راهکار دستوری جدید برای حفظ شاخص سهام

راهکار دستوری جدید برای حفظ شاخص سهام این روز‌ها به نظر می‌رسد حمایت از قیمت‌ها در بورس تهران وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه پس از وعده رییس سازمان بورس درباره قطع معاملات بلوکی در نمادهای عادی با هدف حفظ شاخص کل، این قبیل تحرکات کم‌تر در بازار دیده می‌شود، اما همچنان دغدغه متولیان بازار […]

راهکار دستوری جدید برای حفظ شاخص سهام

این روز‌ها به نظر می‌رسد حمایت از قیمت‌ها در بورس تهران وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه پس از وعده رییس سازمان بورس درباره قطع معاملات بلوکی در نمادهای عادی با هدف حفظ شاخص کل، این قبیل تحرکات کم‌تر در بازار دیده می‌شود، اما همچنان دغدغه متولیان بازار برای حفظ قیمت‌ها به ویژه در نمادهای بزرگ سؤال برانگیز است. الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ورود جدی به بورس، شیوه جدیدی است که برای حفظ بازار انتخاب شده است. اقدامی که در آینده نزدیک می‌تواند باعث نوسان مقطعی بازار، ورود نقدینگی جدید (به‌عنوان بازیگران جدید بورس) و فرار نقدینگی محبوس (به‌عنوان حقوقی‌های بزرگ فعلی بورس) شود.

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته‌های گذشته شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اقدامات کم‌سابقه‌ای را در جهت کاهش تنش‌های بازار سرمایه انجام داد. وی در گام اول با اشخاص حقیقی شناخته شده بازار سهام جلسه‌ای برگزار کرد و نظرات این افراد را پذیرا شد. در گام دوم، رییس سازمان میزبان کارگزاران بود تا نظرات این رکن بازار سهام را نیز شنیده باشد. در ابتدای هفته جاری نیز نوبت به فعالان حقیقی بزرگ بازار رسید. رییس سازمان در این جلسه از حقوقی‌‌ها خواست تا از بازار حمایت کنند. گرچه حمایت از بازار لزوماً به معنای خرید سهام نیست، اما با توجه به رویکردی که سازمان تاکنون نشان داده است، محتمل‌‌ترین هدف رییس سازمان از این درخواست، همان خرید سهام و حمایت قیمتی است.

این قبیل اقدامات در واقع نشان دهنده عزم متولیان بازار برای ثبات‌بخشی به بازار است، اما به نظر می‌رسد هدفگذاری‌های سازمان برای حمایت از بازار نگاه بلندمدت ندارد. اگرچه این اقدامات نشان از عبور رؤسای نهادهای متولی بازار از رهیافت‌های سطحی دارد، اما همچنان نشانه‌ای از رهیافت‌های بلندمدت برای سامان‌دهی به بازار مشاهده نمی‌شود.

ایجاد ابزارهای جدید اختیارات خرید و فروش البته به‌عنوان مدرن‌‌ترین ابزار قابل معامله در بورس تهران، قطعاً در بلندمدت منجر به‌کارآتر شدن بازار خواهد شد، اما نه تنها اقبالی از سوی فعالان بازار به این ابزار‌ها مشاهده نمی‌شود، بلکه سازمان و شرکت بورس نیز تلاش ندارند این ابزار‌ها را برجسته کنند. تبلیغاتی که روی این ابزار‌ها در ابتدای راه‌اندازی انجام شد، امیدوارکننده بود، اما حالا به نظر می‌رسد که متولیان بازار این ابزار‌ها را فراموش کرده‌اند.

همزمان با این تحولات دستورالعملی جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت منتشر شد. کم‌تر از ۱۰ روز پیش نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» توسط اداره امور نهادهای مالی اصلاح شد. طبق نمونه اساسنامه جدید ادامه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ساختار «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت» پس از اتمام مدت فعالیت فعلی آنها منوط به تغییر نوع صندوق مذکور به صندوق‌ سرمایه‌گذاری«در اوراق بهادار با درآمد ثابت» یا صندوق‌های «مختلط» یا «سهام» خواهد بود.

علاوه بر آن از آن پس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مزبور ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۵ و حداکثر ۲۰درصدی از ارزش کل دارایی‌های صندوق در «سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس» شدند. این اصلاحیه باعث می‌شود به نظر‌ آید که متولیان بازار همچنان نگاهی سنتی به بازار دارند. با اجرایی شدن این دستورالعمل دست‌کم ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار خواهد شد.

مجموع دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در حال حاضر بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است. اگرچه این نقدینگی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های بورس تطمیع‌کننده به نظر می‌رسد، اما نباید فراموش کرد که متوسط نسبت قیمت به درآمد (P بر E) در بازار سهام تهران در حال حاضر بیش از ۷٫۵ مرتبه است. چنانچه زیان شرکت‌های زیانده از مجموع سودآوری شرکت‌های بورسی تفریق شود، متوسط واقعی P بر E بازار رقمی بالاتر از این محدوده خواهد بود. ورود نقدینگی جدید به بازار در شرایط فعلی زمینه را برای انفجار قیمت‌ها فراهم خواهد کرد. درست ۶ ماه پیش، زمانی که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر شروع به خرید سهام کرد، شاخص کل تقریباً یک ماه صعودی شد اما پس از آن رفته‌رفته ارزش معاملات و سطح قیمت‌های سهام رو به تنزل گذاشت.

تجربه خرید سهام توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر در سال جاری اگرچه باعث رشد مقطعی قیمت‌ها شد، اما ورود صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری به بورس به‌صورت دستوری تفاوت داشت. البته انگیزه‌های صندوق مذکور برای خرید سهام در شرایط فعلی بازار مشخص نیست، اما این صندوق با تمایل خود اقدام به خرید سهام کرده بود. این صندوق در حال حاضر ۶٫۴ درصد از دارایی‌های ۲۳ هزار میلیارد تومانی خود را به‌صورت سهام نگهداری می‌کند و در روزهای اخیر دوباره در سمت تقاضا فعال شده است.

افزایش فعالیت این صندوق‌‌ها در کوتاه‌مدت باعث انحراف قیمت‌ها و افزایش نامعقول نسبت P بر E بازار خواهد شد و برخی قیمت‌ها را وارد محدوده بیش‌ارزشی خواهد کرد.