معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی اروند

معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی اروند بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هر چه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در […]

معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا، پتروشیمی اروند

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هر چه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا همچون هفته‌های گذشته در اولین روز هر هفته به معرفی یکی از شرکت‌های حاضر در بورس کالا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پتروشیمی اروند

پتروشیمی اروند در راستای آرمان خودکفایی و توسعه صنعتی با هدف تأمین مواداولیه صنایع پایین‌دستی مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) و در زمینی به مساحت ۱۰۸ هکتار احداث شده است.

این مجتمع مجری واحد‌های الفین و EOG.MEG بود که به دلیل انتقال واحد الفین به گچساران و همچنین عقد قرارداد واحد‌های کلر آلکالی، اتیلن دی‌کلراید، وینیل کلراید مونومر و پی‌وی‌سی توسط شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۱ با شرکت اوده از آلمان و سازه از ایران، ساخت و اجرای این مجموعه عظیم به شرکت تاسیس شده اروند محول شد.

مجموعه زنجیره واحد‌های کلر آلکالی(CA)، اتیلن‌دی‌کلراید و وینیل‌کلراید‌مونومر(EDC/VCM) و پلی‌وینیل‌کلراید(PVC) و نیز واحد‌های جانبی همچون اسید‌سولفوریک، واحد اکسیژن(ASU)، واحد(CF)، برج‌های خنک‌کننده، Air plant، کارخانه شستشوی نمک و خطوط انتقال آب نمک می‌باشد.

از جمله محصولات با ارزش این مجتمع می‌توان به کاستیک(NAOH 50درصد)، گاز کلر، آب ژاول، S-PVC.E-PVC.EDC اشاره کرد. قرارداد اجرای طرح مذکور به صورت E.P پس از برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت Uhde آلمان و سازه ایران به عنوان پیمانکاران فازهای مهندسی و تأمین تجهیزات پروژه در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۸۲ منعقد شد.

کارخانه CA (کلر‌آلکالی)

کارخانه کلر‌آلکالی ظرفیت تولیدی بالغ بر ۶۶۰٫۰۰۰ تن در سال کاستیک(NaOH) بر مبنای کاستیک صد در صد و معادل آن ۱٫۳۲۰٫۰۰۰ کاستیک ۵۰درصد را دارد. این واحد به دو خط تولید تقسیم شده که هرکدام ۵۰ درصد از تولید کل را بر عهده دارد.

خوراک این واحد آب نمک با غلظت gr/lit 310-300 است که برای تولید آب نمک ۱٫۱۹۶٫۰۰۰ تن در سال شسته شده از واحد استحصال و شستشوی نمک(مجاور سربندر) به دست می‌آید.

این واحد‌ها را می‌توان به ۴ بخش تقسیم کرد:

۱٫ بخش ته‌نشینی و فیلتراسیون آب نمک (filteration & purification)

۲٫ بخش الکترولیزآب نمک (cellroom)

۳٫ بخش خالص‌سازی کلر و تغلیظ کاستیک و تولید هیدروژن-اسید کلریدریک و آب ژاول (purification unit)

۴٫ واحد تصفیه پساب (wast water treatment)

کارخانه EDC/VCM

هدف از این کارخانه تولید EDC (اتیلن دی کلراید) VCM(وینیل کلراید مونومر) به عنوان خوراک واحد PVC می‌باشد.

این واحد از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اول

شامل تولید و خاص‌سازی EDC (اتیلن دی‌کلرای) یعنی واحد کلریناسیون مستقیم اتیلن(Direct chlonnation) اکسی‌کلریناسیون (oxy chlonnation) و واحد‌های خالص‌سازی (EDC Purification) را شامل می‌شود.

بخش دوم

این واحد شامل واحد کراکینگ EDC، واحد خالص‌سازی VCM و واحد سوزاندن ضایعات مایع و گازی و واحد مخازن است. گاز کلر تولیدی در واحد کلر آلکالی با اتلین ورودی، در راکتور کلریناسیون مستقیم واکنش داده و تولید EDC می‌کند.

در رآکتور اکسی کلریناسیون، در اثر واکنش گاز HCI با اکسیژن واتیلن EDC تولید می‌شود که بعد از یک مرحله رطوبت‌زدایی در واحد ۱۳۰ همراه با EDC تولیدی در واحد کلریناسیون مستقیم به واحد ۱۳۰ ارسال و تصفیه می‌گردد.EDC خالص‌سازی شده به مخازن میانی (واحد۱۷۰) ویا مخازن صادراتی EDC (واحد۱۸۰) فرستاده می‌شود. بخشی از EDC خالص به واحد کراکینگ پمپ شده و در کوره‌های واحد کراکینگ به EDC و گاز  HCI (اسیدکلریدرک) تبدیل می‌شود.HCI تولیدی در این واحد به واحد اکسی‌کلریناسیون برگردانده می‌شود.

