معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی آبادان

معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی آبادان   بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هرچه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در […]

معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی آبادان

 

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هرچه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا همچون هفته‌های گذشته در اولین روز هر هفته به معرفی یکی از شرکت‌های حاضر در بورس کالا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پتروشیمی آبادان

در اواخر سال ۱۳۴۲ انستیتو نفت فرانسه از طریق سازمان برنامه و بودجه مأمور شد تا در مکان ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران مطالعات جامعی به عمل آورد. این مطالعات منجر به تأسیس شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت ۷۴ درصد سهم شرکت ملی پتروشیمی و ۲۶درصد سهم شرکت بی.اف.گودریج آمریکا شد.

در سال ۱۳۴۶ عملیات ساختمانی مجتمع توسط شرکت لاماس آمریکا آغاز و در سال ۱۳۴۸ رسماً به بهره‌برداری رسید. ظرفیت اولیه تولید سالانه ۲۰۰۰۰ تن پی‌وی‌سی، ۱۰۰۰۰ تن دود سیل بنزن و ۲۴۰۰۰ تن سود سوزآور بوده است. در سال ۱۳۵۴ طرح گسترش به منظور افزایش تولید پی‌وی‌سی به ۶۰۰۰۰ تن در سال به اجرا در آمد.

مجتمع پتروشیمی آبادان در طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷در اثر آتش جنگ ۸ ساله ایران و عراق ویران شد. پس از پایان جنگ، پتروشیمی آبادان توسط نیروهای متخصص مجتمع بازسازی شد.

تولید پی‌وی‌سی در سال ۱۳۸۴ به حدود ۶۰۰۰۰ تن افزایش یافت. رسیدن به تولید سالانه ۱۱۰۰۰۰ تن پی‌وی‌سی هدف طرح توسعه آینده مجتمع در طی چند سال آینده می‌باشد.

همچنین شرکت پتروشیمی آبادان دارای دو شرکت تابعه پاسارگاد و پولیکا نوین می‌باشد.

پاسارگاد

این شرکت به منظور استفاده بهینه ازحدود ۱۲۶ هکتار اراضی واقع در منطقه آزاد تجاری اروند بین رودخانه کارون و کانال مارِد (حفار شرقی خرمشهر) با سرمایه یک میلیارد ریال در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۸۳ تأسیس شد. با توجه به ظرفیت‌های موجود منطقه و استفاده از تسهیلات مؤسسات بین‌المللی و بانک‌های داخلی و همچنین استفاده از مزایای قانونی پیش‌بینی شده در برنامه‌های دولت و ایجاد زمینه ترغیب مشارکت‌کنندگان، آینده مطلوبی را برای سهامداران پتروشیمی آبادان نوید می‌دهد.

تا تاریخ این گزارش مالکیت ۷۶ هکتار از اراضی مذکور به صورت قانونی به نام پتروشیمی آبادان ثبت شده است.

پولیکا نوین

این شرکت قبلاً تحت عنوان کارخانه پولیکا واقع در شهر صنعتی کرج، تولیدکننده انواع لوله‌های سخت P.V.C اتصالات P.V.C و قطعات تزریقی– انواع گرانول‌های نرم و خشک و مواد پلیمری مهندسی بوده و شامل واحدهای زیر می‌باشد:

واحد تولید لوله P.V.C با ظرفیت سالانه ۴۸۰۰ تن

واحد تولید گرانول با ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ تن

واحد تولید اتصالات با ظرفیت سالانه ۱۰۰۰ تن

در نیمه دوم سال ۱۳۸۲ به منظور همگامی با بهینه‌سازی و توسعه مجتمع پتروشیمی آبادان و هموار‌سازی مسیر توسعه این واحد، با تأسیس شرکتی مستقل با نام شرکت تولیدی پلیمر‌های صنعتی پولیکا نوین به فعالیت تولیدی خود تداوم بخشیده است و اموال کارخانه پولیکا از تاریخ ۰۱/۰۹/۱۳۸۲ به شرکت مذکور انتقال یافته و هم اکنون به صورت شرکتی مستقل اداره می‌شود.

 

طی سال ۱۳۸۳ سرمایه این شرکت از مبلغ یک میلیارد ریال به ۴۱ میلیارد ریال افزایش یافته است. هم اکنون شرکت مذکور در جهت توسعه محصول و توسعه بازار فعالیت‌های مطلوبی را آغاز کرده است تا همگام با طرح توسعه و بهینه‌سازی پتروشیمی آبادان در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده موفقیت‌های لازم را کسب کند.