صنعت بیمه در حفظ اسرار و پرداخت به موقع خسارت نمره ۱۷ می‌گیرد

مدیرعامل بیمه ما صنعت بیمه در حفظ اسرار و پرداخت به موقع خسارت نمره ۱۷ می‌گیرد مدیرعامل بیمه ما با اشاره به حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی می‌گوید در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت بیمه کم بیمه کردن دارایی‌ها توسط مدیران دولتی است و این موضوع در نهایت به ضرر کشور می‌شود. او همچنین معتقد […]

مدیرعامل بیمه ما

صنعت بیمه در حفظ اسرار و پرداخت به موقع خسارت نمره ۱۷ می‌گیرد

مدیرعامل بیمه ما با اشاره به حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی می‌گوید در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت بیمه کم بیمه کردن دارایی‌ها توسط مدیران دولتی است و این موضوع در نهایت به ضرر کشور می‌شود. او همچنین معتقد است اگر شرکت بیمه‌ای به موقع خسارات را پرداخت می‌کند وظیفه‌‌اش را انجام می‌دهد و نباید از این موضوع به عنوان یک عامل رقابتی استفاده کند.

مجید صفدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال حضور بیمه‌گران خارجی به ایران، گفت: شرایطی پیش آمده که صنعت بیمه ایران همانند همه صنایع بتواند از فرصت‌‌‌ها و روابط بین‌المللی ایجاد شده استفاده کند. صنعت بیمه با بیمه‌گران خارجی مثل لویدز، مونیخ‌ری، اسکور، آکسا، توکیو مرین، آلیانز، لایف‌چاینا، برک‌شایر و بسیاری از شرکت‌های بیمه جهان می‌تواند ارتباطات خوبی داشته باشد و اتفاقا یکی از نکاتی که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام تأکید شده داشتن تعامل با کشورهای همسایه و بخش منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) است.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نیز باید به سمت صادرات بیمه برویم، صادرات بیمه هم مثل صادرات تمام کالا‌‌ها نیاز به ارتباط دارد، چون در بازاریابی بین‌المللی «ارتباط» حرف اول را می‌زند. در صنعت بیمه کشور ما تا زمانی که ارتباط شایسته و تعامل مناسب با کشورهای دیگر وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. پس این مراودات بسیار خوب هستند. ما می‌توانیم با صادرات بیمه به کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، سوریه و لبنان تعاملات بهتری با دیگر کشور‌‌ها داشته باشیم یعنی می‌توانیم بخشی از ریسک‌های پروژه‌های کشورهای منطقه را قبول کنیم.

چند و چون پرداخت هزینه بیمه‌نامه خودروهای صفر

وی در پاسخ به سؤالی در این مورد که آیا این‌که دیده شده خودروسازهای بزرگ در زمان فروش خودرو‌‌ها هزینه حق بیمه را قبل از شروع تاریخ بیمه‌نامه اخذ می‌کنند به صنعت بیمه و اطمینان مردم به این صنعت خدشه وارد نمی‌کند؟ گفت: برای صدور بیمه‌نامه‌های خودروهای صفر جذابیت خاصی وجود دارد و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد و تا به دست مصرف‌کننده برسد بیمه‌نامه‌اش صادر شده است. واقعیت این است که این موضوع یک شاخص سودآوری برای این بخش از بیمه‌نامه‌های ثالث خودرو است. بنده هم معتقدم این موضوع با حقوق مصرف‌کننده منافات دارد و اتفاق خوبی نیست. البته من اسم آن شرکت بیمه را نمی‌توانم بگویم تا کامل بیان کنم که موضوع از کجا شروع شد و به کجا رسید ولی این اتفاق، اتفاق خوبی نیست. اگر قرار باشد خودرویی که هنوز به دست مردم نرسیده بیمه‌نامه‌اش صادر شود اصلاً منطقی نیست.

جور همه مقصرانِ یک حادثه را صنعت بیمه می‌کشد

وی در پاسخ به این‌که چقدر امیدوار است که هزینه‌کرد عوارض بیمه در آینده نزدیک توسط نهاد‌‌ها به صورت شفاف مشخص شود، اظهار کرد: در بخش بیمه‌های ثالث حدود ۴۰ درصد از حق بیمه‌ها به وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، صندوق تأمین خسارات بدنی و مالیات بر ارزش‌افزوده تعلق می‌گیرد، این رقم بسیار بالاست. قانونگذار تکلیف کرده است که مثلاً این ۱۰ درصدی که به وزارت بهداشت و درمان داده می‌شود در پذیرش مصدومین سر صحنه تصادفات که متولی ندارد، مصرف شود یعنی وقتی تصادفی اتفاق افتاد و مصدوم را به بیمارستان بردند همه بیمارستان‌ها موظفند که به مصدومین خدمات دهند. قانونگذار تکلیف کرده که وزارت راه و شهرسازی موظف است بخشی از این مالیات‌ها و عوارضی که به این نهاد نیز داده می‌شود در بهینه‌سازی راه‌ها و جاده‌های کشور مصرف کند اما متأسفانه جور همه مقصران یک حادثه را صنعت بیمه می‌کشد.

