معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی رازی

معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی رازی   بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هرچه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در […]

معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی رازی

 

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هرچه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا همچون هفته‌های گذشته در اولین روز هر هفته به معرفی یکی از شرکت‌های حاضر در بورس کالا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پتروشیمی رازی

تاریخچه

شرکت پتروشیمی رازی یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کودهای ازته و فسفاته و مواد شیمیایی کشور می‌باشد. اولین فاز این مجتمع در سال ۱۳۴۹و به دنبال عملیات ساختمانی ۴ ساله به بهره برداری رسید. این مجتمع بزرگ‌ترین تولید کننده آمونیاک، کود اوره، اسید سولفوریک و گوگرد و تنها تولیدکننده اسید فسفریک و کود دی‌آمونیوم فسفات در ایران عزیز می‌باشد. مواد اولیه مصرفی این مجتمع گازترش، خاک فسفات، آب و هوا می‌باشند که گاز مصرفی از چاه‌هایی به عمق ۳۹۶۰ الی۴۲۷۰ متر واقع در منطقه مسجد سلیمان تأمین می‌شود. این گاز حاوی ۲۴ درصد سولفید هیدروژن می‌باشد و از طریق خط لوله ۲۰ اینچی به طول ۱۷۴ کیلومتر به مجتمع رازی ارسال می‌شود و بعد از جداسازی سولفید هیدروژن در واحد تصفیه گاز و سوزاندن آن گوگرد مذاب تولید شده به سه واحد اسید سولفوریک ارسال می‌شود و گاز شیرین هم به واحد آمونیاک ارسال می‌شود. خاک فسفات از کشورهایی نظیر مراکش، توگو، اردن و تونس تأمین می‌شود و از طریق کشتی، حمل و در اسکله‌های اختصاصی این مجتمع تخلیه می‌شود و در انبار خاک فسفات جهت مصرف برای واحد اسید فسفریک انبارش می‌شود. در واحد اسیدفسفریک با به‌کار‌گیری خاک فسفات و اسید سولفوریک، اسید فسفریک تولید می‌شود که در واحدهای دی‌آمونیوم فسفات جهت تولید کود فسفاته به‌کار می‌رود. گاز شیرین نیز به‌عنوان خوراک واحدهای آمونیاک به همراه ازت هوا، به آمونیاک تبدیل می‌شود و آمونیاک حاصله بعد از ترکیب با دی اکسید کربن به اوره تبدیل می‌گردد. لازم به ذکر است که قسمتی از گوگرد مذاب مازاد جهت تبدیل شدن به گوگرد دانه بندی شده به واحد دانه بندی گوگرد ارسال می‌شود.

۱ هدف:

هدف از تهیه نمودار فرایندی مجتمع پتروشیمی رازی اجرای الزام ۴ – ۱ استاندارد ISO 9001 ; 2008 می‌باشد.

مطابق این الزام سازمان باید:     

الف) فرایندهای مورد نیاز سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها را در سرتاسر سازمان شناسایی نماید.

ب) توالی و تعامل این فرایند‌ها را تعیین کند.

ج) معیار‌ها و روش‌های مورد نیاز برای حصول اطمینان از اثربخشی عملیات و کنترل این فرایند‌ها را تعیین نماید.

د) از وجود منابع و اطلاعات لازم برای پشتیبانی عملیات و پایش فرایند‌ها اطمینان حاصل نماید.

ه) فرایند‌ها را پایش و اندازه‌گیری و تحلیل کند.

و) اقدامات اصلاحی برای دستیابی به نتایج برنامه‌ریزی شده و بهبود مستمر این فرایند‌ها را اجرا نماید.

۲ – دامنه کاربرد:

دامنه کاربرد این نمودار فرایندی، کلیه فرایندهای جاری مجتمع پتروشیمی رازی می‌باشد.

۳ – مسؤولیت:

مسؤولیت اجرای هر فرایند با مسؤول تعیین شده در آن فرایند می‌باشد.

مسؤولیت تدوین و بازنگری این نمودار فرایندی با دفتر تضمین کیفیت می‌باشد.

مسؤولیت کلی فرایند‌ها با مدیریت ارشد یا نماینده مدیریت می‌باشد.

۴ – تعاریف:

۴ ۱ فرایند:

مجموعه فعالیت‌هایی را گویند که یک ورودی مشخص را به یک خروجی مشخص تبدیل می‌کند.

۴ ۲ مدیریت فرایند:

به عوامل برنامه‌ریزی، ایجاد، اندازه‌گیری و بهبود فرایند‌ها با ورودی‌ها و خروجیهای تعریف شده، مدیریت فرایند گویند.

الزامات سیستم مدیریت یکپارچه:

مجتمع پتروشیمی رازی یک سیستم مدیریت یکپارچه را ایجاد، مدون، اجرا و نگهداری کرده و بهبود مستمر می‌دهد که الزامات آن در نظام‌نامه مجتمع تشریح گردیده است. توالی و تعامل کلیه فرایندهای شناسایی شده در سازمان، معیار‌ها و شاخص‌های کنترلی آنها مطابق نمودار فرایندی مجتمع پتروشیمی رازی تدوین شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که منابع و اطلاعات مورد نیاز جهت پشتیبانی عملیات و نظارت بر این فرایند‌ها و همچنین نحوه تحلیل این فرایند‌ها در نمودار فرایندی مربوطه آمده است.

کلیه فرایندهایی که توسط تأمین‌کنندگان صورت می‌گیرد نیز شناسایی شده و براساس الزامات استاندارد‌ها، کلیه آن فرایند‌ها مورد کنترل، نظارت و ارزیابی واحدهای مرتبط سازمانی قرار می‌گیرند. قابل ذکر است کلیه تأمین‌کنندگان موظفند کلیه الزامات استانداردهای مورد اشاره از جمله مدارک و سوابق الزامی را تهیه و تأمین نموده و در اختیار سازمان قرار دهند همچنین تأمین‌کنندگان مرتبط نیز در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی می‌شوند.

 

کلیه مستندات از قبیل خط‌مشی سیستم مدیریت یکپارچه، نظامنامه، روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های سازمان پتروشیمی رازی مطابق با نوع فعالیت‌های این سازمان و در واحدهای مختلف سازمان مطابق با صلاحیت کارکنان تدوین شده است.