بورس کالا برای میلیون‌ها کشاورز نان می‌شود

بورس کالا برای میلیون‌ها کشاورز نان می‌شود بهره‌مندی میلیون‌ها کشاورز از بورس، حرکتی در مسیر اقتصاد مقاومتی است. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دولت‌ها برای حمایت از کشاورزان در تأمین کالاهای استراتژیک و اساسی همواره یارانه‌هایی را در نظر می‌گیرند، اما ضعف‌های اجرایی در گذشته باعث نارضایتی کشاورزان بوده که بیش‌تر در دو […]

بورس کالا برای میلیون‌ها کشاورز نان می‌شود

بهره‌مندی میلیون‌ها کشاورز از بورس، حرکتی در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دولت‌ها برای حمایت از کشاورزان در تأمین کالاهای استراتژیک و اساسی همواره یارانه‌هایی را در نظر می‌گیرند، اما ضعف‌های اجرایی در گذشته باعث نارضایتی کشاورزان بوده که بیش‌تر در دو حوزه تأخیر در پرداخت و هدفمند نبودن حمایت‌ها متمرکز است.

از این رو دولت یازدهم برای رفع این معضلات اقدام به بازنگری و اصلاح عملیاتی طرح «خرید تضمینی محصولات کشاورزی» کرد.

در این طرح تلاش شده است تا براساس مردمی کردن اقتصاد از یک سو سرعت خرید و دریافت پول محصولات بیش‌تر شده و برای این منظور از بورس کالا برای اولین بار استفاده شده و از سوی دیگر کیفیت محصولات نیز مدنظر قرار گیرد.

به علاوه با استفاده از ابزارهای مالی جدید تأمین منابع از روش اوراق مرابحه نیز در سال جاری برای اولین بار عملیاتی شد تا با استفاده از روش‌های نوین میلیون‌ها کشاورز باطیب خاطر و انگیزه بیش‌تر به تولید محصولات کالاهای اساسی پرداخته و حرکت به سمت مقاوم‌سازی اقتصاد در بخش تأمین کالاهای اساسی باگام‌های استوارتر و سریع تر انجام شود.

در طرح جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی که برای ذرت و جو عملیاتی شده و قرار است برای گندم نیز اجرایی شود کشاورز از زمان تحویل کالای خود به انبار، امکان معامله در بورس را پیدا می‌کند.

اگر قیمت فروخته شده کم‌تر از قیمت حمایتی دولت پایین تر باشد، تفاوت ان را دولت به کشاورز پرداخت می‌کند.

پول کشاورز تا ۳روز کاری بعد از انجام معامله به حساب شخصی کشاورز واریز می‌شود که باعث افزایش سطح رضایت کشاورزان شده است.

به علاوه اجرای این طرح سبب شده است بار مالی دولت کم‌تر شود که به عنوان مثال برای محصول جو، دولت به جای پرداخت هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برای خرید از کشاورزان، تنها حدود ۳۴۰میلیارد تومان پرداخت کرد.

ضمن این‌که کشاورزان با سازوکار بازار آشنا شدند و برای بیش از ۶۵هزار کشاورز تولیدکننده جو دامی، کد سهامی صادر و اطلاعات آنها ثبت شد که نقش مهمی در کاهش نقش واسطه‌ها و ایجاد حداکثر سود برای تولیدکنندگان در زنجیره تأمین کالا از تولید کننده تا مصرف‌کننده دارد.

این طرح در سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی در استان خوزستان اجرایی شد و در نهایت در سال ۱۳۹۵ جو و ذرت را به‌طور عمومی با مکانیزم قیمت تضمینی در بورس عرضه کند.

در سال جاری برای خرید گندم نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل اوراق مرابحه که امکان جدیدی در بازار سرمایه است، تأمین شد.

این اقدام نقش مؤثری در رشد اقتصادی کشور در بخش کشاورزی ایفا می‌کند و گام‌های جدی در تحقق بندهای مهم اقتصاد مقاومتی بوده که به این شرح است:

 تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.

 محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.

 استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی.

 سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش

 افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (به‌ویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.

 تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).

 مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید.

 اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.

 صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه‌ دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.

 

 شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و…