کارت اعتباری عام سبب رونق اقتصادی می‌شود

معاون نظارتی بانک مرکزی کارت اعتباری عام سبب رونق اقتصادی می‌شود معاون بانک مرکزی صدور کارت اعتباری عام برای تسهیلات خرد به مردم را عامل رونق اقتصادی و تحریک تقاضا دانست و از مشارکت اکثر بانک‌ها در این طرح خبر داد. به گزارش فارس، فرشاد حیدری در نشست خبری با اشاره به اجرایی شدن طرح […]

معاون نظارتی بانک مرکزی

کارت اعتباری عام سبب رونق اقتصادی می‌شود

معاون بانک مرکزی صدور کارت اعتباری عام برای تسهیلات خرد به مردم را عامل رونق اقتصادی و تحریک تقاضا دانست و از مشارکت اکثر بانک‌ها در این طرح خبر داد.

به گزارش فارس، فرشاد حیدری در نشست خبری با اشاره به اجرایی شدن طرح کارت اعتباری مرابحه در شبکه آموزشی اظهارداشت: ۱۰ روز قبل از مهر ماه این طرح به صورت آزمایشی در برخی بانک‌ها انجام شد و امیدواریم به تدریج این کارت‌‌ها فراگیر شود.

وی افزود: از جمله مزیت‌های توزیع کارت‌های اعتباری مرابحه کاهش فرایند دریافت تسهیلات و روان‌تر شدن گردش تسهیلات بانکی همچنین افزایش سطح اعطای تسهیلات به آحاد مردم است.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات کلان گفت: بانک‌ها در گذشته به دلیل این‌که هزینه اعطای تسهیلات خرد بالا بود ترجیح می‌دادند منابع را در قالب تسهیلات کلان پرداخت کنند و این مسأله موجب کاهش سهم اقشار مختلف مردم از منابع بانکی می‌شد اما این کارت‌های اعتباری این نقیصه را برطرف کرده است.

وی با بیان این‌که کارت اعتباری مرابحه موجب تسهیل تجارت، افزایش تقاضای کل و کمک به رونق اقتصادی می‌شود تصریح کرد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که در صورت وجود مشکل در این طرح آن را به درستی منعکس کنند.

حیدری در خصوص روند اجرای طرح در ۵ روز اخیر گفت: شأن و جایگاه بانک مرکزی ابزارسازی و تسهیل امور است و تاکنون این وظیفه را انجام داده و آیین‌نامه‌های مربوطه به بانک‌ها ابلاغ شده که اغلب بانک‌ها زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح را فراهم کرده‌اند اما با توجه به این‌که تنها ۵ روز از اجرای طرح گذشته نمی‌توان عملکرد چند روز اخیر را مبنا قرارداد.

وی تأکید کرد: توزیع کارت‌های اعتباری مرابحه یک فرایند تدریجی است که متناسب با اهلیت و اعتبارسنجی مشتری انجام می‌شود و انتظار ما این است که تا یکسال آینده این کارت‌‌ها در خط کشور فراگیر شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه تضامینی از متقاضیان کارت‌های اعتباری گرفته می‌شود با توجه به این‌که برخی بانک‌ها برای ارایه این کارت ضامن هم درخواست می‌کنند، گفت: سود کارت‌های اعتباری متناسب با اهلیت و اعتبارسنجی مشتری انجام می‌شود بر همین دلیل ممکن است برای یک نفر یک ضامن و سفته کافی باشد اما برای فرد دیگری تضامین بیش‌تری درخواست شود.

 

وی در خصوص امکان عدم همراهی بانک‌ها در اجرای این طرح با توجه به محدودیت منابع گفت: یکی از اولویت‌های بانک مرکزی در حوزه اعتبارات تخصیص اعتبارات خرد با آحاد مردم است و در این زمینه بانکی که فعال باشد از بانک مرکزی امتیاز دریافت خواهد کرد و بالعکس؛ معتقدم بانک‌ها در توزیع کارت اعتباری در آینده‌ای نزدیک از یکدیگر سبقت می‌گیرند چرا که توزیع این کارت‌‌ها در جذب مشتری به آن‌ها کمک می‌کند.