آتی و آپشن، تغییرات قیمتی را بیمه می‌کند

آتی و آپشن، تغییرات قیمتی را بیمه می‌کند تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف و سرمایه‌گذاران نیاز به پوشش ریسک در مقابل تغییرات نرخ دارند که راه‌اندازی و توسعه قراردادهای آتی و آپشن در بورس کالای ایران می‌توان این نیاز فعالان اقتصادی را پوشش دهد. به گزارش ایسنا، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان […]

آتی و آپشن، تغییرات قیمتی را بیمه می‌کند

تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف و سرمایه‌گذاران نیاز به پوشش ریسک در مقابل تغییرات نرخ دارند که راه‌اندازی و توسعه قراردادهای آتی و آپشن در بورس کالای ایران می‌توان این نیاز فعالان اقتصادی را پوشش دهد.

به گزارش ایسنا، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: طی سال‌های گذشته بیش‌تر حجم معاملات بورس کالای ایران را معاملات فیزیکی تشکیل می‌داد اما این بورس در چند سال اخیر به سمت توسعه بازار مالی به خصوص ابزارهای مشتقه حرکت کرده که البته هنوز در ابتدای راه است.

روح‌ا…میرصانعی ادامه داد: راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله سکه یکی از مواردی است که به افزایش حجم معاملات مشتقه در بورس کالا کمک می‌کند که رفته‌رفته با آشنایی فعالان بازار از نحوه این گونه معاملات، قراردادهای مشتقه بر روی سایر کالا‌ها نیز راه‌اندازی خواهد شد.

دبیر کل کانون کارگزاران با اشاره به این‌که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف نیاز به پوشش ریسک در مقابل تغییرات نرخ دارند، عنوان کرد: این بازارهای جدید در اقتصاد ما یعنی معاملات آپشن و آتی ابزاری هستند که این افراد می‌توانند با بهره گرفتن از آن، فعالیت خود را در مقابل تغییرات نرخ پوشش دهند و به عبارتی سرمایه خود را بیمه کنند. وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی با توسعه این ابزار‌ها می‌توانند استراتژی‌های مختلفی در بازار مشتقه اتخاذ کنند و با خیال آسوده‌تری به فعالیت تولید و همچنین سرمایه‌گذاری بپردازند.

او با بیان این‌که امکان دارد معاملات آپشن سکه به سبک آمریکایی هم در بورس کالا ایجاد شود، تأکید کرد: با استفاده از قرارداد اختیار معامله سکه، فعالان این بازار می‌توانند از استراتژی‌های ترکیبی بهره‌مند شوند و در مقابل تغییرات نرخ خود را بیمه کنند که در آینده با راه‌اندازی آپشن کالاهای دیگر، فعالان آن بازار‌ها نیز چنین مزیتی خواهند داشت.