VCM تولیدی در واحد کراکینگ (واحد ۱۴۰) که از انجام واکنش‌های کراکینگ حاصل می‌گردد به واحد ۱۵۰ (تصفیه و خاص‌سازی) ارسال و در واحد ۱۵۰، VCM تولیدی، تصفیه شده و در مخازن کروی برای مصارف واحد PVC ذخیره‌سازی می‌شود. کلیه گازهایی که از بخش‌های مختلف واحد به عنوان دور ریز خارج می‌شود به واحد۱۶۰ منتقل شده و سوزانده می‌شوند. در این بخش با استفاده از حرارت تولید شده ناشی از سوزاندن گازهای دور ریز بخار MP (فشار متوسط) تولید می‌شود.

کارخانه PVC

از اهداف مهم پتروشیمی اروند تولید محصول با ارزش و اقتصادی PVC می‌باشد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن S.PVC و ۴۰ هزار تن E.PVC جهت تأمین نیاز بازار‌های داخلی و صادرات به خارج از کشور در نظر گرفته شده است .

پودر S.PVC در ۸ گرید مختلف به روش سوس پانسیون و پودر E.PVC در ۵ گرید به روش امولسیون تولید می‌گردد. به‌طور کلی واحد‌های E.PVC و S.PVC شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

۱٫ بخش تأمین خوراک (VCM and Demineralized Water Supply)

۲٫ بخش محلول‌سازی و تهیه کاتالیست‌ها (Dissolving)

۳٫ بخش پلیمراسوین (Polymerization)

۴٫ بخش گاززدایی (Degassing)

۵٫ بخش خشک کردن و بسته‌بندی (Drying and Bagging)

خوراک اصلی کارخانه پی‌وی‌سی، تولیدی در کارخانه EDC/VCM می‌باشد.

استفاده از فناوری جدید شرکت Vionnlit در فرایند تولید pvc باعث افزایش کیفیت و بازدهی محصول تولیدی می‌گردد.

در کارخانه s.pvc خوراک VCM دریافتی از واحد EDC/VCM در ناحیه ۴۱۰ (بخش تأمین خوراک)، آبگیری شده و به ناحیه پلیمریزاسیون واحد S.PVC شامل ۶ راکتور Batch می‌باشد که به دلیل کاربرد تکنولوژی intercooler در ساختمان رآکتور‌ها باعث کاهش هزینه تولید و افزایش کارایی این بخش گردیده است.

 در بخش پلیمریزاسیون واحد PVC.S.PVC به روش سوس پانسیون و در رآکتورهای پلیمریزاسیون تولید می‌گردد. ضمناً علاوه بر خوراک VCM تعداد زیادی ماده شیمیایی به عنوان کاتالیست، Dispersant و … همراه با VCM به راکتور‌ها تزریق می‌گردد.

 سوسپانسون خروجی از رآکتور‌ها پس از عبور از برج‌های گاز زدایی به بخش خشک کننده‌ها وارد می‌شود و توسط سانترفیوژها، آبگیری و به سمت خشک کن‌ها می‌رود.

 سوسپانسون تولیدی در رآکتور‌ها وارد سانترفیوژ‌ها شده و آبگیری می‌شود. کیک حاصله در مرحله بعد در خشک‌کن‌ها و به وسیله هوای داغ خشک می‌گردد. نهایتاً پودر PVC به بخش بسته‌بندی و انبار ارسال می‌شود.

در کارخانه E-PVC اکثر مراحل فرایندی که منجر به تولید PVC می‌شود، مشابه‌کارخانه S-PVC است. در این کارخانه فرایند پلیمریزاسیون به صورت پیوسته انجام می‌شود. خوراک VCM به همراه مواد شیمیایی دیگر وارد رآکتور‌ها می‌گردند.

بخش پلیمریزاسیون واحدE-PVC شامل ۳ رآکتور می‌باشد که به صورت مداوم کار می‌کند. در این رآکتور‌ها فرایند تولید PVC به صورت امولوسیون می‌باشد.

در این رآکتور‌ها فرایند تولید pvc به صورت امولوسیون می‌باشد.VCM در این رآکتور‌ها به PVC تبدیل شده و لاتکس تولیدی به صورت پیوسته به بخش گاززدایی و سپس به بخش خشک‌کن‌ها ارسال می‌شود.

لاتکس غلیظ ۵۰ درصد در خشک‌کن‌ها توسط هوای داغ خشک به پدر PVC تبدیل می‌شود.

