نقدینگی از مرز هزار و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان گذشت

بانک مرکزی نقدینگی از مرز هزار و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان گذشت براساس جدید‌‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی از داده‌های اقتصادی ۹ ماهه امسال کشور، میزان نقدینگی به هزار و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بانک مرکزی جدید‌‌ترین گزارش‌های خود از آمار‌‌ها و داده‌های اقتصادی را اعلام کرده است که بر این […]

بانک مرکزی

نقدینگی از مرز هزار و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان گذشت

براساس جدید‌‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی از داده‌های اقتصادی ۹ ماهه امسال کشور، میزان نقدینگی به هزار و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بانک مرکزی جدید‌‌ترین گزارش‌های خود از آمار‌‌ها و داده‌های اقتصادی را اعلام کرده است که بر این اساس، میزان نقدینگی تا پایان آذرماه امسال به هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که حجم نقدینگی ۱۴٫۳ درصد در مقایسه با اسفندماه سال گذشته، افزایش داشته است.

در این میان، حجم نقدینگی در مهرماه امسال یک هزار و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود که نسبت به شهریورماه ۱۱٫۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که از رقم نقدینگی اعلام شده در آخر آبان ماه، یک هزار و ۱۰ هزار میلیارد تومان را شبه‌پول و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را پول تشکیل داده است.

دارایی‌های خارجی به ۵ هزار و ۶۷۳ هزار میلیارد ریال رسید

همچنین براساس اعلام بانک مرکزی، میزان دارایی‌های خارجی کشور در آبان‌ماه سال جاری به ۵ هزار و ۶۷۳٫۵ هزار میلیارد ریال رسیده است. بدهی بخش دولتی نیز ۲۰۹۰ هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد.

جدید‌‌ترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در پایان ۹ ماه ابتدای امسال نشانگر آن است که میزان دارایی‌های خارجی در آبان‌ماه به ۵ هزار و ۶۷۳٫۵هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به آبان ماه سال گذشته ۰٫۲ درصد رشد و نسبت به اسفندماه سال ۹۴ نیز ۲٫۶ درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، بدهی بخش دولتی نیز در این مدت به دو هزار و ۹۰ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۶.۸ درصد و نسبت به اسفندماه همین سال ۲۰٫۲ درصد رشد داشته؛ در این میان سهم دولت یک هزار و ۷۸۶٫۶ هزار میلیارد ریال و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نیز ۳۰۳ هزار، هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

در این میان، بدهی بخش غیردولتی ۸ هزار و ۵۷۲٫۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به آبان ماه سال گذشته ۲۷٫۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال ۹۴ نیز ۱۶٫۴ درصد رشد داشته است.

بر این اساس، وام‌‌‌ها و سپرده‌های بخش دولتی به ۵۹۱٫۲ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به آبان سال گذشته ۵٫۹ درصد و نسبت به اسفندماه همین سال ۷ درصد کاهش داشته است.

 

میزان حساب سرمایه ۸۵۱ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به آبان ماه سال ۹۴ معادل ۸٫۸ درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز ۲٫۵ درصد افزایش داشته است.