معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا-پتروشیمی بندر امام(ره)

 معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا–پتروشیمی بندر امام(ره)   بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هرچه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در […]

 معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالاپتروشیمی بندر امام(ره)

 

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. لذا جهت آشنایی هرچه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا همچون هفته‌های گذشته در اولین روز هر هفته به معرفی یکی از شرکت‌های حاضر در بورس کالا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

*پتروشیمی بندر امام(ره)

کارهای مقدماتی اجرای طرح نظیر پتروشیمی بندرامام(ره) خاکریزی، تسطیح زمین، شمع کوبی، ایجادساختمان‌های موقت، ایجاد تأسیسات، آب و برق و اسکله‌ها از اوایل سال ۱۳۵۳ به تدریج آغاز شد.

عملیات ساختمان واحد‌های اصلی طرح که از سال ۱۳۵۵ آغاز شده بود، در اسفند ماه ۱۳۵۷ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که ۷۳ در صد پیشرفت نموده بود، متوقف شد.

در سال ۱۳۵۸ اقداماتی جهت شروع مجدد کار‌ها انجام گرفت ولی با وقوع جنگ تحمیلی در مهرماه ۱۳۵۹ و متعاقب آن خروج پیمانکاران ژاپنی از ایران، عملیات ساختمانی طرح به‌طور کامل متوقف شد.

با پذیرش آتش بس و امکان از سر‌گیری عملیات ساختمانی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکرات متعددی جهت ادامه و تکمیل طرح با شرکای ژاپنی آغاز نمود که نهایتاً پس از ۷ دوره مذاکره بین طرفین، شریک ژاپنی به بهانه اقتصادی نبودن طرح از ادامه کار خود داری و در پی آن قرارداد مفارقت بین طرفین در مهرماه سال ۱۳۶۸ به امضا رسید و بدین ترتیب کلیه سهام آن به شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتقال داده شد و نام شرکت پتروشیمی ایران ژاپن(IJPC)به شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام (BIPC) تغییر یافت.

قرارداد مشارکت اولیه

در اردیبهشت ۱۳۵۲ قرارداد مشارکتی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و ۵ شرکت ژاپنی با نمایندگی شرکت میتسویی و شرکا منعقد و تحت عنوان شرکت سهامی پتروشیمی ایران ژاپن (IJPC) نام گذاری شد.

هدف شرکت، تولید و ذخیره، حمل و نقل و بازاریابی، صدور الفین‌ها، پلی الفین‌ها آروماتیک‌ها و سایر فرآورده‌های پتروشیمی بوده است.

نحوه مشارکت به‌طور کلی بین طرفین قرارداد، مساوی ذکر شده و اعتبار آن برای مدت ۳۰ سال از تاریخ اجرا و تابعیت شرکت ‹‹ایرانی›› پیش‌بینی شده بود.

بازسازی و تکمیل واحدهای مجتمع

به منظور اطلاع از وضعیت مجتمع پس از ۲۰ بمباران و حدود ۱۱ سال توقف، مقرر شد که بررسی فنی جامعی انجام پذیرد. نتیجه حاصل از این بررسی، حاکی از وارد آمدن ۲۲ درصد خسارت به مجتمع بود.

پس از انجام مطالعات اولیه، گزارش فنی و اقتصادی طرح بازسازی مجتمع در آبان ماه ۱۳۶۸ آماده شد. براساس این گزارش، بازسازی و تکمیل مجتمع از نقطه نظر فنی و اقتصادی، موجه تشخیص داده شد.

با توجه به مفارقت شرکای ژاپنی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با استفاده از شرکت‌های صاحب نام اروپایی در صنعت پتروشیمی و کارشناسان و پیمانکاران ایرانی، این مجتمع را طی یک برنامه پنجساله و در ۴ مرحله بازسازی و به بهره‌برداری رساند. واحد آروماتیک به عنوان آخرین واحد بازسازی شده، منحصرا توسط کارشناسان و پیمانکاران ایرانی بازسازی و راه‌اندازی گردید و هیچ شرکت یا فرد غیرایرانی در آن نقش نداشته است.

با راه‌اندازی این واحد، کار بازسازی در این مجتمع عظیم به پایان رسید و پروژه‌های پارازایلین و MTBE که به عنوان بخشی از طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی بندر امام مطرح شده بود، به مورد اجرا گذاشته شد و هم اکنون در حال بهره‌برداری است.

موقعیت جغرافیایی

مجتمع پتروشیمی بندر امام، در زمینی به مساحت حدود ۲۷۰ هکتار، در ضلع شمال غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان به فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب‌شرقی اهواز و ۸۴ کیلومتری شرق آبادان در منطقه بندر امام خمینی(ره) قراردارد. سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه استفاده از امکانات جاده‌ای شبکه راه‌آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان خوزستان به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در کشور، مهم‌تر این‌که ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از سوزانیده شدن گازهای همراه نفت ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را توجیه می‌نماید.