بورس کالا مانع دامپینگ تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی

بورس کالا مانع دامپینگ تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی برای بین‌المللی کردن بورس کالا زیرساخت‌هایی باید فراهم شود تا محصولاتی که در کشور مازاد تولید دارند از بستر بورس کالا صادر شود. مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص برنامه‌های بورس کالا برای بین‌المللی کردن این بازار به سایت عصر مالی گفت: برنامه‌های زیادی برای توسعه […]

بورس کالا مانع دامپینگ تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی

برای بین‌المللی کردن بورس کالا زیرساخت‌هایی باید فراهم شود تا محصولاتی که در کشور مازاد تولید دارند از بستر بورس کالا صادر شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص برنامه‌های بورس کالا برای بین‌المللی کردن این بازار به سایت عصر مالی گفت: برنامه‌های زیادی برای توسعه رینگ صادراتی بورس کالا در دست بررسی است.

وی با اشاره به این‌که محصولاتی در کشور وجود دارند که با مازاد تولید مواجهند، اظهار داشت: به عنوان مثال محصولات پتروشیمی، بعضاً سیمان و کلینکر از جمله محصولاتی هستند که مصرف داخلی آنها کم‌تر از تولید است.

مدیرعامل بورس کالا به عرضه مازاد این محصولات در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: به‌طور معمول محصولاتی که با مازاد تولید مواجه است و تولید آن از مصرف داخلی بیش‌تر است در بازارهای خارجی عرضه می‌شوند اما این عرضه‌ها در شرایط رقابت منفی تولیدکنندگان ایرانی با یکدیگر و دامپینگ صورت می‌گیرد به‌طوری که گاهی کالا در قیمت‌هایی کم‌تر از نرخ تمام شده به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بار‌ها شاهد بودیم که تولیدکننده بازاریابی انجام داده و به محض این‌که قصد فروش کالا به مشتری را داشته است یک تولیدکننده ایرانی دیگر با پیشنهادهایی قیمت‌های پایینتر مطرح کرده و بازار تولیدکننده را گرفته است.

سلطانی‌نژاد با تأکید بر این‌که چنین رفتارهایی باعث می‌شود مزیت‌های نسبی اقتصاد ایران مثل انرژی و مواد اولیه ارزان نصیب سایر کشور‌ها شود، گفت: چنین اتفاقی به‌طور قطع هدف‌گذاری اقتصاد کشور نیست بلکه باید ثروت ملی و کالاهای تولیدی کشور را با قیمت‌های جهانی به بازارهای دنیا عرضه کنیم.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به این‌که بهترین راهکار این است که طرفین عرضه ایرانی بازی یکدیگر را ببینند و هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند، افزود: هماهنگی تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی باعث می‌شود کالای ایرانی در فضایی مبهم و با قیمت‌های پایین عرضه نشود. وی با اشاره به این‌که در این میان واسطه‌هایی هستند که با فرصت طلبی شرایط را بدتر می‌کنند، اظهار داشت: اگر صادرات کالا‌ها از بستر بورس کالا انجام شود فروشندگان بازی یکدیگر را می‌بینند. خریدار بین‌المللی هم مجبور می‌شود در سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا کالا را خریداری کند. بنابراین قیمت‌های کشف شده متعادل تر و بهتر است و باعث حمایت از ثروت ملی می‌شود.

سلطانی‌نژاد کشورهای شریک تجاری ایران را بهترین بازارهایی دانست که در رینگ صادراتی بورس کالا می‌توان به آنها صادرات انجام داد، گفت: ورود بورس کالا به مبادله کالا‌ها در سطح بین‌الملل باعث می‌شود خریداران خارجی وارد قراردادهای دو طرفه‌ای نشوند که ممکن است ریسک پرداخت پول یا تحویل کالا را داشته باشد.

به گفته وی با معاملات بین‌المللی در بستر بورس کالا، معامله گران از مکانیزم تسویه پایاپای اتاق بورس کالا بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به این‌که بحث استاندارد‌ها در معاملات بین‌المللی بسیار مهم است، گفت: ورود پیله‌وران و تاجرانی که به‌طور مستمر روی یک کالای خاص تجارت نمی‌کنند باعث خواهد شد اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی از بین برود. بحث استمرار عرضه و توجه کیفیت نیز موضوعی است که با ورود بورس کالا، اتفاق می‌افتد.

سلطانی‌نژاد در ادامه با تأکید بر این‌که بین‌المللی کردن بورس کالا، کار چندان راحتی نیست به مشکلات و نیازهای این مسیر اشاره کرد و گفت: نیاز ایجاد انبارهایی در نزدیک بازار مصرف بسیار مهم است تا کالا دسترس‌پذیر شود. وی موضوع دیگر را بحث کیفیت و داشتن شرکت‌های بازرسی برای کنترل کیفیت دانست و افزود: بحث بعدی بیمه است. کالایی که برای صادرات آماده می‌شود تا به دست مشتری برسد باید وضعیت بیمه‌‌اش مشخص شود.

مدیرعامل بورس کالا مبادلات مالی را موضوع مهمی دانست و تصریح کرد: باید بررسی کرد کشور مقصد صادرات چه واحد پولی دارد و چگونه می‌توان آن را به تولید کننده ایرانی منتقل کرد. آیا این تبادل با واحدهای پول محلی است و آن پول محلی در مقابل ارزهای رایج جهان چه وضعیتی دارد؟

به گفته وی در صورتی که نوسات ارز محلی بالا باشد صلاح نیست با واحد پول محلی مبادلات انجام شود.

مدیرعامل بورس کالا دیگر موضوعات را حمل و نقل، گمرک و تعرفه دانست و گفت: برخی کشور‌ها تعرفه‌های گمرکی ثابت ندارند.

 

سلطانی‌نژاد در خاتمه تأکید کرد: برای توسعه صادراتی بورس کالا باید چنین زیرساخت‌هایی آماده شود که بخشی آماده و بخشی در حال بررسی است.