بورس‌کالا پاسخی به نیازهای سرمایه‌گذاری سکه طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور عنوان کرد بورس‌کالا پاسخی به نیازهای سرمایه‌گذاری سکه طلا معاملات آتی و آپشن سکه و استقبال از آنها در بورس کالا، نشان داده که ابزارهای نوین معاملاتی پاسخگوی نیاز فعالان است، بنابراین می‌توان آینده روشنی برای آن متصور بود، از جمله آن که این بازار مالی سامانه بازار مجازی […]

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور عنوان کرد

بورس‌کالا پاسخی به نیازهای سرمایه‌گذاری سکه طلا

معاملات آتی و آپشن سکه و استقبال از آنها در بورس کالا، نشان داده که ابزارهای نوین معاملاتی پاسخگوی نیاز فعالان است، بنابراین می‌توان آینده روشنی برای آن متصور بود، از جمله آن که این بازار مالی سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه را نیز در دهمین نمایشگاه بورس بانک و بیمه، راه‌اندازی کرد تا مسیر آموزش را برای علاقه‌مندان هموار کند.

به گزارش سایت بورس‌امروز، طلا و سکه از دیرباز به دلیل مصون بودن از تورم و افزایش قیمت، همواره یکی از مهم‌ترین کالاهای مورد نظر ایرانیان برای سرمایه‌گذاری بوده و این فلز گران‌بها در کشور برای سرمایه‌گذاری جایگاه ویژه‌ای دارد.

امروزه معاملات سکه طلا در محیطی شفاف و به دور از واسطه‌گری، در بستری امن همچون بورس کالای ایران انجام می‌شود. در واقع، تجربه انجام معاملات آتی و آپشن سکه طلا و اقبال از آنها در بورس کالا، نشان داده که فعالان بازار از ابزارهای نوین معاملاتی در این بازار نیز استقبال می‌کنند و می‌توان آینده روشنی برای آنها متصور بود.

به همین دلیل با محمد کشتی‌آرای فرییس اتحادیه طلا و جواهر کشور هم صحبت شدیم تا علاوه بر این‌که روند کلی قیمت طلا را طی سال ۹۵ مرور می‌کند و پیش‌بینی از قیمت‌ها در سال جاری دارد، در خصوص این ابزارهای نوین و کارکردهای آن نیز اظهار نظر کند.

*ابتدا می‌خواهیم مروری بر روند قیمتی طلا و سکه در سال گذشته داشته باشید و این که آیا طی مدت مذکور قیمت سکه در بازار داخلی دارای حباب بوده است؟

از ابتدای سال ۱۳۹۵ قیمت جهانی طلا به‌طور متوسط تا پایان اسفند، حدود ۱۰۰ دلار افزایش داشته که این افزایش همزمان با افزایش قیمت ارز بوده است. در واقع، نسبت به ابتدای سال جاری که دلار در قیمت‌هایی حدود ۳۵۰۰ تومان بود، سکه نیز به‌طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان گران شده است.

در مجموع طی سال ۹۵، قیمت طلا، سکه و ارز با افزایش همراه بود و بر این اساس، قیمت‌ سکه نیز در بازار داخلی به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشت. بنابراین، در مقایسه قیمت سکه در پایان سال نسبت به ابتدای سال، یک حباب حدود ۵ تا ۶ درصدی نسبت به قیمت واقعی وجود داشت که ناشی از تقاضای موجود در بازار بود که البته این روند موقتی بود، چرا که حجم تقاضا در روزهای پایانی سال کاهش یافت و منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا شد. به این ترتیب، به‌طور خودکار(اتوماتیک) قیمت سکه متعادل شد.

*پیش‌بینی شما در مورد قیمت طلا و سکه در سال ۹۶ چیست؟

قیمت طلا در سال جاری نامشخص است و نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی از آن داشت. با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و مباحث مطرح شده از سوی ترامپ، نگرانی‌های زیادی در عرصه اقتصاد جهانی ایجاد شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد، با سیاست‌های کنونی ترامپ، قیمت طلا در سال جدید، روند کاهشی داشته باشد. با نگاه خوش‌بینانه، اگر افزایش را در قیمت جهانی طلا پیش‌بینی نکنیم، کاهش قیمت را نیز نمی‌توان متصور بود.

*آیا معاملات آتی و اختیار معامله طلا می‌تواند به رفع تقاضای کاذب در بازار سکه و طلا کمک کند؟

خیر. تقاضای موجود در بازار به صورت فیزیکی است یعنی کسی که الان ۲۰ عدد ربع سکه می‌خواهد، نمی‌تواند بلافاصله از بورس کالا آن تعداد طلای مورد نیاز خود را تهیه و دریافت کند؛ بنابراین وارد بازار می‌شود و به عنوان یک تقاضا بلافاصله مبادرت به خرید سکه می‌کند. بر این اساس، نمی‌توان این تقاضا را به سمت بورس سوق داد.

در واقع هدف از خرید سکه به صورت فیزیکی، مصرف آن است، اما در هنگام سرمایه‌گذاری، فرد سپرده و سرمایه‌ای دارد و در نظر دارد این سرمایه خود را از تورم مصون دارد. به این ترتیب، سرمایه خود را به سکه تبدیل می‌کند و از آنجایی که خرید فیزیکی سکه و نگهداری آن با نگرانی‌هایی مانند دزدی، دستبرد و سرقت همراه است، این فرد به جای خرید فیزیکی سکه از بازار، با استفاده از قراردادهای موجود در بورس کالا سکه را خریداری می‌کند. به این نحو چون در بورس کالا سکه‌ای تحویل نمی‌شود، هیچ نوع تقاضای کاذبی هم به وجود نمی‌آید.

*آیا می‌توان سازوکاری برای رفع تقاضای فوری سکه در بورس اندیشید؟ یعنی فرد در هنگام نیاز بلافاصله از امکان تهیه سکه در بورس کالا برخوردار شود؟

بورس می‌تواند با دریافت مجوز از اتحادیه طلا و جواهر از امکان تحویل فوری سکه برخوردار شود. چرا که صدور مجوز برای خرید و فروش سکه در اختیار اتحادیه است.

*آیا اتحادیه طلا حمایتی از بورس کالا برای رونق معاملات انواع قراردادهای سکه انجام داده است؟

 

اتحادیه طلا و جواهر از روز اول تأسیس بورس کالا، همراه با این بورس بوده و هر نوع کمک و مساعدت از نظر اطلاعات و پشتیبانی از سوی اتحادیه طلا و جواهر انجام شده است. علت این امر هم شفافیت و ایمنی معاملات در بورس کالا است.