هر آنچه که باید از بیمه خودرو بدانید

هر آنچه که باید از بیمه خودرو بدانید خیلی‌ها سال‌ها تلاش می‌کنند که با کمترین استفاده از کوپن‌های بیمه شان تخفیف به دست بیاورند و در تمدید بیمه‌نامه از آن استفاده کنند اما یکی از مشکلات بزرگ این بود که وقتی کسی ماشینش را می‌فروخت همراه با واگذاری بیمه‌نامه تمام تخفیف‌هایی که به خاطر رانندگی […]

هر آنچه که باید از بیمه خودرو بدانید

خیلی‌ها سال‌ها تلاش می‌کنند که با کمترین استفاده از کوپن‌های بیمه شان تخفیف به دست بیاورند و در تمدید بیمه‌نامه از آن استفاده کنند اما یکی از مشکلات بزرگ این بود که وقتی کسی ماشینش را می‌فروخت همراه با واگذاری بیمه‌نامه تمام تخفیف‌هایی که به خاطر رانندگی صحیح و کم خطر به دست آمده بود از بین می‌رفت. کارشناسان همیشه سعی داشتند که بیمه‌نامه شخص ثالث را وابسته به راننده کنند و در هنگام ریسک‌سنجی آن در واقع خطر راننده را عامل اصلی قرار دهند.

البته نوع خودرو در میزان ریسک تأثیر خواهد داشت. خبر خوب این‌که بر اساس اصلاحی که در قانون بیمه شخص ثالث انجام شده از این به بعد در صورت انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه، انتقال دهنده تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه‌نامه می‌تواند تخفیف وسیله نقلیه منتقل شده را به وسیله نقلیه از نوع مشابه متعلق به خود یا فامیل‌های درجه اول خود منتقل کند.

شرکت‌های بیمه مکلف شده‌اند سوابق تخفیف نداشتن خسارت وسیله نقلیه منتقل شده را به وسیله نقلیه جایگزین انتقال داده و تخفیف مربوطه را با کسر تخفیف مدت باقی مانده وسیله منتقل شده در بیمه‌نامه وسیله نقلیه جایگزین اعمال کند. حق بیمه وسیله نقلیه منتقل شده در سررسید بیمه‌نامه آن براساس سوابق بیمه‌گذار جدید دریافت خواهد شد.

 بیمه‌نامه شما برای وثیقه کافی است

یکی از مزیت‌های داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث هنگام وقوع تصادف و حوادث این است در صورتی که راننده مسبب حادثه، بیمه‌نامه معتبر داشته و باعث خسارت بدنی به شخص ثالث شود، مراجع قضایی و دادگاه‌ها آن را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. پس اگر تصادفی کردید و در دادگاه از شما درخواست وثیقه اضافی کردند این را بدانید براساس قانون و توافق بیمه مرکزی و مراجع قضایی بیمه‌نامه شما به عنوان وثیقه در هر سطحی حتی اگر تصادف منجر به مرگ شده باشد کافی است. البته این در شرایطی است که قبلاً پرونده دیگری در جریان نباشد یعنی بیمه‌نامه شما به عنوان وثیقه در اختیار مرجع دیگری قرار نگرفته باشد. در این صورت هم البته اگر خسارت قبلی کم باشد با گرفتن یک معرفی نامه باز هم می‌توانید از این بیمه‌نامه به عنوان وثیقه استفاده کنید.

 بیمه‌نامه‌تان را قبل از پایان مهلت قانونی تمدید کنید

خیلی‌ها برحسب یک عادت قدیمی همه کار‌هایشان را دقیقه ۹۰ انجام می‌دهند، این عادت را درمورد تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث فراموش کنید. بهتر است بدانید اگر در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث وقفه ایجاد شود، باید جریمه پرداخت کنید. منتظر رأی دادگاه نمانید

براساس اصلاحات جدید در قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی، شرکت بیمه موظف است پس از دریافت گزارش پلیس بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه تقریبی را به زیاندیده پرداخت کند و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازد. برای پرداخت بقیه خسارت هم در صورتی که فرد صدمه دیده اعتراضی نداشته باشد نیازی به رأی دادگاه نیست و برآورد پزشکان و کارشناسان بیمه کافی است. در حوادث رانندگی منجر به فوت هم شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه افراد فوت شده، بدون نیاز به رأی مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت کنند. پس در صورتی که صدمه دیده اعتراضی نداشت منتظر رأی دادگاه نمانید و مقدمات پرداخت خسارت را از طریق شرکت بیمه‌ای تان فراهم کنید.

تمدید بعد از دریافت خسارت

در صورتی که شخصی از بیمه‌نامه‌‌اش در سال قبل استفاده کرده باشد برای تمدید آن در سال بعدی باید قید تخفیف‌هایش را بزند.

 درمان رایگان مصدومان

پرداخت هزینه‌های درمانی با استفاده از بیمه‌نامه شخص ثالث یکی از مجهولات مهم برای دارندگان آن است. خوب است بدانید که ۱۰ درصد از حق بیمه‌های پرداختی برای بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود و این وزارتخانه مکلف است این امکان را فراهم کند که مصدومان ناشی از حوادث رانندگی بدون دریافت وجه در بیمارستان‌ها پذیرش شوند. بنابراین در صورت درخواست پرداخت وجه از سوی بیمارستان در این موارد، این ماده قانونی را یادتان باشد. هر نوع عکسبرداری، عمل جراحی و وسایلی هم که از داروخانه بیمارستان قابلیت تهیه داشته باشد باید به صورت رایگان در اختیار مصدومان حادثه قرار بگیرد. فرد مقصر هم هیچ تعهدی به بیمارستان ندارد و بیمارستان با وزارتخانه و آنها هم با بیمه مرکزی طرف حساب هستند.