صفدری در پاسخ به این‌که بیمه‌ها دو وظیفه مهم دارند؛ اول این‌که باید اسرار بیمه‌گذاران را حفظ کنند و دوم این‌که در اولین فرصت خسارت آسیب دیدگان را بپردازند شما به صنعت بیمه کشور در این موارد چه نمره‌ای می‌دید، گفت: حفظ اسرار بیمه‌گذاران و پرداخت سریع و دقیق خسارت‌ها از الزامات بیمه‌گری است. اگر منِ شرکت بیمه، این کار‌‌ها را به درستی انجام دهم تازه به وظیفه‌ام درست عمل کرده‌ام. جمله معروفی از هرزنبرگ است که می‌گوید «نبود عامل نارضایتی دلیلی بر وجود رضایت نیست» در نتیجه اگر من به عنوان یک شرکت بیمه، به موقع خسارت می‌دهم این موضوع وظیفه‌ام است و از این امر نباید به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل تبلیغاتی استفاده شود تا بیمه‌نامه‌ها فروش رود. شرکت‌های بیمه وظیفه‌شان است تا سریع، دقیق و شفاف خسارت‌ها را پرداخت کنند و اسرار بیمه‌گذاران را حفظ کنند. طی چند سالی که بنده صنعت بیمه را مطالعه می‌کنم، می‌توانم بگویم که نمره قابل‌قبولی را می‌توان به صنعت بیمه داد. من می‌توانم از ۲۰ در این زمینه به صنعت بیمه نمره ۱۷ را بدهم که نمره قابل‌قبولی است.

معضلی به نام «کم بیمه کردن» در مدیران دولتی شایع است

صفدری تأکید کرد: معضلی در بین مدیران دولتی کشور وجود دارد که آن معضل «کم‌ بیمه کردن» است. مثلاً می‌خواهیم پالایشگاهی را بیمه کنیم، مدیرعامل پالایشگاه به جای این‌که قیمت واقعی پالایشگاه را به ما اعلام کند یقیناً ۳۰، ۴۰ درصد کمتر اعلام می‌کنند، این به ضرر خود پالایشگاه است چون در زمان وقوع خسارت ما ابتدا قیمت واقعی پالایشگاه را کارشناسی می‌کنیم. بار‌‌ها و بار‌‌ها رخ داده که بنده برای این‌که بیمه‌نامه را صادر کنم از کارخانه بازدید اولیه کرده‌ام به مدیریت کارخانه گفته‌ام که چقدر مواد شیمیایی اینجا موجود است و مدیر مربوطه ۵۰۰ میلیون را ۵۰ میلیون بیان کرده است. وقتی من این موضوع را متذکر شدم که این همه مواد شیمیایی ۵۰۰ میلیون است به من گفت که به اندازه ۵۰ میلیون بیمه کنم! یکی از معضلات ما در صنعت، تولید و کشاورزی این است که برخی از مدیران کشور ما کم بیمه کردن را اصول کار خودشان قرارداده‌اند و این خطرناک است. سرمایه‌های ملی کشور با این کار به هدر می‌رود. پتروشیمی بوعلی در بندر امام آتش گرفت، چه کسی ضرر کرد؟ مطمئناً ضرر آن متوجه کشور شد.

مدیرعامل بیمه ما اضافه کرد: از طرفی صنعت بیمه هم برای همین نظام و همین کشور است. مقام ناظر با نظارت‌هایی که بر صنعت بیمه دارد یقیناً شکایات مشتریان را رسیدگی می‌کند. امیدوارم وقتی موضوعی می‌خواهد بیمه شود اطلاعات دقیقی درباره آن داده شود تا ما بتوانیم ریسک را دقیق بررسی کنیم.

 

وی در پایان با تأکید بر این‌که EPS شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۵ محقق خواهد شد، گفت: ما سود بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری را با نرخ ۲۷ درصد محقق کردیم و هیأت مدیره این موضوع را تأیید کرده و شروع به پرداخت این مبالغ کرده‌ایم در نتیجه سود ۲۷ درصدی بیمه‌های عمر را طی ۴ سال متوالی به مردم می‌دهیم.