پودر مذکور پس از غربال و کنترل سایز دانه‌بندی به سمت سیلو‌ها ارسال شده و در نهایت بسته‌بندی می‌گردد.

برای تولید E.PVC و S علاوه بر خوراک ورودی مواد مصرفی دیگری نیز به عنوان مواد افزودنی و یا کاتالیست استفاده می‌شود که عمده آنها عبارتند از:

Dispersent Agent و کاتالیست‌ها

Emulsifier, stabilizer inhibitor, CrosslinkingStopper Defoamer و.. در یک مقایسه کلی دو کارخانه S.PVC و E.PVC می‌توان گفت: در بخش خشک‌سازی S.PVC با استفاده از سانترفیوژ‌ها کیک PVC، آبگیری می‌شود و در واحد E.PVC با استفاده از تکنولوژی Membrane لاتکس تغلیظ شده و در هر دو واحد جهت دستیابی به پودر از هوای گرم و خشک استفاده می‌شود. سپس پودر تولیدی جهت سایزبندی غربال می‌شوند و پس از ذخیره در سیلو‌ها نهایتاً بسته‌بندی و انبار می‌شود.

واحد تغلیظ اسید‌سولفوریک

هدف از اجرا و احداث واحد اسید‌سولفوریک بازیافت اسید‌سولفوریک مصرفی در واحد کلر آلکالی (CA) می‌باشد. واحد اسید‌سولفوریک تحت لیسانس شرکت برترامز سوئیس است. جریان اسید‌سولفوریک ۷۸ درصد ارسالی از واحد کلر آلکالی در برج دفع‌کننده (Column stripper) تخلیص و تغلیظ شده و اسید ۹۶ درصد پس از طی مراحلی به واحد CA برگشت داده می‌شود. ظرفیت این واحد روزانه ۳۲ تن در روز می‌باشد.

واحد تولید اکسیژن و نیتروژن (ASU Plant)

این واحد به منظور تولید و تأمین اکسیژن مورد نیاز واحد اکسی کلریناسیون از شرکت HANGZHOU FORTUNE GROUP چین خریداری شده است و شامل دو واحد مشابه و هر کدام به ظرفیت ۷۵۰۰ نرمال متر مکعب اکسیژن و ۷۵۰۰ نرمال متر مکعب نیتروژن خالص در ساعت می‌باشد. هر دو واحد در زمینی به مساحت یک هکتار طراحی و ساخته خواهد شد با توجه به نیاز سالیانه ۷۵۰۰۰ تن اکسیژن خالص که در فرایند EDC و در واحد اکسی‌کلریناسیون (OXY.Chlorination) مصرف می‌شود. واحد تولید اکسیژن خریداری و نصب می‌شود.

واحد تصفیه هوای صنعتی (Plant Air)

با توجه به نیاز مجتمع پتروشیمی اروند به هوای صنعتی که مقدار آن ۱۵٫۳۴۳ نرمال متر مکعب در ساعت می‌باشد و به دلیل کمبود هوای صنعتی در منطقه ویژه، پروژه تولید هوای صنعتی براساس استراتژی تأمین هوای مورد نیاز مجتمع و بخشی از نیاز سایر مجتمع‌ها اجرا شد. براین اساس ۳ دستگاه کمپرسور سانترفیوژ ساخت شرکت KOBELCO ژاپن با ظرفیت هرکدام ۱۸٫۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت خریداری و مدار تولید قرار گرفت.

واحد شستشوی نمک

 

در این واحد که خارج از سایت اروند و در ۲۲ کیلومتری آن قراردارد، آب نمک غلیظ تهیه و به واحد آلکالی ارسال می‌شود. سیستم تغلیظ آب نمک برای تهیه آب نمک با غلظت gr/lit 310-300 از آب دریا و یا با استفاده از آب نمک رقیق شده و برگشتی از واحد کلر آلکالی طراحی شده است. این واحد دارای ۳حوضچه تغلیظ آب نمک هر کدام به ظرفیت m^3480 می‌باشد. آب نمک تغلیظ شده پمپ شده و پس از طی ۲۲ کیلومتر در مخزن آب نمک خام در واحد۲۰، کارخانه کلر آلکالی ذخیره‌سازی می‌شود. قبل از این‌که آب نمک خام به قسمت بعدی فرستاده شود، از مبدل‌هایی عبور کرده و توسط آب نمک رقیق برگشتی از واحد ۲۰گرم می‌شود. آب نمک رقیق در تانک دیگری ذخیره شده و برای تغلیظ به حوضچه تغلیظ فرستاده می‌شود.