بیمه‌نامه نداشته باشید از چه خدماتی محروم می‌شوید؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند نداشتن بیمه شخص ثالث فقط محروم شدن از پرداخت خسارت توسط بیمه در هنگام حوادث را به دنبال خواهد داشت اما بهتر است بدانید که علاوه بر جریمه‌هایی که در هر بار بازرسی توسط راهنمایی و رانندگی به خاطر نداشتن بیمه باید بپردازید و معطلی به خاطر خواباندن خودرو در پارکینگ ارایه هرگونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه موتوری که بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حمل و نقل ممنوع است و ثبت معامله این وسایل نقلیه امکان‌پذیر نیست. یعنی نداشتن بیمه شخص ثالث چیزی شبیه نداشتن سند است.

براساس قانون بیمه شخص ثالث: هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند به مجازات حبس درجه۷ (حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال، شلاق از ۱۱ تا ۳۰ ضربه محرومیت از حقوق اجتماعی تا ۶ ماه) محکوم می‌شود. راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

آیا می‌دانید بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پذیرش مصدوم حق دریافت هیچ‌گونه وجهی از مصدوم همراهان و مقصر حادثه را ندارند.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومان حوادث رانندگی در مراکز بهداشتی و درمانی اقدام کند به منظور تأمین منابع برای ارایه خدمات فوق ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد توسط شرکت‌های بیمه تجاری وصول و به حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی واریز شود. هزینه‌های درمان کلیه مصدومان ترافیکی، جاده‌ای و رانندگی از محل وجوه واریز شده به این حساب و سایر منابع موجود پرداخت خواهد شد.

رانندگی با برگه آموزشگاه رانندگی ممنوع است و خسارات آن توسط بیمه پرداخت نمی‌شود. رییس مرکز گواهینامه پلیس راهور ناجا هشدار داد: افرادی که در آزمون گواهینامه رانندگی قبول شده‌اند مجاز به رانندگی با برگه آموزشگاه نیستند.

به نقل از سایت راهور، هویدا تزار اظهار داشت: افرادی که در آزمون دریافت گواهینامه قبول شده‌اند و قرار است برای نخستین بار گواهینامه بگیرند به هیچ وجه مجاز به رانندگی با رسیدی که از طرف آموزشگاه به آنها داده می‌شود نیستند.

وی تصریح کرد: این افراد از تاریخ صدور گواهینامه آنها اجازه رانندگی دارند و در غیراین صورت اگر به هر نحوی تصادف کنند همانند رانندگان بدون گواهینامه شناخته شده و به آنها خسارتی از سوی بیمه پرداخت نمی‌شود.

به گفته رییس مرکز صدور گواهینامه خود را تبدیل یا تعویض کرده و درخواست گواهینامه المثنی دارند با برگه صادره توسط پلیس+۱۰ مجاز به رانندگی در مدت اعتبار درج شده در آن برگه هستند و مانند افراد فاقد گواهینامه شناخته نمی‌شوند.

عناوین تخلف

۱٫ هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات در سطح راه‌ها و خیابان‌ها

۲٫ دور زدن در محل ممنوع

۳٫ عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۴٫ نقص سیستم روشنایی وسایل نقلیه در هنگام شب

۵٫ عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)

۶٫  سبقت غیرمجاز

۷٫ تجاوز از سرعت مجاز

۸٫ عبور از چراغ قرمز راهنمایی

۹٫ عدم رعایت حق تقدم عبور

۱۰٫     حرکت به‌طور مارپیچ در راه‌ها

۱۱٫     تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر

۱۲٫     عدم رعایت فاصله مناسبت به وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو

۱۳٫     گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع

۱۴٫     روشن نکردن چراغ هنگام شب و در موقع لزوم

۱۵٫     رانندگی به وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، برف پاک کن و زنجیر چرخ)

۱۶٫      عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک، یا تجهیزات خاص

۱۷٫     مصرف مواد روان گردان و مشروبات الکلی

به‌زودی در بیمه شخص ثالث چنانچه یکی از تخلفات حادثه‌ساز به وجود آید راننده جریمه‌های زیر را باید بپردازد.

الف – در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل ۲٫۵ درصد از خسارت‌های بدنی و مالی را باید بپردازد.

ب – در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه معادل ۵ درصد  از خسارت‌های بدنی و مالی را بپردازد.

پ – در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه‌نامه: معادل ۱۰ درصد از خسارت‌های بدنی و مالی را باید بپردازد.

مصوبه ۲۹/۱۰/۸۷ هیأت وزیران مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه‌ساز موضوع تبصره ماده ۵ قانون بیمه شخص ثالث

چگونه باید از طریق بیمه شخص ثالث اقدام برای پرداخت دیه شاکی نمایم؟

به یکی از شعبات پرداخت خسارت شرکت بیمه‌نامه مراجعه می‌کنید تشکیل پرونده می‌دهید.

مدارک

گواهینامه

کارت ماشین

بیمه‌نامه

کروکی گزارش پلیس (کلانتری اگر دارید)

حکم قطعی دادگاه

همه موارد با کپی

 

احمد ایمانی – کارشناس بیمه