به کمیسیون مناقصات واگذار نموده و ماده 24 قانون برگزاری مناقصات، دلایل لغو یا تجدید مناقصات را بیان کرده است.

مطابق بند الف ماده 24 یاد شده، «مناقصه در شرایط زیر تجدید می‌گردد: 1- کم بودن تعداد مناقصه‌گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه، 2-امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد، 3- پایان مدت اعتبار پیشنهادها، 4- رأی هیأت رسیدگی به شکایات، 5- بالا بودن قیمت‌ها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.» در مناقصه مذکور امکان استناد به هیچ یک از این موارد امکان‌پذیر نمی‌باشد.

تصمیم گرفته شده توسط کمیسیون مناقصات مبنی بر تجدید فرایند برگزاری مناقصه صرف نظر از صحیح یا غلط بودن آن، از 3 منظر در آینده، مناقصه‌گزار را با چالش روبه‌رو خواهد کرد:

1-سؤالات دستگاه‌های نظارتی: سؤالات دستگاه‌های نظارتی عموماً از دو جنس می‌باشد؛

اول این‌که آیا در اتخاذ این تصمیم قوانین و مقررات موضوعه رعایت شده است؟ که به شرح گفته شده بالا، از آن جهت که مصوبه کمیسیون مناقصات مستند به هیچ یک از بندهای پنج‌گانه بند الف ماده 24 قانون برگزاری مناقصات نبوده، لذا مستند به قانون نبوده و محل ایراد است.

دوم آن‌که آیا این تصمیم در جهت صرفه و صلاح مناقصه‌گزار می‌باشد؟ از آنجایی که فرایند برگزاری مناقصه با شفافیت کامل برگزار شده، قیمت‌های ارایه شده تماماً مستند به دلایل کامل بوده و این دلایل در کمیته فنی بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کم‌تر از برآورد مصوب در کمیسیون مناقصات می‌باشد و تجدید مناقصه علاوه بر هزینه‌هایی که به مناقصه‌گزار وارد خواهد کرد، در نهایت با توجه به زمان برگزاری مناقصه و کشف قیمت انجام شده در مناقصه، باعث بالا رفتن قیمت‌های مناقصه‌گران خواهد شد، تصمیمی مغایر با صرفه و صلاح مناقصه‌گزار می‌باشد.

2-انجام مناقصه جدید با توجه به مشخص نبودن دلیل تجدید مناقصه:

از آنجایی که دلیل تجدید مناقصه در مصوبه کمیسیون مناقصات ذکر نگردیده است، انجام فرایند مناقصه جدید چالش علیحده برای مناقصه‌گزار ایجاد خواهد کرد. در هر یک از موارد پنجگانه بند الف ماده 24 قانون برگزاری مناقصات مشخص است که مناقصه‌گزار باید چه رویکردی را در انجام فرایند مناقصه در پیش بگیرد که منجر به انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد و انجام کار گردد. به عبارت دیگر برای مناقصه‌گزار مشخص نمی‌باشد که چه فرایندی را در پیش بگیرد که زحمات صورت گرفته در برگزاری مناقصه، منجر به تجدید آن نشود.

3-انتخاب پیمانکار برای انجام موضوع مناقصه تا زمان پایان فرایند مناقصه:

از آنجایی که نمی‌توان موضوع مناقصه را ر‌‌ها کرد و برای انجام آن باید چاره‌ای اندیشید، از نظر مالی انتخاب پیمانکار جدید باید یا از طریق قراردادهای منعقده حال حاضر انجام شود یا از طریق ترک تشریفات که هر کدام از این دو انتخاب پیامد‌ها و چالش‌هایی برای مناقصه‌گزار ایجاد می‌نماید که مهم‌ترین این پیامدها، پیامدهای مالی است. زیرا با کشف قیمت به وجود آمده در این مناقصه انتخاب پیمانکار با بیش‌تر از این قیمت به صرفه و صلاح مناقصه‌گزار نبوده و انتخاب پیمانکاری که با کم‌تر از این قیمت حاضر به فعالیت باشد، در یک فرایند غیررقابتی، هم دشوار بوده و هم پیامدهای خاص خود را دارد.

مریم جریانی- کارشناس مناقصات

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

انتخاب سردبیر

جلای طلای سرخ با مس سرچشمه

جلای طلای سرخ با مس سرچشمه

جلای طلای سرخ با مس سرچشمه محمد قره‌داغلی- شرکت ملی صنایع ...

1397-03-03
ایران؛ بالا‌ترین نرخ رشد علم دنیا !

ایران؛ بالا‌ترین نرخ رشد علم دنیا !

ایران؛ بالا‌ترین نرخ رشد علم دنیا ! بررسی جبهه‌های تحقیق د ...

1397-03-03
درخواست‌های صنفی کامیون‌داران شنیده شد

درخواست‌های صنفی کامیون‌داران شنیده شد

فریاد کامیون‌داران از دست واسطه‌ها و افزایش قیمت قطعات یدکی ...

1397-03-03
زنگ خطر برای تولیدکنندگان باتری خودرو به صدا درمی آید

زنگ خطر برای تولیدکنندگان باتری خودرو به صدا درمی آید ...

با صادرات بی‌رویه کنسانتره و شمش سرب زنگ خطر برای تولیدکنند ...

1397-03-03
چالش صندوق مکانیزه فروش

چالش صندوق مکانیزه فروش

چالش صندوق مکانیزه فروش نبود زیرساخت‌ها یا امتناع اصناف گ ...

1397-03-03
بخش خصوصی فعال؛ شاه مهره صفحه شطرنجی تحریم‌ها

بخش خصوصی فعال؛ شاه مهره صفحه شطرنجی تحریم‌ها

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام آب و برقی با ابلاغ آیین‌نامه جدید ب ...

1397-03-03
شبه‌دولتی‌ها ترمز برگزاری مناقصات شده‌اند

شبه‌دولتی‌ها ترمز برگزاری مناقصات شده‌اند

شبه‌دولتی‌ها ترمز برگزاری مناقصات شده‌اند   گروه اقتصاد ک ...

1397-03-03
مهر، ماه خوشحالی معلمان می‌شود؟

مهر، ماه خوشحالی معلمان می‌شود؟

نگاهی به طرح رتبه‌بندی معلمان در برنامه ششم توسعه مهر، ماه ...

1397-03-03
کسب‌وکارهای کوچک در ایران و راه‌های توسعه آنها

کسب‌وکارهای کوچک در ایران و راه‌های توسعه آنها

کسب‌وکارهای کوچک در ایران و راه‌های توسعه آنها گروه تجارت- ...

1397-02-03
سایه‌روشن‌های اجرای برنامه ششم!

سایه‌روشن‌های اجرای برنامه ششم!

سایه‌روشن‌های اجرای برنامه ششم! گروه اقتصاد کلان- برنامه ش ...

1397-02-03
«زیمنس» رفت؛ توان داخلی مانده است!

«زیمنس» رفت؛ توان داخلی مانده است!

«زیمنس» رفت؛ توان داخلی مانده است! رامین شاهی - اروپایی‌ها ...

1397-02-03
عطر طلای سرخ در بورس کالا پیچید

عطر طلای سرخ در بورس کالا پیچید

اتفاقی بی‌نظیر در جهان عطر طلای سرخ در بورس کالا پیچید مسع ...

1397-02-03