مکانیسم بورس کالا، راهکاری برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران

مکانیسم بورس کالا، راهکاری برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران استفاده به موقع دولت از ابزارهای مالی بازار سرمایه همچون اوراق سلف موازی بورس کالا برای پرداخت بدهی‌های خود به گندمکاران که در زمینه خرید تضمینی گندم تجربه شد، به نفع دولت و کشاورزان بود. به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی […]

مکانیسم بورس کالا، راهکاری برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران

استفاده به موقع دولت از ابزارهای مالی بازار سرمایه همچون اوراق سلف موازی بورس کالا برای پرداخت بدهی‌های خود به گندمکاران که در زمینه خرید تضمینی گندم تجربه شد، به نفع دولت و کشاورزان بود.

به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که عرضه گندم در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی می‌تواند به پرداخت مطالبات گندمکاران سرعت ببخشد، گفت: با توجه به این‌که ورود ذرت و جو در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی توانسته عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و از اقبال خوبی از سوی کشاورزان برخوردار بوده است، عرضه برنج با این شیوه کارآمد در دستور کار قرار گرفته که این امر به شفافیت قیمت برنج، دریافت سریع پول به کشاورزان و رشد کیفیت کمک خواهد کرد.

علی ابراهیمی اظهار داشت: طرح قیمت تضمینی که از دو سال گذشته جایگزین خرید پر هزینه جو و ذرت به صورت آزمایشی و رسمی شده است، عملکرد خوبی داشته و می‌توان با مهیا کردن تمامی زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان، گندم را نیز به این طرح اضافه کرد.

وی به ظرفیت‌های بازار سرمایه به خصوص بورس کالا برای تأمین مالی تولیدکنندگان و دولت اشاره کرد و گفت: سال گذشته استفاده به موقع دولت از ابزارهای مالی بازار سرمایه همچون اوراق سلف موازی بورس کالا برای پرداخت بدهی‌های خود به گندمکاران که در زمینه خرید تضمینی گندم تجربه شد، به نفع دولت و کشاورزان بود.

 

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به لزوم توسعه سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: ویژگی‌ها و فواید جایگزینی نظام قیمت تضمینی با خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر پایه معامله در بورس کالا، مزایای زیادی برای حوزه کشاورزی و اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت که در این زمینه اقدامات مناسبی از سوی دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است.