دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت

دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت بازار ارز روزهای پرتحولی را می‌گذراند. روز سه‌شنبه قیمت ۳۸ تومان افزایش یافت و نرخ دلار را به ۳۹۸۱ تومان رساند؛ اما قیمت دیروز با افزایش ۳۷ پله‌ای، مرز ۴ هزار تومان را پشت سر گذاشت. به گزارش فارس، بر این اساس، قیمت هر یورو نیز با ۲۷ تومان […]

دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت

بازار ارز روزهای پرتحولی را می‌گذراند. روز سه‌شنبه قیمت ۳۸ تومان افزایش یافت و نرخ دلار را به ۳۹۸۱ تومان رساند؛ اما قیمت دیروز با افزایش ۳۷ پله‌ای، مرز ۴ هزار تومان را پشت سر گذاشت.

به گزارش فارس، بر این اساس، قیمت هر یورو نیز با ۲۷ تومان افزایش ۴۲۶۵ تومان رسید؛ این در حالی است که پوند نیز با ۲۱ تومان افزایش به ۴۹۴۵ تومان رسیده است. در عین حال هر درهم امارات ۱۱۲۰ تومان و لیر ترکیه ۱۱۷۱ تومان است.

گزارش فارس از بازار ارز در میدان فرودسی حاکی از تلورانس ۱۰ تومانی قیمت در صرافی‌‌ها و دلالان حاشیه میدان بود. به گونه‌ای که صرافی‌‌ها نرخ دلار را ۴۰۰۵ تا ۴۰۱۰ تومان اعلام می‌کنند و دلالان حاشیه خیابان ۴۰۰۰ تومان قیمت می‌دادند.

فعالان بازار ارز عوامل مختلفی را برای افزایش نرخ ارز عنوان می‌کنند، اما معتقدند بانک مرکزی از نرخ ۴۰۰۰ تومانی دلار حمایت می‌کند و اساساً دیروز دلار در بازار از ۴۰۰۰ تومان قیمت خورد.

این گزارش حاکی است به گفته فعالان بازار ارز نزدیک شدن به سال جدید میلادی که معمولاً با افزایش سفرهای خارجی و رشد تقاضا برای خرید ارز همراه است از عوامل تأثیرگذار بر نرخ دلار است.

علاوه بر این دیروز، اولین روز کاری ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا بود و به اعتقاد فعالان بازار با توجه به موضع‌گیری‌های انتخاباتی وی احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا را تقویت و نرخ جهانی دلار را افزایش داده است.

نرخ دلار در حالی خط مقاومت ۴۰۰۰ تومان را شکست که بسیاری معتقد بودند به خاطر جو روانی چنین افزایشی در بازار بانک مرکزی تلاش خواهد کرد این رخداد را تا پایان سال به تعویق بیندازد.

دولت یازدهم در ۳ سال گذشته تلاش کرد نرخ دلار را در محدوده ۳۵۰۰ تومان کنترل کرده و ثبات بازار‌ها را حفظ کند، اما نوسانات هفته‌های اخیر بار دیگر مبادلات اقتصادی را در نگرانی ناپایداری نرخ ارز‌ها فرو برده و مبادلات را دچار تأخیر کرده است.

از سوی دیگر اثر شوک نرخ ارز، قیمت‌ها را تحت‌الشعاع قرارداده و تلاش‌های بانک مرکزی برای تک نرخی کردن نرخ تورم با مخاطره روبه‌رو کرده است.

 

حال با توجه به افزایش قیمت دلار باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی چه زمانی را برای تثبیت قیمت دلار مشخص خواهد کرد.