«سامانه مجازی معاملات مشتقه» ابزاری برای گسترش فرهنگ معاملاتی

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا مطرح کرد «سامانه مجازی معاملات مشتقه» ابزاری برای گسترش فرهنگ معاملاتی  ناصرپور به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالای ایران، ریسک خاصی را به مشتریان تحمیل نمی‌کند و آنان را قادر می‌سازد تا در فضایی کاملاً عملیاتی با سازوکار معاملات مشتقه […]

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا مطرح کرد

«سامانه مجازی معاملات مشتقه» ابزاری برای گسترش فرهنگ معاملاتی

 ناصرپور به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالای ایران، ریسک خاصی را به مشتریان تحمیل نمی‌کند و آنان را قادر می‌سازد تا در فضایی کاملاً عملیاتی با سازوکار معاملات مشتقه آشنایی پیدا کنند.

علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، با اعلام این‌که سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالای ایران در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به صورت رسمی راه‌اندازی شد به سنا گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه شبیه‌سازی معاملات بازار واقعی بورس کالای ایران در حوزه مشتقه است که شامل قراردادهای آتی و اختیار به صورت معاملات مجازی می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: عمده هدف ایجاد بازار مجازی، آموزش و فرهنگ‌سازی فعالان بازار هست پیش از این‌که بخواهند وارد بازار واقعی بشوند.

این مقام مسؤول ادامه‌داد: سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالای ایران، ریسکی را به مشتریان متحمل نمی‌کند، بدین معنا که آنان با اعتبار مجازی وارد بازار می‌شوند و می‌توانند با سازوکار معاملات و جزییات بازار آشنا شوند. طبیعی است که در این حالت، سرمایه‌گذاران به هنگام ورود به بازار واقعی، توانایی‌های بیش‌تری در حوزه معاملاتی خواهند داشت و می‌توانند با سطح آگاهی بیش‌تری که ناشی از تجربه واقعی و تجربه عملیاتی در بازار مجازی است، معاملات را انجام دهند و در نتیجه تریدهای موفق‌تری در حوزه معاملات مشتقه داشته باشند.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا در خصوص سازوکار این سامانه اظهارداشت: این سامانه، سازوکار اجرایی متفاوتی با معاملات واقعی ندارد؛ به گونه‌ای که انگار فرد در بازار واقعی این معاملات را انجام می‌دهد با این تفاوت که نحوه ورود به این بازار بسیار ساده تر از بازار واقعی است.

وی ادامه‌داد: برای نمونه در معاملات واقعی، سرمایه‌گذاران لازم است از طریق یک کارگزار اقدام به گرفتن کد معاملاتی کنند. برای گرفتن کد معاملاتی نیز باید مدارک احراز هویت بفرستد. مدارک احراز هویت باید از طریق کارگزار به بورس ارسال شود. بورس نیز پس از این مراحل، اقدام به صدور کد می‌کند و پس از آن فرد اقدام به افتتاح حساب بانکی خواهد کرد و در نهایت بعد از واریز وجوه به حساب بانکی، سرمایه‌گذار می‌تواند وارد معاملات شود.

ناصرپور در مورد این سازوکار در مورد سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالا ابرازداشت: در این سامانه روند ذکر شده بسیار ساده شده است. بدین معنا که سرمایه‌گذار می‌تواند با ورود به سایت vdex.ir اقدام به ثبت نام در این سامانه کند.

وی روند ثبت نام در این سامانه را اینگونه توضیح داد: نخست فرد اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد می‌کند. پس ازچند دقیقه، نام کاربری و رمز عبور برای ایشان ارسال می‌شود و او با داشتن نام کاربری و رمز عبور از همان vdex.ir می‌تواند وارد صفحه معاملاتی خود شود و اقدام به گرفتن موقعیت در بازار معاملات مجازی کند.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با بیان این‌که سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالا ابزاری مناسب برای گسترش فرهنگ معاملاتی ابزار مشتقه کالایی در کشور است، عنوان‌کرد: این ابزار سطح دسترسی به بازار را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود تا معاملات را بازار توسعه یابد.

 

ناصرپور در انتهای گفت‌و‌گوی خود به قابلیت‌های این سامانه اشاره کرد و اظهارداشت: از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به‌کاربری آسان، قابلیت مشاهده پرتفوی لحظه‌ای، تفکیک معاملات به صورت موقعیت‌های باز و بسته شده، امکان انتخاب مبلغ اولیه سرمایه، مشاهده سود و زیان لحظه‌ای و مشاهده موجودی حساب در لحظه و با معامله هر قرارداد اشاره کرد.