آبشار «گویله» جلوه‌ای زیبا از جنگل‌های مریوان

آبشار «گویله» جلوه‌ای زیبا از جنگل‌های مریوان ناصر بهزادفر- آبشار گویله در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی مریوان، نزدیک به روستای گویله و در راه مریوان به سقز قرار دارد. آبشار گویله از کوهستان‌های منطقه سرچشمه می‌گیرد و در میان جنگل‌های پر پوشش منطقه مرزی کردستان قرار دارد و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر […]

آبشار «گویله» جلوه‌ای زیبا از جنگل‌های مریوان

ناصر بهزادفر- آبشار گویله در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی مریوان، نزدیک به روستای گویله و در راه مریوان به سقز قرار دارد.

آبشار گویله از کوهستان‌های منطقه سرچشمه می‌گیرد و در میان جنگل‌های پر پوشش منطقه مرزی کردستان قرار دارد و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد.

آبشار گویله یکی از چشم‌اندازهای زیبای مسیر سقز به مریوان است که از میان پیچ و تاب‌های جاده جنگلی و قدیمی سقز به مریوان سر بر می‌آورد و به عمق دره می‌ریزد.

آب این آبشار پس از پیوستن به چم گردلان و عبور از روستای گویله، نهایتاً به رودخانه سیروان سرازیر می‌شود.

آبشار گویله در فصل بهار به واسطه پر آب بودن از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود و در برخی از روزهای فصل زمستان نیز به دلیل سرمای هوا و یخ‌زدگی آبشار، منظره بدیع و چشم‌نوازی به وجود می‌آید که علاقه‌مندان به طبیعت را به حیرت وا می‌دارد.

وضعیت پوشش گیاهی منطقه: از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی می‌باشد. مانند: گنگر، شنگ، غاز یاخه‌، ریواس، گاو زبان ، پونه، علف چشمه،آویشن، پیاز کوهی (کنیوال)، هه لامه، مه نی و … می‌باشد.

آبشار گویله در اواخر زمستان و اوایل فصل‌ بهار از مکان‌های دیدنی‌ و زیبای‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شود.

قبل از آبشار، دشت حاصلخیز و زیبای دشت و میل وجود دارد و با شروع فعالیت‌های کشاورزی در منطقه، استفاده وسیعی از این آب به عمل می‌آید.

به این دلیل، در اواخر بهار تا شروع مجدد بارش در پاییز، آبشار تقریباً بدون آب خواهد بود.

مسیر دسترسی

این آبشار در ۳۵ کیلومتری شهرستان مریوان و در نزدیکی روستای گویله قرار دارد.

همچنین این آبشار از جاده مریوان به سقز قابل مشاهده است و فاصله آن تا جاده حدود یک کیلومتر است.

مدت زمان کوهپیمایی تا کنار آبشار، حدود ۴۰ دقیقه است.

منابع:

سیتی پدیا

زریوار خبر

 

گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج